راهنمای کامل پرداخت قبوض مالیاتی

براساس ماده ۱ قانون مالیات‌ های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افرادی که منبع درآمدی دارند، ملزم به پرداخت قبوض مالیاتی هستند.  به‌صورت کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. در صورتی که تمام کاربران حقیقی و حقوقی مشمول مالیات باشند باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. تا همین چند سال پیش کاربران می‌توانستند برای صدور قبض مالیات عملکرد و حقوق خود از شناسه پرداخت و قبض استفاده کنند اما امروزه دیگر این امکان وجود ندارد و اصلا قبض مالیات صادر نمی‌شود که این دو شناسه را داشته باشد.

 آشنایی با نحوه پرداخت قبض مالیات برای مودیان مالیاتی بسیار حائز اهمیت است . پرداخت قبض مالیات از مهمترین کارهایی است که صاحبان کسب و کار باید انجام دهند. مالیات در واقع بخشی از درآمد دولت به حساب می ‌آید و پرداخت آن توسط واحدهای اقتصادی بسیار ضروری می باشد. از این رو مودیان مالیاتی می بایست در زمان اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سامانه tax.gov.ir ثبت نام کنند و بعد از بررسی، مالیات متعلقه به آنها اعلام خواهد شد و باید برای پرداخت قبض مالیات اقدام نمایند.

هنگامی که مودیان برای پرداخت قبوض مالیاتی به صورت اینترنتی در سامانه اقدام می کنند، دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهند داشت. در این شرایط پس از ثبت نام در سامانه قبض مالیات و عوارض برای شما صادر می ‌شود و پس از اینکه قبض را دریافت کردید، می توانید از طریق شناسه قبض و شناسه پرداخت از طریق درگاه های بانک ملی، اینترنت بانک، تلفنبانک و ATM  برای پرداخت قبض مالیاتی خود اقدام کنید.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور رفع نیازهای حسابداری و مدیریتی شرکت ها، موسسات، کارخانجات و ارتقاء سطح کیفی اطلاعات مالی و سیستم های مدیریتی و کمک به ایجاد انضباط مالی در بخش های عمومی، خصوصی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را با بهره گیری از كادری مجرب و نیروهای متخصص با اتكاء به سال ها تجربه جهت خدمت رسانی هر چه بهتر در اصفهان آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

حسابداری مدیریت

تقسیم‌ بندی مالیات شرکت‌ها

افرادی که شرکتی را تاسیس می کنند یه همه این موارد اشراف دارند و باید در زمان معین اظهارنامه خود را به سازمان مالیاتی تحویل دهند. به همین علت در ادامه به انواع مالیات شرکت ها می پردازیم تا در مورد این مسئله نیز اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. سازمان یا شرکت بنا به زمینه فعالیت و درآمدی را که به دست می آورد یکی از انواع مالیات را پرداخت می کند. در زمان پرداخت مالیات نحوه پرداخت در تمام این موارد به یک شکل است. 

مالیات‌ شرکت‌ها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود: 

  1. مالیات بر عملکرد
  2. مالیات تکلیفی
  3. مالیات بر ارزش افزوده
  4. مالیات بر درآمد حقوق

نحوه پرداخت قبوض مالیاتی 

به طور کلی پرداخت قبوض مالیاتی را می‌توان با پنج روش زیر پرداخت کرد که در ادامه هر یک از این آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  1. آموزش پرداخت مالیات با شناسه ۳۰ رقمی: با در دست داشتن شناسه ۳۰ رقمی نسیم می‌توانید به انتخاب خود و با یکی از روش‌های زیر پرداخت قبض مالیات را انجام دهید. 
  2. برای اولین قدم وارد سامانه پرداخت و صدور قبض مالیاتی با شناسه ۳۰ رقمی به آدرس payments.tax.gov.ir شوید. 
  3. سپس گزینه «شناسه ۳۰ رقمی نسیم» را انتخاب کرده و شناسه قبض خود را در قسمت‌ مشخص‌شده وارد نمایید. 
  4. روی گزینه آبی‌رنگ با نام «بررسی شناسه قبض نسیم» کلیک کرده تا صفحه زیر به شما نمایش داده‌ شود.  
  5. در این صفحه می‌توانید اطلاعات خود از قبیل نام اداره، منبع، تاریخ صدور، شماره، مبلغ و صاحب قبض را ببینید. درصورتی‌که از صحت اطلاعات اطمینان دارید، می‌توانید روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید. در غیراین‌صورت روی گزینه بازگشت کلیک کرده و شناسه خود را مجدد با دقت بیشتری وارد نمایید. 
  6. پس از انتخاب گزینه پرداخت، شما وارد درگاه پرداخت الکترونیکی سداد می‌شوید. در این مرحله لازم است اطلاعات کارت بانکی خود را وارد و عملیات پرداخت را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که حتما بعد از پرداخت، وارد سامانه ارزش افزوده به آدرس evat.ir شده تا از تکمیل عملیات پرداخت خود اطمینان حاصل نمایید. 
شرکت تضامنی

پرداخت قبض مالیات از طریق خودپرداز بانک

اگر به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن پرداخت خود را انجام دهید می‌توانید به یکی از خودپردازهای بانکی مراجعه نمایید. مراحل نحوه پرداخت قبض مالیات به وسیله خودپرداز به شیوه زیر است: 

  • کارت خود را در دستگاه خودپرداز قرار دهید. 
  • گزینه پرداخت قبوض و دیگر پرداخت‌ها را انتخاب کنید. 
  • بارکد ۴۲ رقمی خود را وارد کنید. 
  • گزینه پرداخت را انتخاب کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. 

پرداخت قبض مالیات از طریق مراجعه به شعب بانک‌ها

شما این امکان را هم دارید تا با همراه داشتن شناسه ۳۰ رقمی و مراجعه به شعب بانک‌های مختلف قبوض مالیاتی خود را بپردازید. برای این کار، لازم است درخواست فرم دستور پرداخت الکترونیکی بین بانکی را ارائه کنید. برای این منظور می‌توانید از روش ساتنا استفاده نمایید. مزیت روش ساتنا نسبت به پرداخت با روش پایا،  سریع‌تر بودن انتقال حواله‌های بانکی است.

پرداخت قبض مالیاتی با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور

در این قسمت به آموزش پرداخت مالیات با سایت سازمان امور مالیاتی خواهیم پرداخت. این روش نیز یک راه آسان است که می‌توانید با مراجعه به نشانیtax.gov.ir  قبوض مالیاتی خود را پرداخت نمایید. 

  1. اولین قدم مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir و انتخاب گزینه «سایر خدمات مالیاتی» است. 
  2. پس از کلیک روی این گزینه یک منو به شما نمایش داده می‌شود که باید از این منو، گزینه «پرداخت الکترونیک مالیات» را انتخاب کنید.
  3. پس از انتخاب این گزینه، صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه لازم است که گزینه «سامانه پرداخت الکترونیک مالیات» را انتخاب کنید.
  4. نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مورد نظر وارد کرده و دکمه ورود را بزنید. 
  5. بعد از وارد شدن به این صفحه می‌توانید اطلاعات کاربری خود را مشاهده کنید. برای شروع بهتر است ابتدا قبوض پرداخت‌ نشده خود را پرداخت نمایید.
  6. در صورت نیاز به صدور قبض جدید می‌توانید از منوی سمت راست روی گزینه «پرداخت‌ها/ قبض مالیاتی» کلیک کرده سپس گزینه «ایجاد قبض جدید» را انتخاب کنید.

 

حسابداری مدیریت

آموزش پرداخت قبض مالیات با بارکد

پرداخت قبض مالیات با بارکد و بدون شناسه پرداخت یکی دیگر از راه‌های پرداخت قبوض است. بعد از صدور قبض مالیات می‌توانید با مراجعه حضوری به اداره مالیات بارکد ۴۲ رقمی قبض خود را اسکن نموده و مبلغ آن را بپردازید.

نحوه پرداخت قبض مالیات ارزش افزوده 

تمامی مودیانی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، باید در ابتدا اظهارنامه خود را در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت کنند. سپس برای دریافت قبض مالیات خود به سایت سازمان امور مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir مراجعه کنند.

در گذشته شما می‌توانستید از شناسه قبض و پرداخت برای پرداخت قبض مالیات ارزش افزوده استفاده کنید، اما در حال حاضر شما می‌توانید برای پرداخت تنها از روش‌های گفته‌شده در بالا استفاده کنید. امروزه امکان پرداخت مالیات با شناسه قبض و پرداخت وجود ندارد. 

جمع بندی مقاله پرداخت قبوض مالیاتی

 یکی از روش‌های اصلی‌ درآمدزایی دولت، دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی است. تمامی افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. اما قبل از آن باید فرم اظهارنامه مالیاتی را به‌صورت سالانه برای خود اظهاری مالیاتی پر کنند تا میزان مالیات پرداختی آنها مشخص شود.

متقاضیان پرداخت قبض مالیات، می توانند به سه روش، اقدام به پرداخت مالیات خود نمایند. پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی، پرداخت قبض مالیات با بارکد و  پرداخت قبض مالیات، از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، روش های پرداخت قبوض مالیاتی می باشند.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین