مالیات تکلیفی اجاره چیست؟

اگر صاحبان مشاغل بخواهند محل کسب و کار خود را اجاره کنند باید بدانند که موجر و مستاجر در قوانین مالی و مالیاتی مسئولیت خاصی دارند و مالیات تکلیفی اجاره یکی از مهمترین آنهاست که نوعی مالیات بر درآمد اجاره است. با این حال، بسیاری از صاحبان مشاغل هنوز با قوانین و مفاهیم مالیاتی تکلیفی ناآشنا هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این مالیات تکلیفی اجاره بپردازیم.

مالیات تکلیفی اجاره به عهده کیست؟

بر اساس آنچه در تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم آمده است، مالیات تکلیفی اجاره  بر عهده مستأجری است که شخص حقوقی است و باید مبلغ آن را طبق قانون محاسبه و و در مهلت قانونی به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

باید روشن شود که انجام این تکلیف به معنای پرداخت در تعهد مستاجر نیست. برعکس، به این معناست که مستاجر که شخص حقوقی است، باید به عنوان نماینده سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات موجر را به نسبت اجاره بها پرداختی محاسبه کند و مبلغ اجاره ای را که باید پرداخت شود از آن کسر کند و مبلغ آن را در حوزه مالیاتی محل وقوع ملک، به نام موجر فیش دریافت کرده و پرداخت نماید.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور رفع نیازهای حسابداری و مدیریتی شرکت ها، موسسات، کارخانجات و ارتقاء سطح کیفی اطلاعات مالی و سیستم های مدیریتی و کمک به ایجاد انضباط مالی در بخش های عمومی، خصوصی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را با بهره گیری از كادری مجرب و نیروهای متخصص با اتكاء به سال ها تجربه جهت خدمت رسانی هر چه بهتر در اصفهان آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

حسابداری مدیریت در اصفهان

مالیات تکلیفی اجاره چند درصد است و چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات اجباری اجاره بر اساس ابتدای ماده 53 قانون مدنی است که «مجموع مال الاجاره نقدی و غیرنقدی پس از کسر 25 درصد بابت هزینه و استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره ای.”

طبق این ماده قانونی، هر مبلغی که به عنوان اجاره پرداخت می کنید باید در 75 درصد ضرب شود تا 25 درصد از استهلاک و ارزش ملک کم شود. مبلغی که به دست می‌آید؛ درآمد مشمول مالیات اجاره است.

سپس اگر موجر شما شخص حقوقی است باید در 25 درصد و اگر شخص حقیقی است در نرخ مندرج در ماده 131 ضرب شود که نرخ پلکانی است. یعنی تا میزان 500 میلیون ریال 15 درصد، 500 میلیون ریال بعدی 20 درصد و ماب‌الاختلاف هر چقدر باقی ماند 25 درصد است.

موعد پرداخت مالیات تکلیفی اجاره

مهلت پرداخت مالیات بر اجاره معمولاً توسط قوانین هر کشور تعیین می شود. مهم است که موجر و مستاجر به مهلت های پرداخت مالیات اجاره توجه کنند تا از جریمه و جریمه جلوگیری کنند.

سررسید مستاجر در پایان ماه بعد از اجاره است. به عنوان مثال، اگر در ماه مهر اجاره پرداخت کرده اید، باید تا پایان آبان مالیات پرداخت کنید.

جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی اجاره

عدم پرداخت مالیات بر اجاره به افراد و موسساتی تعلق می گیرد که نرخ مالیات را رعایت نکرده و مالیات مناسب را پرداخت نکرده باشند. صرف نظر از اینکه متقاضیان پول دریافت کنند یا خیر، باز هم جریمه به آنها پرداخت خواهد شد.

اعتبار اسنادی چیست؟

جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی اجاره، در بخشنامه سازمان امور مالیاتی مشخص شده است. در صورت عدم پرداخت وجه مقرر در تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم توسط موجر، علاوه بر مسئولیت تضامنی مستاجر در پرداخت مالیات، مشمول جریمه های مندرج در ماده 199 قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود

بر اساس این ماده، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب قانون مالیاتی مکلف به کسر و واریز مالیات سایر مؤدیان به استثنای مسئولیت تضامنی مستأجر در پرداخت، در صورت تخلف از این تعهد است. مالیات، مشمول جریمه ای معادل 10 درصد مالیات پرداختی است. در صورت عدم پرداخت قبل از موعد مقرر، برای هر ماه تاخیر 2.5% مالیات اخذ می شود. بنابراین لازم است کلیه شرکت ها و سازمان هایی که مستاجر هستند مالیات تکلیفی اجاره پرداخت کنند.

همچنین شایان ذکر است که در صورت شکایت اداره مالیات از مالک متخلف، مالک می تواند به حبس از 6 ماه تا 2 سال، جرائم مالی و محرومیت اجتماعی محکوم شود.

سایت مالیات تکلیفی برای اجاره

اکثر مردم نمی دانند برای اظهارنامه مالیاتی به کدام سایت مراجعه کنند.

برای این کار باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شوید.

پس از ورود به وب سایت، روی روش پرداخت مالیات الکترونیکی کلیک کنید.

با وارد کردن کد ملی یا شناسه قبض خود می توانید مالیات خود را پرداخت کنید.

قبض مالیاتی الکترونیکی است. برای ثبت نام می توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. مشخصات و شماره تلفن خود را وارد کنید. سپس می توانید صورتحساب مالیاتی و اطلاعات خود را مشاهده کنید. در برخی موارد فاکتور و مبلغ سررسید از طریق پیامک برای شما ارسال می شود.

محاسبه استهلاک دارایی ثابت

آیا مبلغ رهن در محاسبه مالیات تکلیفی اجاره منظور می‌گردد؟

در قانون مالیات چیزی در مورد دریافت مالیات بر مبلغ رهن گفته نشده است. بر اساس ماده 54 قانون درآمد اجاره، قرارداد موجود اعم از رسمی یا عمومی، مبنای تشخیص مالیات است.

در مواردی که قرارداد بین طرفین معامله نوشته نشده باشد یا از نوشتن آن به طور کامل یا با رضایت خودداری کنند و یا مبلغ رهن مندرج در قرارداد کمتر از 80 درصد رقم اعلام شده در جدول املاک که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شده باشد، سپس مبلغ اجاره طبق جدول اجاره املاک محاسبه می شود.

حال زمانی که قرارداد اجاره، دارای مبلغ رهن بالا باشد و یا قرارداد رهن کامل را تعیین کنند، با توجه به مبنای حداقل ۸۰ درصدی در هر منطقه، «جدول ارزش اجاری املاک» محاسبه شده که در لینک زیر برای همه استان‌ها در دسترس است:

سخن پایانی

مالیات تکلیفی اجاره یکی از انواع مالیات است که بسیاری از شرکت ها با آن مواجه هستند. مالیات پرداختی تنها برای تامین مالی دولت نیست، بلکه رعایت مدت زمان پرداخت آن نیز برای حفظ نظم در بازار اجاره و جلوگیری از جریمه و تأدیبات مالی بسیار مهم است. این عمل به بهبود وضعیت مالی مردم در کشور و نشان دادن رعایت قوانین و مقررات مالیاتی کمک می کند. 

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین