سال مالی (دوره مالی) چیست؟

سال مالی (دوره مالی) چیست؟

شرکت ها یک دوره سالانه به نام سال مالی را برای انجام مسائل مربوطه و ارائه صورت های مالی خود ایجاد می کنند. این گزارش ها ممکن است هر سه تا شش ماه یکبار منتشر شوند که به آنها گزارش های میان‌دوره‌ای می گویند. گزارش سالانه شرکت ها به مدت یک سال تهیه می شود.

این دوره سالانه ممکنه با سال تقویمی منطبق نباشد. هر شرکت بسته به فعالیت خود این بازه سالانه را انتخاب می کند. در این مقاله به سال مالی و اطلاعات مربوط به آن اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

شرکت ها سال مالی خود را چگونه آغاز می کنند؟

این سوال مطرح می شود که شرکت ها سال های مالی خود را چگونه و از چه زمانی شروع می کنند؟ برای پاسخ به سوال مطرح شده باید به این نکته اشاره کرد که اکثر شرکت ها سال مالی خود را از اوایل فروردین ماه با اعلام پیش بینی سود سال جدید و بررسی حساب های سال قبل آغاز می کنند.

اما آغاز سال جدید در تقویم به معنای شروع دوره مالی شرکت نیست و ممکن است این موضوع برای بسیاری از سازمان های اقتصادی متفاوت باشد.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور رفع نیازهای حسابداری و مدیریتی شرکت ها، موسسات، کارخانجات و ارتقاء سطح کیفی اطلاعات مالی و سیستم های مدیریتی و کمک به ایجاد انضباط مالی در بخش های عمومی، خصوصی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را با بهره گیری از كادری مجرب و نیروهای متخصص با اتكاء به سال ها تجربه جهت خدمت رسانی هر چه بهتر در اصفهان آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

مغایرت بانکی

چرا سال مالی برای شرکت‌های مختلف متفاوت است؟

همانطور که گفته شد شروع و پایان سال مالی برای شرکت های مختلف متفاوت بوده و بر اساس نوع فعالیت شرکت تعیین می شود. سال مالی اکثر شرکت های بورسی منطبق بر سال تقویمی است و از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ماه در نظر گرفته می شود.

اما دوره های 12 ماهه دیگری مانند ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد و همچنین از ابتدای آذر تا پایان آذرماه سال بعد نیز می تواند برای برخی شرکت ها سال مالی باشد.

یک شرکت می تواند با برگزاری مجمع فوق‌العاده، زمان شروع و پایان سال مالی خود را به بازه ی جدیدی تغییر دهند. این ممکن است به دلیل تغییر استراتژی باشد. با این حال، اکثر شرکت ها معمولا آوریل و مارس را به عنوان آغاز و پایان سال مالی خود انتخاب می کنند.

منظور از گزارش‌های میان دوره‌ای چیست ؟

این شامل اطلاعات تولید و فروش و اطلاعات مالی شرکت است که توسط شرکت ها برای دوره ها و فصول مختلف ارائه می شود مانند گزارش های 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه شرکت ها گزارش عملکرد خود را به همراه گزارش سود، زیان و پیش بینی های جدید برای سال مالی هر 3، 6 و 9 ماه ارسال می کنند. در مورد شرکت های بورسی، این گزارش ها در سایت کدال (codal.ir) قابل مشاهده است.

گزارش مالی میان‌دوره‌ای ممکن است شامل مجموعه‌ای کامل از صورت‌های مالی مطابق با استاندارد حسابداری شماره‌ی 1 یعنی ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان های نقدی و یادداشت های توضیحی و یا حداقل صورت های مالی خلاصه شده باشد.

بستن سال مالی شرکت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در پایان هر دوره مالی، شرکت ها وارد فاز پایان سال مالی می شوند. در این مرحله، شرکت ها تمام رویدادهای مالی مربوطه را بررسی کرده و به اصطلاح حسابداری می بندند؛ سپس پرونده های جدید برای سال مالی آینده باز می شود. بنابراین، برای مشاهده بدهی های قبلی نیازی به بررسی تمام داده های سال های گذشته ندارید.

مراحل بستن سال مالی

  1. بستن حساب های موقت
  2. صدور سند تعدیل ماهیت
  3. صدور سند اختتامیه
  4. صدور سند افتتاحیه سال جدید

علاوه بر بستن سال مالی شرکت، فعالیت‌های دیگری نیز در پایان سال انجام می‌شود؛ مواردی نظیر:

  • مشخص کردن بدهکاران و بستانکاران
  • کنترل حساب‌ها
  • تکمیل دفاتر قانونی
  • صدور اسناد و مدارک نهایی
  • و…
صورت های مالی

تفاوت سال مالی و دوره مالی چیست ؟

همانطور که از نام آن پیداست، سال مالی یک دوره 12 ماهه است که در طی آن عملکرد شرکت بررسی می شود و گزارش های مالی منتشر می شود. اما دوره مالی ممکن است بسته به شرایط سال مالی متفاوت باشد. مثلا، هر سال مالی را می توان به 4 فصل تقسیم کرد و هر فصل شامل یک دوره سه ماهه است.

به هر یک از این بازه های زمانی دوره مالی می گویند. گزارش‌های مالی را می‌توان در بازه‌های زمانی مختلف مثلاً 6 ماهه منتشر کرد، که به آن دوره مالی 6 ماهه می گویند. بنابراین، سال مالی را می توان به عنوان یک دوره مالی 12 ماهه تعریف کرد.

گزارش های سال مالی و گزارش های میان دوره ای وضعیت شرکت را به شکل مهمی به سهامداران نشان می دهد. بر اساس قانون، شرکت های بورسی نیز موظف به انتشار گزارش های میان دوره ای سه ماهه هستند. کلیه گزارشهای مهم شرکت در صورت های مالی آنها به اطلاع سهامداران می رسد. سهامداران می توانند از این گزارش های میان دوره ای یا دوره ای در تحلیل بنیادی شرکت های مختلف استفاده کنند.

تغییر سال مالی و مزایای آن

اکثر شرکت ها تمایل دارند سال مالی را از فروردین تا اسفند انتخاب کنند، زیرا سال مالی مشابه سال شمسی است. اما تغییر سال مالی یا انتخاب سال مالی غیر منطبق با سال شمسی مزایایی دارد که سهامداران شرکت ها متوجه آن نشده اند و در مصاحبه با آنها چندان از احتمال آن اطلاعی ندارند. برای این گروه از شرکت ها توصیه می شود یک سال مالی را تغییر دهید و سالی را انتخاب کنید که با سال شمسی مطابقت نداشته باشد:

  1. شرکتی که در ماه منتهی به پایان سال مالی موجودی انبار کمتری داشته باشد، می تواند می‌توانند محدوده‌ای را انتخاب کنند که انجام و هزینه انبارگردانی آن به سهولت و ارزان‌تر تمام شود.
  2. اگر شرکت بخواهد اطلاعات مالی سالانه اش با شریک خارجی خود مطابقت داشته باشد، می تواند سالی را که مصادف با سال تقویمی میلادی است، یعنی از 11 اکتبر تا 10 اکتبر سال بعد انتخاب کند.
  3. شرکت هایی که در گروه شرکت اصلی عضویت دارند و سنوات مالی آنها باهم مطابقت ندارد می توانند هماهنگی کنند.
  4. شرکت هایی که مثلا در 4 یا 6 ماه اول سال شمسی ترافیک تجاری دارند و باید در قبال مشتریان خود پاسخگو باشند می توانند سال مالی خود را به نیمه دوم را تغییر دهند. با تحقیقی که در مورد سنوات مالی مراجع حسابرسی انجام داده ایم متوجه شده ایم که اکثر مراجع حسابرسی سال مالی دیگری غیر از سال شمسی دارند و دلیل این امر تنها به دلیل حرکت در تجارت 4 ماهه آنها است که با آن آشنا هستید
  5. شرکت هایی که قصد دارند دوره بسته شدن حساب ها، انجام حسابرسی مالی و تشکیل مجامع و انجام حسابرسی مالیاتی را تا 29 اسفند ماه تکمیل کنند، می توانند سال مالی منتهی به 31 مرداد را انتخاب کنند.
حسابداری دوبل یا دو طرفه

در این صورت امور مالی وظیفه بستن حساب ها، تهیه اطلاعات مالی و اظهارنامه مالیاتی در پاییز را بر عهده دارد و حساب های مالی و مالیاتی با نرخ کمتری انجام می شود (در نیمه دوم سال فعالیت حسابرسان بیشتر است).

و کارکنان و مدیران از تعطیلات نوروزی و تابستانی بسیار استفاده می کنند، علاوه بر این، زمان رسیدگی ممیزین محترم مالیاتی معمولا در نیمه دوم سال صورت می‌پذیرد. بنابراین با فرصت مناسب، طرفین به بحث‌های مالیاتی می‌پردازند. از طرف دیگر تهیه دفاتر قانونی و تحویل اظهار‌نامه مالیاتی در زمانی انجام می‌شود که حضور ارباب رجوع در ادارات مربوطه کاهش یافته است.

بنابراین، هر شرکتی می تواند تعریف سال مالی خود را ایجاد و تغییر دهد. بیش از 99 درصد شرکت ها سال شمسی را انتخاب کرده اند که می تواند سال را از نظر فعالیت شرکت، ترافیک نیروی کار، مسائل پرسنلی، مراجعه به ادارات و سازمان های دولتی و غیره تغییر دهد. اگر این اقدام صورت گرفته باشد، گام هایی در جهت ارتقای فرهنگ سازمانی برداشته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به موضوع سال مالی پرداخته ایم. سال مالی یکی از مفاهیم مهم و گسترده در تحلیل بنیادی است و بسیاری از سرمایه گذاران و دست اندرکاران بازار سرمایه از این مفهوم برای تخمین سود و زیان شرکت ها و همانطور که از نام آن پیداست، سال مالی نشان دهنده یک دوره، یعنی یک دوره 12 ماهه فعالیت اقتصادی، تولید، قیمت فروش و … شرکت است. اگر در این مورد سوال یا نظری دارید، لطفاً در این زمینه با ما تماس بگیرید.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین