مالیات مکسوره چیست و شامل چه مواردی میشود؟

   اگر حسابدارید یا در یک مجموعه حسابداری کار می‌کنید، عبارت مالیات مکسوره یا مالیات تکلیفی را بسیار شنیده‌اید. مالیات مکسوره یک زیرمجموعه از مالیات‌بردرآمد است که به مالیات تکلیفی نیز معروف است.

  تصور کنید صاحب‌ملکی هستید و آن را به موجری در بازه زمانی مشخص اجاره داده‌اید، آن مستأجر در قالب طرف پرداخت‌کننده، موظف است مقدار مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید. حال ببینیم این مالیات مکسوره به چه موارد دیگری جز ملک و املاک تعلق می‌گیرد؟ نحوه پرداخت آن چگونه است؟ اصلاً بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ با ما همراه باشید.

موسسه حسابداری پدیده حساب یک شرکت حسابداری در اصفهان است و به منظور ارتقاء سطح کیفی سیستم های مدیریتی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه مالیات ارزش افزوده اصفهان، خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی، خدمات حسابداری در اصفهان، سامانه مودیان در اصفهان و … را آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

مالیات بر ارث

تعریف مالیات مکسوره

مالیاتی مکسوره زیرمجموعه‌ای از مالیات‌بردرآمد است که برای به‌دست‌آوردن آن، سازمان مالیاتی هیچ اقدامی انجام نخواهد داد و مسئولیت آن بر عهده اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود. در حقیقت، این مالیات به‌عنوان مبلغی تعریف می‌شود که کارفرما هنگام پرداخت مبلغ فاکتور از مبلغ اصلی کالا کسر می‌کند و آن را به‌حساب سازمان مالیاتی واریز می‌کند.

پرداخت‌کننده همچنین باید رسید پرداخت صورت‌حساب را باهویت و جزئیات اقامت صاحبان صورت‌حساب به طور کامل به اداره امور مالیاتی ارسال کند. لازم به ذکر است که کلیه افراد حقوقی و طبیعی برای توسعه و ساخت زیرساخت‌های کشور موظف‌اند مالیات مکسوره را پرداخت کنند. مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات مکسوره است که میزان آن در فیش حقوقی درج می شود.

انواع مالیات مکسوره

اکنون با طیف گسترده‌ای از مالیات مکسوره آشنا خواهیم شد که دانستنش برای انجام امور یک حسابدار ضروری است.

  • مالیات بر اجاره

مالیات اجاره به‌عنوان یکی از انواع مالیات‌های نگهدار مالکان واحدهای تجاری موظف به پرداخت اجاره‌بهای ملک خود هستند. البته برخی از املاک نیز طبق قوانین مصوب سازمان امور مالیاتی از پرداخت مالیات معاف هستند.

نحوه محاسبه مالیات اجاره

طبق ماده 53 قانون مالیات ، هر شخص طبیعی و حقوقی به عنوان یک مستاجر وظیفه دارد براساس قانون محاسبه ، مالیات اجاره را از کل اجاره کسر کند. علاوه بر این، او تا 10 روز بعد فرصت دارد آن را به اداره مالیات محل استقرار ملک پرداخت کند. سپس باید رسید را به موجر تحویل دهد.

بدیهی است اگر قرارداد اجاره به‌صورت رهن کامل نوشته شده باشد مستأجر هیچ‌گونه تعهدی در قبال پرداخت مالیات اجاره ندارد. اما اگر به‌صورت وام و اجاره باشد، لازم است پس از محاسبه مبلغ و کسر از اجاره، آن را به‌حساب سازمان واریز کنید.

  • مالیات حقوق

نوع دیگری از مالیات حقوق و دستمزد است که مخصوص افراد شاغل است، از جمله کارمندان و کارگران بیمه تأمین اجتماعی هستند در این نوع مالیات، مبلغ موردنظر از حقوق افراد شاغل کسر و به‌حساب سازمان مالیاتی واریز می‌شود.

در واقع کارفرمایان موظف‌اند میزان مالیات حقوق را محاسبه و پس از کسر به اداره مالیات پرداخت کنند. هر ساله وزارت اقتصاد و دارایی مبلغی را به‌عنوان سقف درآمد اعلام می‌کند که از پرداخت مالیات معاف است. براین‌اساس کارمندانی که حقوق آنها از این میزان بیشتر نباشد و دارای بیمه تأمین اجتماعی باشند از پرداخت مالیات معاف هستند.

معافیت مالیاتی

از طرفی کارمندانی که بیش از این مبلغ دریافت می‌کنند ملزم به پرداخت درصدی از حقوق دریافتی به‌عنوان مالیات هستند. در واقع کارفرمایان باید این مبلغ را از فیش حقوقی کارکنان کسر کرده و ظرف یک ماه پس از آن به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

  • مالیات حق‌الزحمه پزشکان

مالیات مکسوره بر حق الزحمه پزشکان بخشی از مالیات جدیدی است که در سال 2018 با تدوین قوانین بودجه اجرایی شد. پس از آن سامانه مالیاتی پزشکان در سایت سازمان امور مالیاتی راه اندازی شد.

بر اساس این قانون کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به مؤسسه یا خودگردان موظفند حدود 10 درصد از هزینه اختصاص یافته به کادر درمانی را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات مکسوره برای مشاغل پزشکی

بر اساس قوانین سازمان بودجه و دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات تکلیفی شغل پزشکان به شرح زیر است. این میزان مالیات شامل 10 درصد از حق الزحمه پزشکان یا هزینه هایی است که بابت دریافت پول از فاکتورهای ارسال شده به شرکت های بیمه یا وجوه نقد دریافتی از بیماران دریافت کرده اند.

  • مالیات بر حق‌الزحمه وکلا

بر اساس قوانین مالیاتی، کلیه وکلا موظف‌اند حدود 5 درصد از حق الوکاله را به عنوان مالیات در قرارداد خود لحاظ کنند. مالیات بر حق الوکاله شامل هر نوع وکالت می شود، از جمله حق الوکاله یا حق الوکاله ای که برای انجام یک وظیفه خاص دریافت می شود.

  • مالیات‌ بر نقل‌وانتقال سهام

یکی از معروف‌ترین نوع مالیات‌ مکسوره، مالیات نقل‌وانتقال سهم است. برای این وضعیت هم پیش‌بینی‌های لازم در قانون به‌عمل‌آمده است. طبق قوانین مالیاتی، تکلیف اخذ مالیات از سوی قانون‌گذار برعهده شخصی گذاشته شده است که  انتقال سهام را انجام می‌دهد. طبق این قانون انتقال‌دهنده سهم تحت هر عنوانی باید حدود 4 درصد از ارزش سهم را به‌عنوان مالیات کم کرده و بعد حساب سازمان امور مالیاتی واریز کند.

نحوه پرداخت مالیات مکسوره

در توضیح انواع مالیات‌های مکسوره گفته شد که اشخاص حقیقی و حقوقی مسئول پرداخت این نوع از مالیات‌ها هستند و یک ماه زمان برای پرداخت این نوع از مالیات‌ها در نظر گرفته شده است. برای واریز این نوع از مالیات مکسوره، باید به نزدیک‌ترین حوزه مالیاتی مراجعه کرده و فیش مربوط به مالیات مکسوره خود را دریافت کنید. پس از تکمیل فیش می‌توانید برای پرداخت آن اقدام کنید. البته  طراحی یک سامانه مجزا برای پرداخت مالیات مکسوره از اهداف دولت است.

کاربرگ حسابداری

تذکر مهم

انواع مالیات‌های قابل کسر از صورت‌حساب‌ها موسوم به مالیات‌های مکسوره موضوع ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم بود که تقریباً به کلیه امور پیمانکاری، خدمات و حق‌الزحمه خدمات تعلق می‌گرفت. اما ازآنجاکه این ماده‌قانونی در اصلاحیه قانون مالیات‌ها در سال 1394 حذف شد، تنها مواردی که بر اساس قانون، پرداخت‌کننده وجوه موظف به کسر مالیات از سوی دریافت‌کننده وجوه است، تحت عنوان مالیات‌های مکسوره شناخته می‌شوند.

جرایم مالیاتی عدم پرداخت مالیات مکسوره

باتوجه‌به اینکه عدم پرداخت مالیات مکسوره جرم محسوب می‌شود، افرادی که مرتکب این اشتباه شوند مجازات خواهند شد. در واقع در صورت عدم پرداخت مالیات، فرقی نمی‌کند که شخص حقیقی یا حقوقی باشد و اقدامی برای پرداخت مالیات انجام داده باشد یا خیر، زیرا درهرحال مقصر است؛ بنابراین، او باید جریمه‌های مربوطه را بپردازد.

به‌طورکلی معادل 10 درصد مالیات پرداخت نشده به عنوان جریمه عدم پرداخت مالیات مکسوره محسوب می شود. به ازای هر ماه که پرداخت مالیات انجام نشود حدود 2.5 درصد به مبلغ مالیات اضافه می شود. از سوی دیگر، در صورت شکایت از سوی سازمان مالیاتی، جرایم نقدی ممکن است به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم شود.

سخن آخر

مالیات مکسوره یا مالیات تکلیفی یکی از روش‌های مالیات ستانی سازمان مالیاتی از مودیان است که به‌تازگی امکان ثبت آن در سامانه معاملات فصلی نیز ایجاد شده است. لازم به توضیح است مالیات مکسوره برای مستأجران حقوقی به اجاره پرداختی بستگی دارد و نرخ مالیات مکسوره پزشکان نیز 10 درصد است.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین