ثبت حسابداری مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌ها

در مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌ ها، باید مراحل متعددی طی شود و حسابدارن موظف اند، در جزئیات حسابرسی و حسابداری شرکت تمامی این مراحل را لحاظ کنند. مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌ ها یکی از انواع مالیات‌های وضع شده توسط دولت است که در زمان انتقال سهام و فروش شرکت اخذ می‌شود.

مالیات نقل و انتقال سهام از فروشنده اخذ می‌شود. حسابداران برای ثبت حسابداری مالیات نقل و انتقال سهام‌ها باید به ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه نمایند :

  • ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم و نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌های غیر بورسی

تبصره ۱ :  از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم ‌الشرکه شرکا در سایر شرکت‌ها مالیات مقطوعی به میزان چهاردرصد (۴٪)‌ارزش اسمی آنها وصول می‌شود. از این بابت وجه دیگری به‌عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و‌سهم‌ الشرکه و حق تقدم سهام مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور ارتقاء سطح کیفی سیستم های مدیریتی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

استانداردهای حسابداری مستقل

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌های بورسی در ماده 143 قانون مالیات مستقیم

تبصره ۲: در شرکت‌های سهامی پذیرفته شده در بورس اندوخته صرف سهام مشمول مالیات مقطوع به نرخ نیم درصد (۵/۰٪) خواهد بود و به این‌درآمد مالیات دیگری تعلق نمی‌گیرد. شرکت‌ها مکلفند ظرف سی روز از تاریخ ثبت افزایش سرمایه آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز‌کنند.

جریمه‌ ی عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام شرکت

در صورتی که دفاتر اسناد در هنگام ثبت نقل و انتقال سهام گواهی مفاصا حساب مالیاتی را دریافت نکنند، طبق ماده 200 قانون مالیات‌های مستقیم، سر دفتر و مؤدی مشمول جریمه 20 درصد مبلغ سهام منتقل شده خواهند شد و در صورت تکرار مجازات حبس تعزیری درجه شش نیز برای سر دفتر پیش بینی شده است.

 در صورت عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام، اداره ثبت شرکت‌ها، نقل و انتقال سهام را به رسمیت نمی‌شناسد و این موضوع امکان جا به جایی سهام شرکت‌ها بدون پرداخت مالیات را غیر ممکن می‌کند.

حق تمبر نقل و انتقال سهام شرکت

حق تمبر نقل و انتقال سهام، یک مالیات یا هزینه است که در برخی کشورها برای تأیید و ثبت عملیات نقل و انتقال سهام شرکت‌ها اعمال می‌شود. این هزینه معمولاً به عنوان یک هزینه ی ثابت یا درصدی از ارزش سهام محاسبه می‌شود.

در برخی کشورها، هزینه تمبر نقل و انتقال سهام به عهده فروشنده سهام است و در برخی دیگر به عهده خریدار می‌باشد. همچنین، در برخی موارد، ممکن است این هزینه را هر دو طرف در معامله یعنی فروشنده و خریدار تقسیم کنند. میزان هزینه تمبر نقل و انتقال سهام و روش محاسبه آن ممکن است در هر کشور متفاوت باشد. برای مثال، هزینه ی تمبر بر اساس درصدی از ارزش سهام یا بر اساس مبلغ ثابتی که به تعداد سهام معامله شده اعمال می شود.

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

نحوه ثبت حسابداری مالیات نقل و انتقال سهام  

با توجه به اینکه پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌ها بر عهده انتقال دهنده است؛ بنابراین حسابداران شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در حال انتقال است علاوه بر انجام بسیاری از امور مالی رایج همچون صدور فیش حقوقی کارکنان، ملزم به ثبت حسابداری مالیات نقل و انتقال سهام در دفاتر حسابداری شرکت هستند. این مالیات باید طبق ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم و درصدهای بیان شده در آن توسط حسابداران محاسبه و به حساب تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی پرداخت شوند.

یکی از مدارکی که برای ثبت نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی عام و خاص، مورد نیاز می باشد، اصل گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام، صادره از اداره مالیات است. به موجب ماده 143 قانون مالیات های مستقیم، در صورتی که برگه های سهام ( با نام و بی نام) مورد نقل و انتقال قرار گیرند، مورد پرداخت مالیات قرار گرفته و مودی می بایست مالیات متعلقه به آن را پرداخت نماید.

  • محاسبه مالیات نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص در اشکال و انواع مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

  1. خروج هر یک از شرکاء از هیئت مدیره و قطع همکاری با شرکت و واگذاری سهام وی به سایر اعضا و سهامداران شرکت
  2. خروج هر یک از شرکا و وارد شدن فرد جدید و جایگزین شدن بر فرد قبلی و واگذاری سهام به شخص جدید
  3. فروش سهام شرکت سهامی خاص و انتقال به سهامدار یا سهامداران جدید

برای آگاهی از نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص و عام، می بایست به ماده 143 قانون مالیات های مستقیم و ماده مکرر آن مراجعه شود. بنابر این دو ماده:  از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم‌ درصد (۵%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد و از این بابت وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد.

 از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌ الشرکه و حق تقدم سهام و سهم ‌الشرکه شرکا در سایر شرکت‌ ها مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد (۴٪)‌ ارزش اسمی آن ها، مالیات وصول می‌ شود. با این که در متن خود ماده 143 قانون مالیات های مستقیم، نرخ مالیات شرکت های بورسی، به میزان نیم درصد تعین شده، اما این رقم به موجب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال گذشته کاهش یافت.

پایه مالیاتی

بنابر مصوبه جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و با پیگیری سازمان بورس و به منظور حمایت از سهامداران، کاهش 80 درصدی مالیات فروش سهام، به تصویب رسید و نرخ این مالیات، از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش یافت. بنابراین، با توجه به این دو ماده می توان بیان داشت که مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های بورسی معادل یک دهم درصد بوده و مالیات نقل و انتقال سهام شرکت های غیربورسی برابر چهار درصد تعیین شده است.

تفاوت واگذاری سهام در شرکت سهامی خاص با شرکت سهامی عام

   سهامداران شرکت­های سهامی عام در حوزه انتقال سهام، تام­الاختیار هستند و نیازی به کسب اجازه از هیئت مدیره یا مجامع عمومی ندارند؛ حتی با قید هیچ بند و تبصره­ای در اساسنامه نیز نمی­توان این آزادی را از سهامداران سلب کرد.

در شرکت­های سهامی خاص نیز چنین اختیار تامی وجود دارد اما چون تعداد شرکا در شرکت­های سهامی خاص نسبت به سهامی عام خیلی کمتر است؛ شرکا می­توانند نسبت به ورود و خروج سهامداران حساسیت بیشتری نشان دهند و با قید یک سری بند و تبصره در اساس نامه، واگذاری سهام را محدود کنند.

جمع بندی مقاله مالیات نقل و انتقال سهام شرکت‌

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت، از جمله مالیات های تکلیفی و مقطوع بوده که به هنگام نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی از انتقال دهنده اخذ شده و توسط کارگزاری ها یا خود شخص، به حساب مشخص شده سازمان امور مالیاتی واریز می گردد.

به موجب این قانون، انتقال دهندگان سهام و حق تقدم سهام، مکلفند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. ‌ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز در این راستا، مکلف گردیده اند که در زمان ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال، گواهی پرداخت مالیات متعلق را اخذ کرده و ضمیمه پرونده‌ مربوط به ثبت یا انتقال نمایند.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین