علی‌الحساب چیست؟ تفاوت مساعده، پیش پرداخت و علی الحساب

علی‌ الحساب به‌عنوان یک هزینه در ثبت جریان‌های مالی شرکت در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ برای زمانی مناسب است که بخشی از کار انجام شده باشد. در واقع یکی از تفاوت‌های علی‌الحساب و پیش‌پرداخت در زمینه ارائه خدمات است. مبلغ علی‌الحساب باید پس از انجام بخشی از کار پرداخت شود و انجام‌دهنده کار باید برای ارائه خدمات هزینه‌ای را دریافت کند. هزینه‌ای که پس از انجام برخی از کار پرداخت شود به‌عنوان هزینه علی‌الحساب محاسبه می‌شود.

باتوجه‌به ماده ۲۸ و ۲۹ قانون محاسبات عمومی می‌توان مفاهیم و مشخصی برای پیش‌پرداخت و علی‌الحساب بیان کرد. با ما همراه باشید تا از مفهوم مساعده، پیش‌پرداخت و علی‌الحساب بیشتر بدانیم.

موسسه حسابداری پدیده حساب یک شرکت حسابداری در اصفهان است و به منظور ارتقاء سطح کیفی سیستم های مدیریتی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه مالیات ارزش افزوده اصفهان، خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی، خدمات حسابداری در اصفهان، سامانه مودیان در اصفهان و … را آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

تفاوت مساعده، پیش پرداخت و علی الحساب

مفهوم علی‌ الحساب

 علی‌الحساب در موارد و موقعیت‌های مختلفی به کار برده می‌شود. در برخی مواقع ممکن است که کارکنان به دلائل مختلفی به پول نیاز داشته باشند. آن‌ها با ارسال نامه به مدیر از او درخواست می‌کنند که مقداری از حقوق را طی چند روز آینده برای او واریز کنند و در پایان ماه، مبلغ واریز شده را از جمع کل حقوق کم کنند. در چنین مواقعی فرد درخواست علی‌الحساب کرده که علی‌الحساب حقوق نام دارد.

  • منظور از مالیات علی‌الحساب

    تمامی کالاهایی که توسط شرکت‌های وارداتی وارد کشور می‌شوند، شامل هزینه‌هایی مانند گمرک، هزینه حمل‌ونقل، هزینه بیمه و قیمت خرید هستند. مالیاتی که بر واردات تعلق می‌گیرد به‌صورت مالیات علی‌الحساب است.

در واقع، واردکننده موظف است مالیات اقلام وارد شده را با نرخ ۴ درصد بپردازد. این مالیات که علی‌الحساب پرداخت می‌شود به سود حاصل از واردات و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در دفاتر مالی شرکت‌ها، در پایان هر سال مالی تعلق می‌گیرد.

احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش می‌آید که در پرداخت این مالیات، منظور از علی‌الحساب چیست و بر اساس کدام قانون تعیین می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که مالیات علی‌الحساب، ۴ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی است که بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، و اصلاحاتی که بعد از آن انجام شده است تعیین می‌شود. این مالیات که بر عهده واردکننده است، برابر ماده ۱۶۳ مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در زمان مقرر باید پرداخت شود. به‌خاطر داشته باشید، نحوه حساب‌کردن این مالیات بر عهده حسابداران است.

مفهوم مساعده

ممکن است برایتان پیش‌آمده باشد  که بخواهید یک مهمانی بگیرید، اقدام به پرداخت هزینه‌های درمانی کنید یا اینکه به سفر بروید؛ اما متوجه شوید که هیچ پس‌اندازی ندارید و نزدیک به پایان ماه هم نیست که بخواهید حقوق خود را دریافت کنید و سپس اقدام کنید در این صورت دچار نگرانی استرس می‌شوید؛ در واقع مساعده همان چیزی است که به افراد در این شرایط کمک می‌کند تا بتوانند بخشی از حقوق ماه آینده خود را دریافت کنند.

 مساعده بدهی کارمندان به سازمان یا شرکت محسوب می‌شود که در پایان ماه مبلغ پرداخت شده به‌حساب کارمندان یا همان مساعده از حقوق آنها کسر می‌شود و نمی‌توان پرداخت بدهی را به ماه‌های بعدی موکول کرد؛ یعنی هر زمان که افراد اقدام به دریافت مساعده کنند این مبلغ از حقوق همان ماه کارمند کسر می‌شود. مبلغ مساعده از حقوق خالص افراد کسر می‌شود؛ یعنی کارفرما در ابتدا حقوق خالص افراد را محاسبه می‌کند و سپس ۳۰ تا ۵۰ درصد از حقوق ماهانه را به‌عنوان مساعده به‌حساب کارمند واریز می‌کند.

تفاوت مساعده، پیش پرداخت و علی الحساب

مفهوم پیش‌ پرداخت

پیش‌پرداخت به هزینه‌ای می‌گویند که پیش از انجام یک معامله پرداخت می‌شود. این وجه پرداختی در ادارات به‌عنوان پیش‌پرداخت ثبت می‌شود. هزینه پیش‌پرداخت در یک مدت مشخص به‌عنوان پیش‌پرداخت محاسبه می‌شود. پس از مدتی باید هزینه از قسمت پیش‌پرداخت خارج شده و به‌عنوان حساب هزینه‌های سال محاسبه شود. اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال برای شما بیان کنیم می‌توانیم این موضوع را با اجاره یک دفتر برای شما بیان کنیم. اگر یک شرکت برای تمدید قرارداد اجاره دفتر خود هزینه اجاره را به‌صورت دو چک شش ماه پرداخت کند مبلغ چک به‌عنوان پیش‌پرداخت اجاره ذکر می‌شود. در پایان سال باید این مبلغ محاسبه شود تا باقیمانده آن به دست آید. پس از محاسبه باقیمانده اجاره باید حساب پرداخت شده به‌عنوان پیش‌پرداخت تعیین گردد.

به‌عبارت‌دیگر می‌توانیم پیش‌پرداخت را به‌عنوان هزینه‌ای قبل از دریافت خدمات بیان کنیم. یکی از انواع دارایی دائمی در حسابداری پیش‌پرداخت محسوب می‌شود. اگر هزینه پیش از انجام تعهد در یک کار پرداخت شود آن را به‌عنوان پیش‌پرداخت محاسبه می‌کنند. پرداخت این مبلغ می‌تواند در هر نوع فعالیت و معامله انجام شود. بسیاری از خدمات وجود دارند که پیش از انجام و ارائه آنها از مشتریان، درخواست یک هزینه به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌کنند. این هزینه می‌تواند به‌عنوان یک ضمانت محسوب شود که از حساب کلی کم می‌شود.

  • انواع پیش‌پرداخت در حسابداری

پیش‌پرداخت در حسابداری انواع مختلفی دارد. در این بخش چند نوع پیش‌پرداخت را به‌اختصار معرفی می‌کنیم:

  • پیش‌پرداخت دارایی ثابت یا سرمایه: برای خرید دارایی ثابت که سرمایه نیز نامیده می‌شود؛ مانند زمین، ساختمان و ماشین‌آلات مبلغی پرداخت می‌شود، ولی تحویل این دارایی‌ها در آینده انجام می‌پذیرد.
  • پیش‌پرداخت دارایی جاری: برای خرید دارایی جاری مانند مواد اولیه و سهام مبلغی پرداخت می‌شود، ولی تحویل این دارایی‌ها در آینده انجام می‌پذیرد.
  • پیش‌پرداخت خرید کالا: در هنگام خرید کالا مبلغ به فروشنده پرداخت می‌شود، ولی کالا مدتی بعد تحویل گرفته می‌شود.
  • پیش‌پرداخت مالیات: هنگامی که هنوز موعد رسیدگی و تعیین مالیات قطعی شرکت نرسیده است، ولی مبلغی به‌عنوان مالیات و به دلیل اجرای قوانین مالیاتی پرداخت می‌شود.
تفاوت مساعده و علی الحساب

تفاوت علی‌ الحساب و پیش‌ پرداخت

    پیش‌پرداخت مبلغی است که افراد و یا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند قبل از انجام هزینه و یا دریافت خدمات، به‌حساب فرد و یا موسسه طرف قرارداد واریز کنند؛ حسابی که با این نام در سند حسابداری زده می‌شود حساب پیش‌پرداخت است.

علی‌الحساب نیز مفهوم مهم دیگری در کنار پیش‌پرداخت است؛ با این تفاوت که در علی‌الحساب، زمانی که افراد مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند بعد از مدتی کار، درخواست مبلغی دیگر و یا درصدی دیگر از قرارداد را دارند. درخواست دوم در صورت‌های مالی به‌عنوان هزینه علی‌الحساب درج می‌شود. امیدواریم الان به‌خوبی فهمیده باشید فرق بین پیش‌پرداخت و علی‌الحساب چیست.

تفاوت علی‌ الحساب حقوق با مساعده

کسب‌وکارها در شرایطی که حقوق فردی به طور دقیق مشخص نباشد یا فرد به علتی وظایف خود را به‌صورت کامل انجام نداده باشند، مبلغی را به‌عنوان علی‌الحساب حقوق به‌حساب کارمند واریز می‌کنند تا بعد از مشخص‌شدن جزئیات، الباقی مبلغ حقوق واریز شود. در علی‌الحساب حقوق، بنابر علتی هنوز مبلغ قابل‌پرداخت نیست، درحالی‌که مساعده حقوق، پرداخت زودتر بخشی از حقوق قانونی کارمند است.

تفاوت مساعده و پیش‌پرداخت

 پیش‌پرداخت ضمانت انجام کار است و قبل از شروع کار به درخواست کارفرما مبلغی تحت عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب کارمند واریز می‌شود و این مبلغ تنها بخشی از حقوق کارمند است، بقیه مبلغ  نیز در پایان کار به‌حساب کارمند واریز می‌شود که این تنها تفاوت پیش‌پرداخت با مساعده است.

در یک‌ کلام

باتوجه‌ به مطالب بالا می‌توان گفت که در حسابداری مفاهیم مختلفی وجود دارد. دو مفهوم علی‌الحساب و پیش‌پرداخت با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. این دو هزینه باید باتوجه‌به پروژه‌های مختلف به مجری پروژه پرداخت شوند. گاهی اوقات در برخی از پروژه‌ها باید هزینه‌‌ای پیش از انجام خدمات پرداخت گردد. در برخی از پروژه‌ها هم نیازی به این هزینه نبوده و می‌توان پس از دریافت خدمات، هزینه مشخصی را پرداخت کرد. این هزینه‌ها باید همگی ثبت شده و در پایان پروژه از هزینه کلی کسر گردند.

تعریف مساعده نیز با پیش‌پرداخت و علی‌الحساب متفاوت است، ولی درعین‌حال مساعده نوعی علی‌الحساب به شمار می‌رود. مساعده زمانی پرداخت می‌شود که افراد درگیر پروژه نیاز به کمک مالی برای تهیه محصول یا خدمات داشته باشند. همچنین در بحث حقوق و دستمزد مساعده به کارگری که نیاز مالی دارد پرداخت می‌شود و در پایان ماه از حقوقش کسر می‌شود.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین