دوره بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

کسانی که پول خود را در یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنند، روی زمان بازگشت سرمایه اصلی خود فراتر از میزان سود تأکید ویژه ای دارند. به همین دلیل است که دوره بازپرداخت بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که هر چه زمان بازپرداخت سرمایه گذاری کمتر باشد، سرمایه گذاری مقرون به صرفه تر به نظر می‌رسد.

این شاخص مالی، فرمول خاص خود را دارد که تحلیلگران برای رسیدن به زمان دقیق از آن استفاده می‌کنند. یعنی با گذر زمان ارزش سرمایه اولیه کمتر می‌شود. پس اگر با احتساب تورم سرمایه اولیه یک طرح تجاری پس از 5 سال بازگردانده شود، اما ارزش فعلی آن در مقایسه با ارزش خالص قبلی محاسبه نشود، می‌توان گفت که سرمایه گذار متضرر شده است. به عبارتی در برهه ای که تورم به طور مداوم در حال تغییر است، تعیین دوره بازدهی بدون توجه به سایر شاخص‌ها کاری بیهوده است.

 در این مقاله علاوه بر مفهوم دوره بازگشت و شیوه محاسبه آن، به بررسی بودجه بندی سرمایه و شاخص های آن خواهیم پرداخت.

موسسه حسابداری پدیده حساب یک شرکت حسابداری در اصفهان است و به منظور ارتقاء سطح کیفی سیستم های مدیریتی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه مالیات ارزش افزوده اصفهان، خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی، خدمات حسابداری در اصفهان، سامانه مودیان در اصفهان و … را آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

دوره بازگشت سرمایه

شیوه های محاسبه دوره بازگشت سرمایه

به صورت کلی دوره بازگشت سرمایه به دو شکل ایستا و پویا محاسبه می‌شود.

در روش ایستا یا تجمعی ساده، تنها جمع ساده درآمدها درنظر گرفته می‌شود و خبری از تأثیردهی تورم، نرخ بهره و غیره نیست. این روش ساده‌تر است اما دقت پایین‌تری هم دارد. پس اگر می‌خواهید محاسبه شما دقیق باشد یا اینکه دوره سرمایه‌گذاری شما طولانی‌مدت است، این روش را فراموش کنید.

روش پویا یا تجمعی تنزیلی در هر دوره زمانی، نرخ تورم، ارزش زمانی پول و باقی موارد در قالب نرخ تنزیل درنظر گرفته می‌شود. این روش به‌خصوص اگر دوره سرمایه‌گذاری شما طولانی‌مدت باشد، کاربردی است. امروزه ابزارهای بسیاری برای محاسبه نرخ تنزیل وجود دارند و شما نیازی به محاسبه دستی تمام موارد ندارید. پس اگر می‌خواهید دوره بازگشت سرمایه را به شکلی دقیق‌تر محاسبه کنید، از روش تجمعی تنزیلی یا پویا استفاده کنید.

تفاوت نرخ بازگشت سرمایه با دوره بازگشت سرمایه!

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI به شما می‌گوید که چه درصدی از سرمایه شما در یک‌سال فعالیت به شما برمی‌گردد. دوره بازگشت سرمایه به شما می‌گوید که طی چند دوره یکساله سرمایه‌تان بازگشت داده می‌شود.

دوره بازگشت سرمایه و نقطه سربه‌سر!

برخی افراد درباره معنی و مفهوم دوره بازگشت سرمایه و نقطه سربه‌سر سرمایه‌گذاری دچار سردرگمی می‌شوند. درحالی‌که این دو اصطلاح به هم مرتبط هستند، اما مفهوم کاملا یکسانی ندارند.

نقطه سربه‌سر قیمت یا ارزشی است که یک سرمایه‌گذاری یا پروژه باید به آن برسد و سپس از آن نقطعه عبور کند تا هزینه‌ها یا هزینه‌های اولیه را پوشش دهد. دوره بازپرداخت به مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا به آن نقطه سربه‌سر برسد اشاره دارد.

بازگشت سرمایه (ROI)

زمان استفاده از دوره بازگشت سرمایه

دوره بازپرداخت زمانی مطلوب است که یک شرکت تحت محدودیت نقدینگی قرار دارد، زیرا می‌تواند نشان دهد که بازیابی پول در نظر گرفته شده برای پروژه چقدر طول می‌کشد. اگر جریان‌های نقدی کوتاه‌مدت نگران‌کننده باشد، یک دوره بازپرداخت کوتاه ممکن است جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری بلندمدتی باشد که NPV بالاتری دارد.

کاربرد دوره بازگشت سرمایه

بسیاری از صاحبان خانه که قصد اجاره دادن منزل خود را دارند میتوانند با استفاده از این مفهوم میزان اجاره بهای ملک خود را مشخص کنند. همچنین این افراد قادر هستند تا با استفاده از فرمول دوره برگشت سرمایه دریابند که بهتر است تا ملک خود را با شرایط فعلی اجاره دهند و یا بهتر است که آن را بازسازی کنند. مشاغل حیطه ملک و املاک تنها یکی از موارد بسیاری است که میتوان از این مفهوم استفاده کرد.

در صنایع نیز از فرمول دوره بازگشت سرمایه بسیار استفاده میشود. کارخانه ها از این فرمول استفاده میکنند تا مشخص شود که بهتر است تا دستگاه های جدید خریداری کنند یا دستگاه های فعلی را تعمیر کنند. ضمن اینکه مدیران مالی کارخانه ها هنگامی که کمپانی قصد رشد و افزایش میزان سود خود را دارد، باید تصمیمات دقیق و بدون اشتباهی اتخاذ کنند. چرا که در این صورت اگر فردی کوچکترین اشتباهی در انجام محاسبات انجام دهد، ممکن است کمپانی مذکور با ضرر بزرگی مواجه شود.

مزایای دوره بازگشت سرمایه

بزرگترین مزیت ROI این است که یک معیار نسبتاً بدون عارضه است. محاسبه آن آسان است و به طور شهودی قابل درک است. سادگی ROI به این معنی است که اغلب به عنوان یک معیار استاندارد و جهانی برای سودآوری استفاده می شود. به عنوان یک اندازه گیری، احتمالاً سوء تفاهم یا سوء تعبیر نمی شود زیرا در هر زمینه مفاهیم یکسانی دارد.

دوره بازگشت (ROI)

معایب دوره بازگشت سرمایه

هر شاخص مالی و معیار بررسی سرمایه گذاری، در کنار مزایای خود، معایبی نیز به دنبال دارد. در ادامه نقاط ضعف دوره بازگشت سرمایه را بررسی می‌کنیم.

  • عدم بررسی زمان

در شاخص بازگشت سرمایه، تنها روی سودآوری طی یک دوره زمانی مشخص تأکید می‌شود. به عبارتی این شیوه تمرکزی روی گذر زمان و از دست رفتن ارزش سرمایه گذاری اولیه ندارد. به همین دلیل تورم در نظر گرفته نمی‌شود که خود می‌تواند یک نقطه ضعف بسیار بزرگ محسوب شود. 

  • نتایج غیر قطعی

انتخاب حداکثر دوره بازپرداخت با این شاخص بیشتر به ترجیحات و انتظارات تصمیم گیرندگان بستگی دارد و از هیچ روش منطقی یا عینی به منظور تعیین دوره بازدهی استفاده نمی‌شود.

  • درنظرنگرفتن نقدینگی های بعد از دوره بازپرداخت

از دیگر معایب دوره بازگشت سرمایه هم می‌توانیم به عدم توجه به جریان‌های نقدی پس از دوره بازدهی اشاره کنیم. برای مثال در دو پروژه مشابه ممکن است یک سرمایه گذاری اولیه 4 سال بازپرداخت داشته باشد ولی ارزش فعلی خالص آن منفی باشد. در حالی که دیگر سرمایه گذاری مشابه 6 سال دوره بازپرداخت داشته باشد ولی ارزش فعلی خالص آن مثبت باشد. این در حالی است که این موضوع در شاخص بازگشت سرمایه بررسی نمی‌شود.

بازگشت سرمایه در یک نگاه!

بازگشت سرمایه یکی از اصطلاحات کاربردی در حسابداری مشاغل گوناگون محسوب می‌شود که در سرمایه گذاری‌های خرد و کلان کاربرد دارد. تعیین دوره بازگشت سرمایه برای افرادی که قرار است روی یک پروژه جدید یا گسترش پروژه قبلی سرمایه گذاری کنند، سودمند است. بسته به نوع پروژه ممکن است از فرمول‌های مختلفی برای پیش بینی سود، بازدهی یا دوره بازگشت سرمایه استفاده شود.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین