تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی

تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی ، که همچنین تحلیل روند نیز نامیده میشود، تکنیکی برای ارزیابی مجموعه‌ای از اطلاعات صورت‌های مالی در طی دوره‌ای از زمان است. تجزیه و تحلیل افقی از مراحل رشد انسان الهام گرفته است. تجزیه و تحلیل افقی صورت‌های مالی برای مقایسه­‌ی بین داده­‌های تاریخی صورت­‌های مالی مثل نسبت­‌ها و یا قلم­‌های مختلف، در دوره­‌های زمانی مختلف استفاده می­‌شود. این اقلام و نسبت­‌ها را می‌توان به شکل مطلق و یا به صورت درصدی بیان کرد که پیش از انجام این کار باید یک سال را به عنوان سال پایه برای انجام محاسبات در نظر بگیریم.

همانگونه که برای تحلیل روند رشد یک انسان طی سال‌های کودکی تا بزرگسالی مشخصه‌هایی مانند قد و وزن آن فرد را در هر سال نسبت به سال‌های قبل مقایسه می‌کنیم تا متوجه میزان پیشرفت بشویم، در تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی هم همین کار را می‌کنیم.

ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ صورت های ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ دو نوع ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻓﻘﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻤﻮدی ﺗﻘﺴﯿﻢ می‌شود.

موسسه حسابداری پدیده حساب به منظور رفع نیازهای حسابداری و مدیریتی شرکت ها، موسسات، کارخانجات و ارتقاء سطح کیفی اطلاعات مالی و سیستم های مدیریتی و کمک به ایجاد انضباط مالی در بخش های عمومی، خصوصی و … ، فعالیت های حرفه ای خود در زمینه موسسه حسابداری در اصفهان ، خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی ، سامانه مودیان در اصفهان و … را با بهره گیری از كادری مجرب و نیروهای متخصص با اتكاء به سال ها تجربه جهت خدمت رسانی هر چه بهتر در اصفهان آغاز نمود و فعالیت خود را در این استان بسط داده است.

تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی

معرفی انواع تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی

در اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ، اﻃﻼﻋﺎت صورت های ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮای ﭼﻨﺪ دوره ﻣﺎﻟﯽ بر ﻣﺒﻨﺎی اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎل ﭘﺎﯾﻪ ﺑﯿﺎن می‌شود و ﺑﺎ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﻃﻼﻋﺎت با دوره های قبل، میزان ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻫﺮ دوره ﻣﺎﻟﯽ سنجیده می‌شود. تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی ﺧﻮد ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ صورت های ﻣﺎﻟﯽ مقایسه‌ای و ﺑﺮرﺳﯽ روﻧﺪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽشود.

  • صورت های مالی مقایسه‌ای

در این روش، صورت های ﻣﺎﻟﯽ در دو دوره ﻣﺘﻮاﻟﯽ مقایسه و بررسی می‌شوند. تحلیل‌کنندگان بنیادی ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻄﻠﻖ ارﻗﺎم صورت های ﻣﺎﻟﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ درﺻﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ از ﯾﮏ دوره ﺑﻪ دوره دﯾﮕﺮ را ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ می‌کنند و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ اﻃﻼﻋﺎت جامع‌تری از صورت های ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺘﺨﺮاج می‌شود.

  • بررسی روند تغییرات

در ﺑﺮرﺳﯽ روﻧﺪ، با مبنا قرار گرفتن یک سال به عنوان سال پایه، اﻗﻼم ﻣﻬﻢ صورت های ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮرﺳﯽ می‌شود. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ، واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری در اﻏﻠﺐ ﻣﻮارد ارﻗﺎم مقایسه‌ای ﺑﺮای دوره های ﻣﺘﻮاﻟﯽ پنج تا ۱۰ ﺳﺎﻟﻪ را ارائه می‌کنند تا مقایسه های ﺑﯿﺸﺘﺮی اﻧﺠﺎم‌ﭘﺬﯾﺮ باشد.

بررسی روند تغییرات در طول زمان نسبت به مقایسه تنها دو دوره متوالی، دید بهتری نسبت به عملکرد و وضعیت کلی شرکت به تحلیلگر می‌دهد. به عنوان مثال، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ افزایش قابل‌ملاحظه در ﺳﻮد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ شرکت در سال ﺟﺎری، غیرعملیاتی و ﻧﺎﺷﯽ از ﻓﺮوش اوراق ﺑﻬﺎداریا املاک مازادی ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ شرکت ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ ﺧﺮﯾﺪاری کرده است. بنابراین ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ ایجاد شده در چند دوره مالی می‌تواند کیفیت سود و استمرار سودآوری واحد تجاری را بهتر نشان دهد.

هدف این تکنیک، تعیین افزایش یا کاهش رخ داده در این قلم اطلاعات است. این تغییر ممکن است در قالب مبلغ یا درصد بیان شود. اگر فرض شود سال 1387، سال مبنا است، میتوان درصد افزایش یا کاهش فروش خالص در دیگر سالها را نسبت به سال مبنا بیان کرد. برای مثال، میتوان بیان کرد که فروش خالص شرکت ایران خودرو در سال 1388 نسبت به سال 1387، تقریبا 6 درصد [(187,810 / 187,810 – 199,030)] افزایش داشته است. به صورت مشابه میتوان بیان کرد که فروش خالص از سال 1387 تا سال 1389 تقریبا 5.7 درصد [(187,810/ 187,810- 198,600)] افزایش داشته است. روش دیگر آن است که فروش به شکل درصدی از فروش سال مبنا بیان میشوند. این کار را میتوان با تقسیم مبلغ فروش سال جاری بر مبلغ فروش سال پایه انجام داد.

تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی

نکات مهم در تجزیه و تحلیل صورت های مالی

برای تجزیه و تحلیل دقیق صورت های مالی و به عنوان یک حسابدار، مدیر مالی یا تحلیلگر برای رسیدن به نتایج صحیح تری در مورد عملکرد شرکت، علاوه بر استفاده از روش های مختلف تحلیل صورت های مالی، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • بررسی گزارش های مطابق با استانداردهای حسابداری

اهمیت این موضوع به حدی است که بدون انطباق صورت های مالی با استانداردهای حسابداری، تحلیل این صورت به هر روشی از جمله تحلیل افقی کاملاً بی اعتبار می شود. پس می توان گفت اگر از مطابقت صورت های مالی با استانداردهای حسابداری مطمئن نیستید، بهتر است قبل از هر تحلیلی وضعیت این صورت ها را بررسی کنید.

  • آشنایی با مختصات و مشخصات صنعت

در هر صنعتی نسبت های مالی و روند تغییر اقلام صورت های مالی در مقایسه با سایر صنایع متفاوت است. به عنوان مثال، تغییرات در فضای سیاسی کشور ممکن است منجر به افزایش بیشتر هزینه درآمد عملیاتی در صنعت فولاد نسبت به صنایع غذایی شود. بنابراین باید به یاد داشته باشیم که نتایج تحلیل های افقی و عمودی و تحلیل ضرایب در هر صنعت تفسیر خاص خود را دارد.

  • توجه به استراتژی های شرکت

حتما به مشخصات و ماهیت محصولی که شرکت می فروشد توجه کنید. به عنوان مثال، حاشیه سود محصول، رقابت، قدرت برند و توزیع جغرافیایی محل فروش محصول. هر یک از این عوامل بر تفسیری که می توانید از تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی دریافت کنید تأثیر می گذارد.

تفاوت بین تحلیل افقی و عمودی

هر یک از این دو روش صورت های مالی را به نحوی خاص تفسیر می کنند و در نتیجه تحلیلگر درک عمیق تری از فعالیت های شرکت پیدا می کند.

در تحلیل افقی، تمرکز بر زمان است و در تحلیل عمودی، اقلام موجود در هر صورت مالی با یک عدد پایه مقایسه و درک می شوند. به عنوان مثال، در یک تحلیل افقی، مقدار بدهی در چندین دوره مالی مقایسه می شود، اما در یک تحلیل عمودی، نشان می دهیم که چه مقدار از کل بدهی، بدهی جاری است.

جمع بندی تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی

در تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی،وضعیت سودآوری، ریسک مالی، وضعیت تولید و فروش، وضعیت بدهی و حاشیۀ سود شرکت به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در انجام تحلیل افقی آن است که اعداد به شکل مطلق چندان مدنظر نیستند و نکته‌­ی اصلی مقایسه­‌ی اعداد و درصدهای به دست آمده در طول سال­‌های مختلف و تغییرات آن است. تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی این امکان را به ما می­‌دهد که به راحتی روندها و الگوهای رشد را تشخیص بدهیم و موقعیت مالی یک شرکت را در مقابل رقبایش مورد بررسی قرار دهیم.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین