حسابداری ضایعات چیست؟

حسابداری ضایعات مواد اولیه و حسابداری ضایعات کالا در واحدهای صنعتی و تولیدی باید انجام شود تا میزان ضایعات مشخص شود  چرا که در طول فرآیند تولید، همیشه بخشی از مواد اولیه کالای در حال ساخت از بین می‌رود و به اصطلاح ضایع می‌شود. ضایعات به دو دسته ضایعات عادی و غیرعادی تقسیم می‌شود. نحوه انجام حسابداری هر کدام از این ضایعات مخصوص به خود است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که برخی ضایعات تولید شده در شرکت‌ها و کارخانه‌ها قابل فروش و برخی غیر قابل فروش هستند که همه این موارد را باید بر اساس داده‌هایی خاص در سیستم حسابداری ثبت کرد.

ضایعات  حسابداری، می‌تواند برای کالای ساخته شده هم بیفتد. به این شکل که تعدادی از کالاهای ساخته شده در حین جابجایی و ترابری دچار مشکل شده و از بین برود. خرابی باید به حدی باشد که نتوان آن را جزو محصولات سالم محسوب کرد.  برای مثال می‌توان در راستای ثبت داده‌های ضایعات خط تولید در سیستم حسابداری هزینه تولید آن‌ها، زمان پایانی تولید محصول موردنظر، تعداد ضایعات و … مورد بررسی قرار گیرد. با ما همراه باشید تا نحوه ثبت انواع ضایعات حسابداری را بررسی نماییم.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور ارتقاء سطح کیفی سیستم های مدیریتی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

انواع حسابداری ضایعات

  • حسابداری ضایعات غیر عادی

چیزهایی مانند عدم مهارت کارگران، فرسودگی ماشین آلات، استفاده از مواد نامرغوب و قطع جریان برق می‌توانند باعث به وجود آمدن ضایعات غیر عادی شوند. ویژگی مهم ضایعات غیر عادی، غیر قابل اندازه گیری بودن آن‌ها است.

حتی بهترین و ماهرترین حسابدار صنعتی هم نمی‌تواند در ابتدای دوره مالی و حتی در جریان تولید، میزان ضایعات غیر عادی و غیرقابل کنترل را محاسبه کند. تعداد یا مقدار ضایعات غیرعادی را شاید بتوان با در نظر گرفتن بازدهی سیستم و بررسی میزان تولید گذشته تخمین زد.

  • حسابداری ضایعات عادی

ضایعات عادی به ضایعاتی گفته می‌شود که در طول فرآیند تولید کالا و محصول به وجود می‌آید. وجود ضایعات عادی اجتناب ناپذیر است و این نوع ضایعات را با نام ضایعات غیرقابل کنترل هم می‌شناسند.

در واقع تولید بدون داشتن این بخش از ضایعات ناممکن است. مثلاً در تولید لوازم چوبی و فلزی، بخشی از صفحه و پلیت کار بعد از برش، از بین می‌رود و غیرقابل استفاده است. نکته مهم در ضایعات عادی، قابل اندازه گیری بودن آن‌ها است. یعنی حتی قبل از شروع فرآیند تولید هم می‌توان میزان ضایعات عادی قابل کنترل را مشخص کرد.

ضایعات به غیر از آن که به دو دسته عادی و غیر عادی تقسیم می‌شود، یک تقسیم بندی دیگر هم دارد. سیستم هزینه یابی مرحله ای کمک می‌کند تا عدد دقیق بهای تمام شده کالاها و محصولات به دست بیاید. برای این کار باید ضایعات با ارزش و بی ارزش هم مشخص شود.

  • ضایعات بی ارزش:  ضایعات بدون ارزش،ضایعاتی هستند که نمی‌توان آن‌ها را به فروش رساند. در صورتی که این ضایعات از نوع عادی باشند، می‌توان هزینه آن را روی محصولات دیگر محاسبه کرد.
  • ضایعات با ارزش: ضایعات با ارزش یا ضایعات دارای ارزش فروش را می‌توان به واحدهای دیگر فروخت. فلز و لوازم فلزی در این دسته از ضایعات قرار می‌گیرند. در صورت فروش ضایعات، میزان درآمد باید از هزینه ضایعات کاسته شود.
  • ضایعات قابل بازیافت: ممکن است بتوانید از ضایعات یک مرحله به عنوان مواد اولیه مرحله بعد استفاده کنید. در این صورت ارزش ضایعات بازیافت شده جایگزین هزینه ضایعات عادی خواهد شد.
حسابداری ضایعات

ثبت حسابداری ضایعات عادی و غیرعادی

روش ثبت حسابداری ضایعات عادی و غیرعادی بستگی به عواملی هم‌چون ارزش فروش و مقطع بروز آن‌ها دارد. به طور کلی، روش‌های زیر را می‌توان برای ثبت حسابداری ضایعات استفاده کرد:

  • روش هزینه‌های تولید: در این روش، هزینه‌های تولید محصولات سالم و ضایعات به نسبت حجم یا وزن آن‌ها تقسیم می‌شوند.
  • روش هزینه‌های مواد اولیه: در روش هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های تولید محصولات سالم و ضایعات به نسبت ارزش مواد اولیه مصرف شده در آن‌ها تقسیم می‌شوند.
  • روش هزینه‌های غیرعادی: در این روش، هزینه‌های تولید ضایعات غیرعادی به عنوان هزینه‌های غیرعادی در صورت سود و زیان ثبت می‌شوند و از سود خالص کسر خواهند شد. این روش زمانی استفاده می‌شود که ضایعات غیرعادی، غیر‌قابل فروش بوده یا ارزش کمی داشته باشند.

مراحل هزینه یابی ضایعات غیر عادی

  1. جریان گردش محصول در مراحل مختلف تولید چگونه می باشد؟
  2. مواد اولیه در کدام مرحله و در چه مقاطعی از تکمیل به محصولات اضافه می گردد؟
  3. آیا دستمزد و سربار (هزینه های تبدیل) بطور یکنواخت در فریاند تولیدبه حساب منظور می گردند؟
  4. درجه تکمیل موجودی های ابتدا و پایان دوره مشخص گردد.
  5. بروز ضایعات بصورت یکنواخت و یا در مقاطع خاصی از فرایند تولید به وجود می آید ؟
  6. مقاطع بررسی شایعات شناسایی گردد
  7. روش هزینه یابی مرحله ای مشخص گردد fifio  یا میانگین است.

بعد از بررسی هر یک از مراحل فوق انها را از طریق نمودار نشان داده تا راحت تر بتوانیم مسائل مربوط را حل نماییم. برای مثال: کالای تکمیلی  ضایعات عادی در جریان ساخت اخر دوره  در جریان ساخت اول دوره  ضایعات غیر عادی مواد.

حسابداری ضایعات

در حسابداری ضایعات چه نکاتی باید ثبت شود؟

حسابداری ضایعات یک پروسه بسیار تخصصی و حساس است که باید توسط افراد متبحر انجام شود. در همین راستا متخصصان می‌توانند در ابتدا اطلاعات خود را درباره انواع ضایعات افزایش دهند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در حسابداری ضایعات باید باتوجه به نوع کالای موردنظر اطلاعات خاصی در سیستم درج شود. برای مثال اگر ضایعات موردنظر قابل فروش است باید مبلغ دریافت شده از خریدار نیز در سیستم حسابداری درج شود.

بعلاوه ثبت کل مبلغ صرف شده برای تولید کالای نهایی به حسابداران این امکان را می‌دهد تا از سرمایه خروجی از حساب شرکت اطلاع داشته باشند. متخصصان باید پس از آموزش این دوره حسابداری از این موضوع آگاه باشند که ثبت نوع ضایعات موردنظر، زمان پایان تولید ضایعات و غیره در سیستم حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

تفاوت ضایعات و زائدات

    ضایعات و زائدات دو مفهوم متفاوت در حسابداری تولیدی هستند. تفاوت ضایعات و زائدات در این است که ضایعات محصولات یا موادی هستند که قابلیت استفاده ندارند و از خط تولید حذف می‌شوند، در حالی که زائدات محصولات، موادی هستند که قابلیت استفاده دارند اما برای تولید محصول‌نهایی لازم نیستند. همچنین ضایعات می‌توانند به دلیل خرابی دستگاه، خطای نیروی انسانی و… ایجاد شوند، در حالی که زائدات به دلیل ماهیت عملیات تولیدی یا فعالیت‌های تشکیلاتی رخ می‌دهند.

جمع بندی

حسابداری ضایعات به سیستم مالی گفته می‌شود که تمام داده‌های مربوط به ضایعات محصولات تولید شده توسط شرکت‌های تولیدی در آن ضبط خواهد شد. برای ثبت ضایعات در نرم افزار حسابداری، ابتدا باید کالاهای ضایعات را به عنوان هزینه از سیستم انبارداری خارج کنیم. بنابراین هزینه ضایعات انبار را بدهکار در نظر گرفته و موجودی کالا را به عنوان طرف بستانکار ثبت می کنیم.

یکی از قابلیت های حسابداری ضایعات این است که مدیران شرکت با بررسی سیستم حسابداری، درک درستی از داده‌های مالی ورودی و خروجی دارند. اگر ضایعات تولید به گونه‌ای باشند که امکان فروش آن‌ها وجود داشته باشد، این عمل می‌تواند منجر به کاهش برخی از ضررهای شرکت شود.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین