حسابداری دوبل یا دو طرفه چیست؟

حسابداری دوبل بیان می‌کند که هر تراکنش مالی حداقل در دو حساب مختلف دارای اثرات برابر و متضاد است. حسابداری دوبل یا دو طرفه یک سیستم حسابداری است که حسابداران برای ثبت هر تراکنش مالی دو بار استفاده می‌کنند: یک بار به عنوان بدهکار و سپس به عنوان اعتبار. بدهی‌ها نشان‌دهنده پولی است که به یک حساب پرداخت می‌شود و اعتبارات نشان‌دهنده ارزش انتقال یافته از یک حساب است.

  لوکا پاچیولی، راهب فرانسیسکن قرن پانزدهمی، اولین کسی است که در مورد روش‌های حسابداری مدرن مانند حسابداری دو طرفه نوشت. با این حال، او حسابداری دو طرفه را اختراع نکرد و این سیستم مدت‌ها پیش‌تر نیز رواج داشت.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور رفع نیازهای حسابداری و مدیریتی شرکت ها، موسسات، کارخانجات و ارتقاء سطح کیفی اطلاعات مالی و سیستم های مدیریتی و کمک به ایجاد انضباط مالی در بخش های عمومی، خصوصی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را با بهره گیری از كادری مجرب و نیروهای متخصص با اتكاء به سال ها تجربه جهت خدمت رسانی هر چه بهتر در اصفهان آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

حسابداری دوبل

مراحل پیاده‌سازی یک سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه

این قوانین ساده را هنگام استفاده از سیستم حسابداری دو طرفه در نظر داشته باشید:

  1. بدهی‌ها و اعتبارات باید به طور کامل یکدیگر را جبران کنند.
  2. هنگام ثبت معاملات در دفتر کل با استفاده از سیستم حسابداری دو طرفه، ورودی‌های بدهکار در سمت چپ و ورودی‌های اعتباری در سمت راست ثبت می‌شوند.
  3. بدهی‌ها در ستون بدهی‌ها قرار می‌گیرند.
  4. اعتبارات در ستون دارایی‌ها قرار می‌گیرند.
  5. دارایی‌ها و بدهی‌ها باید در پایان با هم جمع می‌شوند.

 

  • نحوه انجام محاسبات در حسابداری دوبل

حسابداری دو طرفه در هسته خود بر اساس معادله حسابداری است که عبارتند از:

دارایی‌ها = بدهی‌ها + حقوق صاحبان سهام

  • کاربرد حسابداری دو طرفه

    مهمترین کاربرد حسابداری دو طرفه در سازمان هایی است که گردش معاملات در آن ها بالا می باشد. هر معامله حداقل در یک حساب به عنوان بدهکار و در حساب دیگر به عنوان بستانکار است.

حسابداری دو طرفه بهترین روش برای کنترل حساب هاست و احتمال خطا را تا حدود زیادی کاهش می دهد. در تمامی کسب و کارها چه در زمانی که از حسابداری نقدی استفاده می شود و چه در زمانی که از حسابداری تعهدی استفاده می شود ، برای نوشتن دفاتر از حسابداری دوبل استفاده می شود.

در حسابداری دوبل سطر اول سمت راست بدهکار و در سطر دوم  ستون سمت چپ بستانکار نامیده می شود. تمامی حساب هایی که با بدهکار شدن مانده حساب افزایش پیدا کرده است ماهیت بدهکار دارند. و حساب هایی که با بستانکار شدن مانده اشان افزایش پیدا می کند ماهیت بستانکار دارد.

حسابداری دو طرفه
  • مقایسه تفاوت حسابداری دو طرفه و حسابداری یک طرفه

 اغلب کسب و کارها از حسابداری دوبل یا دو طرفه استفاده می‌کنند. ثبت تراکنش‌ها به عنوان بدهی و اعتبار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌ها را پیگیری کنند. سیستم حسابداری دو طرفه همچنین درک سوابق حسابداری را در حسابرسی ساده می‌کند. حسابی که از حسابداری یک طرفه استفاده می‌کند برای هر تراکنش فقط یک ورودی انجام می‌دهد، به نوعی مانند دفتر کل یک حساب جاری شخصی.

یک روش حسابداری یک طرفه ممکن است همچنان از دو ستون – درآمد و هزینه – استفاده کند، اما هر انتقال را فقط یک بار ثبت می‌کند. اگر شرکت دارای یک حساب بانکی باشد، صاحبان مشاغل کوچک می‌توانند از سیستم یک طرفه استفاده کنند.

سیستم یک طرفه، تراکنش‌های مالی را در یک دفتر کل ثبت می‌کند. در این سیستم تراکنش‌ها فقط بر یک حساب منفرد تأثیر می‌گذارند. در چنین سیستمی فقط ارزش یک حساب افزایش یا کاهش می‌یابد. مهم‌ترین نقطه ضعفی که این سیستم دارد، عدم توانایی در تهیه گزارش‌ها یا صورت‌های مالی مناسب است. حسابداری یک طرفه همچنین وضعیت فعلی ثروت را نشان نمی‌دهد.

برخلاف حسابداری یک‌طرفه، سیستم دو طرفه به حسابداران اطلاعات کافی برای ایجاد تمام صورت‌های مالی اصلی، از جمله صورت‌های سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و صورت‌های سود انباشته را در اختیار حسابداران قرار می‌دهد. به طور خلاصه، روش دو طرفه به شما امکان می‌دهد حسابداری مدرن را در اختیار داشته باشید. کسب‌وکارهای بسیار کوچک و جدید ممکن است بتوانند به حسابداری تک ورودی بسنده کنند، اما حسابداری دوطرفه مزایای زیادی دارد.

مزایای حسابداری دوبل

  1. جدید و علمی

 حسابداری دوبل یک سیستم علمی و سیستماتیک ثبت و نگهداری دفاتر حسابداری است. قوانین و اصولی وجود دارد که باید به‌دقت رعایت شوند. این ویژگی‌ها سبب شده تا این سیستم، کارآمد و علمی باشد.

سیستم کامل حسابداری: این شکل از حسابداری هر دو جنبه از یک معامله را ثبت می‌کند. ازاین‌رو، این یک شکل کامل از حسابداری است.

  1. خطای پایین

شانس کمتری برای خطا وجود دارد زیرا هر دو طرف بدهی و اعتبار معامله باید برابر باشند.

  1. عدم تقلب

 این سیستم حسابداری به پیشگیری و تشخیص زودهنگام تقلب کمک می‌کند.

  1. تصمیم‌گیری

 مجموعه کاملی از کتاب‌ها به تصمیم‌گیری برای مدیریت، سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و حسابرسان کمک می‌کند.

حسابداری دوبل یا دو طرفه

معایب حسابداری دو طرفه

  • سردرگمی

 سیستم دو طرفه همیشه همان قدر که برای حسابداران روشن و واضح است برای صاحبان کسب‌وکارها نیست. برای برخی، حسابداری دو طرفه می‌تواند یک فرآیند گیج‌کننده و خسته‌کننده برای ردیابی مانده حساب باشد.

  • هزینه

شرکت‌هایی که هزینه‌ها و درآمد خود را در حساب‌های مختلف سازماندهی می‌کنند اغلب نیاز به استخدام یک حسابدار باتجربه دارند. این سبک حسابداری به افراد آموزش دیده – مانند یک حسابدار عمومی رسمی (CPA) – نیاز دارد که تجربه و زمان لازم برای تهیه صورت‌های مالی را داشته باشند.

  • خطا

سیستم حسابداری دو طرفه به دو برابر مقدار ورودی در هر تراکنش تجاری نیاز دارد. بنابراین احتمال ارتکاب خطا یا اشتباه بیشتر است. ممکن است یک متخصص آموزش دیده تصحیح این اشتباهات را آسان بیابد، اما همیشه این احتمال وجود دارد که یک تراکنش نابه‌جا در ترازنامه وجود داشته باشد.

  • نامناسب برای مشاغل کوچک

مشاغل کوچک با تراکنش‌های کمتر نیازی به این روش حسابداری ندارند و از طرفی توجیه اقتصادی نیز برای آن‌ها نخواهد داشت.

  • اعتبارات و بدهی‌ها در حسابداری دوبل

اعتبارات به حساب پول اضافه می‌کنند، درحالی‌که بدهی‌ها پول را از حساب برداشت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال وقتی به شما پرداخت شود، این یک اعتبار است و وقتی به شخص دیگری پول پرداخت می‌کنید، این یک بدهی است.

  • ذکر یک نمونه از حسابداری دوبل

مثلا اگر می خواهید درآمد حاصل از فروش ۵۰۰ ریال را ثبت کنید، باید دو ورودی داشته باشید: ورودی بدهکار ۵۰۰ ریال برای افزایش حساب ترازنامه ای به نام “موجودی نقد و بانک” و ورودی بستانکار ۵۰۰ ریال برای افزایش حساب سود و زیانی به نام فروش.

یک مثال دیگر ممکن است خرید یک کامپیوتر جدید به قیمت ۱۰۰۰ ریال باشد. برای افزایش حساب دارایی که حساب دائم می باشد این ارزش را بدهکار و محل مصرف یا پرداخت را که می تواند موجودی نقد و بانک باشد بستانکار کنید.

سخن پایانی

 هدف اصلی سیستم حسابداری دوبل یا دو طرفه این است که اطمینان حاصل شود حساب‌های یک شرکت متعادل می‌ماند و می‌توان از آن برای نشان دادن تصویری دقیق از وضعیت مالی فعلی شرکت برای مدیریت و ذینفعان خارجی مانند سرمایه‌گذاران بالقوه، سهامداران فعلی و تأمین‌کنندگان استفاده کرد. حسابداری دو طرفه به این معنی است که یک ورودی بدهکار در یک حساب باید برابر با یک ورودی اعتباری در حساب دیگر باشد تا معادله متعادل بماند.

   اگر به دنبال سیستمی هستید که بتواند به شما در مدیریت بهتر امور مالی کمک کند، سیستم حسابداری دو طرفه قطعاً ارزش بررسی دارد.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین