کدینگ حسابداری و انواع آن در حسابداری

کدینگ حسابداری در علم حسابداری هر کسب و کاری نیاز است و با اهداف زیر انجام می گردد. کدینگ حسابداری جهت استاندارد سازی عملیات مالی و یکپارچه سازی آن بر اساس یک الگوی مشخص انجام می شود  و سبب می شود تا سرعت و دقت در عملیات مالی بیشتر شده و خطای انسانی کاهش یابد. کدینگ حسابداری گزارش گیری را برای حسابداران آسان می گرداند. کدینگ در لغت به معنی شماره گذاری است و ترکیب آن با حسابداری این معنا را می‌دهد که حساب‌ها در حسابداری را کدگذاری کنیم.

در تعریف ساده ی کدینگ یا کد گذاری نوعی طبقه بندی حساب در حسابداری است. کدینگ حسابداری معمولاً به صورت درختی انجام می شود که رایج ترین شیوه است. در کدنویسی حسابداری برای حساب هایی که دارای سطوح مختلف و کدهای متنوع هستند، دسته بندی ها مشخص می شود و مشخص می شود که شعبه و زیرشاخه های اصلی کدام هستند.

کدینگ حسابداری

انواع کدینگ حسابداری

  1. کدینگ متوالی (پی در پی)
  2. کدینگ توده‌ای
  3. کدینگ وجهی
  4. کدینگ حفظی (بر اساس حروف اول حساب‌ها)
  5. کدینگ سلسله مراتبی
  1. کدینگ متوالی Sequential Coding

این شیوه با اسم کدینگ سریال یا کدینگ پی در پی نیز شناخته می‌شود. در این روش برای دسته بندی حساب‌ها از اعداد پشت سر هم استفاده می‌شود.

  1. کدینگ توده ای Block Coding

از این شیوه جهت یک دوره مالی می‌توان بهره برد که در آن کدها را به یک حساب اختصاص می‌دهند. برای مثال می‌توان حساب‌ها را کدینگ توده‌ای به روش زیر دسته بندی نمود:
۱۰۰۰ : حسابهای غیرجاری
۲۰۰۰ : حسابهای جاری
۳۰۰۰ : سرمایه ها
۴۰۰۰ : درآمدها

  1. کدینگ وجهی  Faceted Coding

در کدینگ وجهی برای طبقه بندی حساب‌ها از اعداد و کدها استفاده می‌شود که هر عدد نوع خاصی از حساب‌ها را نمایش می‌دهد. این روش باید بر اساس استاندارد خاصی باشد. به عنوان مثال برای یک فروشگاه می‌توان اینچنین کدینگ حسابداری را انجام داد: عدد یا کد اول بخش های مختلف فروشگاه و عدد دوم انواع مختلف هزینه‌های فروشگاه را نشان می‌دهد که زیرمجموعه های آن را با عدد سوم دسته بندی می‌کنند.

  1. کدینگ حفظی Mnemonic coding

در این روش ساده از کدینگ حسابداری حساب‌ها بر اساس مختصر نویسی و علامت گذاری به زبان فارسی طبقه بندی می‌شوند. به‌عنوان مثال حساب‌های پرداختنی را به صورت الف – س کدگذاری می‌کنند یعنی حروف اول نام حساب‌ها.

  1. کدینگ سلسله مراتبی Hierarchical Coding

از آنجا که این روش در تعداد حساب‌ها و کالاها محدودیتی ندارد، از جمله پرکاربردترین روش‌ها برای کدینگ حسابداری به ویژه شرکت‌های بزرگ با حجم بالای فعالیت‌ها است. در این روش برای هر حساب یک عدد در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که بخواهید زیر گروه به حساب‌های اصلی اختصاص دهید از افزودن اعشار به عدد حساب مربوطه کمک می‌گیرید.

بیشتر بخوانید کاهش هزینه های عملیاتی : سامانه مودیان در اصفهان
انواع آن در حسابداری

اهداف کدینگ

کدینگ حسابداری باعث استاندارد شدن عملیات‌های مالی و یکپارچه سازی آن‌ها بر اساس یک فرمت به خصوص می‌شود.

به ثبت رویدادهای مالی و دقت بیشتر آنها و همچنین سرعت و دقت در پردازش آنها کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود خطای انسانی در تیم‌های حسابداری به حداقل ممکن برسد.

به تهیه گزارشات مالی با جزئیات دقیق و فراوان همچون صورت معاملات فصلی کمک بسیاری می‌کند و به این امر سرعت و دقت بیشتری می‌بخشد.

در نتیجه کدینگ، تحلیل و بررسی‌های مالی برای سرمایه گذاری یا محاسبه میزان دارایی‌ها به راحتی و بهتر از همیشه انجام شده و قدرت تصمیم گیری تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی را بهبود می‌دهد.

ساختار استاندارد برای کدینگ در حسابداری

  • گروه حساب:

 در این لایه از ساختار استاندارد کدینگ، صورت‌های حساب‌های مالی قرار می‌گیرد. در این سطح می‌توان همه بدهی‌های جاری و غیر جاری، درآمدها و هزینه‌ها، سرمایه گذاران و ذی نفعان و حقوق مرتبط با آنها را قرار داد.

این لایه شامل کلیه صورتهای مالی است که مهمترین صورتهای حسابداری عبارتند از: داراییهای جاری و غیرجاری، بدهیهای جاری و غیرجاری، درآمد و هزینه، حقوق صاحبان سهام، بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده و سایر حسابها.

  • حساب کل:

در این لایه اغلب، صورت حساب‌های مالی تعریف می‌شود. معمولا نیازها و فعالیت‌های شرکت از اجزای اصلی این سطح هستند و گروه حساب‌های شرکت را به ارقام کوچک تر تقسیم می‌کنند.

در این سطح، حساب های مرحله قبل خرد می شود. یعنی دارایی های جاری را می توان به نقد و مانده های بانکی، سرمایه گذاری های کوتاه مدت، موجودی مواد و کالاها، سفارشات و پیش پرداخت ها و سایر اقلام تقسیم کرد و به هر یک از این حساب ها کد خاصی در کدگذاری اختصاص داد.

بیشتر بخوانید کدینگ حسابداری و انواع آن در حسابداری : مالیات من اصفهان
کدینگ حسابداری و انواع آن در حسابداری
  • حساب معین:

 در این سطح هم حساب‌های کل به حساب‌های کوچک تر و جزیی تر قسمت می‌شوند. این حساب‌های در حسابداری با اسم حساب‌ های مشخص شناخته می‌شوند. در سطح سوم، کل حساب های تعریف شده در مرحله قبل به حساب های کوچکتر تقسیم می شوند. به عنوان مثال، در این سطح، وجوه نقد و موجودی بانکی دارایی‌های جاری به حساب‌های کوچک‌تری مثل موجودی نزد بانک، موجودی با صندوق، موجودی با پرداخت‌کننده، اسناد و اوراق بهادار نزد صندوق، وجوه در حال انتقال و سایر حساب‌ها تقسیم می‌شود. . برای هر کدام از این اکانت ها کد مشخصی تعریف شده است.

  • حساب تفصیلی 1
  • حساب تفصیلی 2

در پایان می‌توان حساب‌های تعریف شده در سطح معین را به حساب‌های کوچک‌تری طبقه بندی نمود.

اهمیت کدینگ در حسابداری

با استفاده از کدگذاری حساب، گزارش های مالی ارایه شده شامل جزئیات کامل تری می شود. هنگام استفاده از کدگذاری حساب، خطای ناشی از خطاهای انسانی به کمترین حد ممکن کاهش می یابد و عملیات حسابداری با سرعت و دقت بیشتری ثبت و پردازش می شود. سیستم کدگذاری حساب، عملیات حسابداری و ثبت حساب را استاندارد می کند و کلیه فعالیت های مالی در قالبی هماهنگ و مشخص تنظیم می شود.

از سوی دیگر، استفاده از سیستم کدگذاری حساب، برآوردهای دقیق تری از دارایی ها و هزینه های سازمان را در دسترس قرار می دهد و این امر باعث دقت بیشتر در تحلیل های مالی و در نتیجه تسهیل تصمیم گیری برای سرمایه گذاران می شود.  با توجه به اینکه طراحی سیستم کدگذاری حسابداری موضوعی تخصصی و مهم است، در صورت عدم دقت در انجام آن، مشکلات مالی و حسابداری افزایش یافته و باعث بروز خطاهای انسانی در ثبت مالی و گزارشگری مالی می شود.

کلام آخر مقاله کدینگ حسابداری و انواع آن در حسابداری

طراحی سیستم کدینگ باید کامل و به درستی انجام شود، چون با طراحی درست می‌توان از بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری برای شرکت جلوگیری کرد. بعلاوه از آن‌جایی که هر یک از سطوح کدینگ نیازمند دانش و تخصص است باید از کارشناسان این حوزه و حسابدارها برای پیش برد کار بهره برداری کرد.

جهت ساختار یک کدینگ حسابداری همیشه باید استانداردهای حسابداری، فعالیت سازمان، کنترل‌های درونی و گزارش‌های مورد نیاز بیرونی و داخلی را مد نظر قرار دارد.

بیشتر بخوانید کدینگ حسابداری و انواع آن در حسابداری : حسابداری در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین