مالیات تراکنش های بانکی | تمام آنچه که باید بدانید!

با پیشرفت تکنولوژی و دنیای اینترنت، سازمان امور مالیاتی نیز تغییرات اساسی در سیستم خود ایجاد نموده است و روش های نوینی برای دسترسی به اطلاعات  حساب های بانکی مردم جهت اخذ مالیات بوجود آورده است، از این رو بحث مالیات تراکنش های بانکی بیش از پیش داغ شده است، سازمان امور مالیاتی طبق بخشنامه 25 بندی تراکنش موضوع رسیدگی به حساب های افراد با گردش بالا در بازه زمانی 5 سال گذشته را شروع نموده است.

با توجه به اینکه مالیات بر تراکنش های بانکی در گروه قوانین نوظهور سازمان امور مالیاتی است، گاهی دیده می‌شود برداشت از ، مالیات بر تراکنش های بانکی بر مبنای گردش حساب بانکی می‌باشد که اگر به طور مثال، گردش حساب بانکی ما بیشتر از ۵ میلیارد تومان شد، مابه‌التفاوت آن را باید با نرخ ۲۵% ‌ مالیات بدهیم.

در صورتی‌که این برداشت کاملاً اشتباه است و از تراکنش های بانکی به هیچ وجه مالیات اخذ نمی‌گردد. گردش بانکی که از ورودی دستگاه کارتخوان یا پایانه‌های فروشگاهی در حسابهای بانکی ایجاد می‌شود یا گردشی که به طور مستقیم در خود حساب بانکی ایجاد می‌شود، نشان دهنده‌ی معاملات درآمدی شماست که اگر با توجه به توضیحات قابل اتکای شما اثبات بشود مبالغ ورودی به حسابهای بانکی شما جنبه درآمدی ندارد، مالیاتی نیز از این بابت اخذ نمی‌گردد.

مالیات تراکنش های بانکی

چه زمانی تراکنش های بانکی رسیدگی می‌شوند؟

قبل از دعوت مؤدیان به سازمان امور مالیاتی، بسیاری معتقدند که  سازمان امور مالیاتی با آنها کاری ندارد و سال‌هاست که به همین منوال کار می‌کنند و مشکلی هم ندارند.

شاید هیچ وقت هم خبری نشود، اما وقتی که شما نیاز به یک مفاصا حساب مالیاتی پیدا کرده یا به هر عنوانی به سازمان امور مالیاتی مراجعه و کد ملی‌ خود را ارائه می‌کنید، اینجاست که باید پاسخگوی گردش حساب‌های بانکی و گزارش‌هایی باشید که با کد ملی شما به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.

شاید هم سازمان امور مالیاتی صبوری کند تا شما با همین روال به کارتان ادامه بدهید و بعد از اینکه دارایی شما در حساب بانکیتان به رقم قابل توجهی رسید، از شما برای روشنگری برخی موارد دعوت ‌به عمل آورد که در این شرایط موضوع جریمه کتمان درآمد را هم باید مد نظر داشته باشید.

اما در اینجا هدف این نیست که شما دچار اضطراب شوید؛ فقط کافی است واقف باشید طبق قانون و بر اساس ماده ۱۰۵ و ۱۳۱، سازمان امور مالیاتی شریک تجاری شما محسوب می‌شود و شما باید همیشه با ارائه اسناد و مدارک و طبقه‌بندی قابل اتکا، آماده پاسخگویی به شریک خود باشید.

همچنین مدنظر داشته باشید که ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط شما و پذیرش آن از سمت سازمان امور مالیاتی، به این معنی نیست که حسابهای بانکی اعلام نشده هم مورد قبول واقع شده‌اند؛ چه بسا سازمان این حساب‌ها را در همان سال یا سالهای بعد بررسی ‌کند.

مالیات تراکنش های بانکی

اجاره حساب بانکی یا اجاره دستگاه کارتخوان چه مشکلاتی به همراه خواهد داشت؟

حساسیت سازمان امور مالیاتی نسبت به موضوع پولشویی باعث شده است تا نسبت به اجاره حساب بانکی یا اجاره دستگاه کارتخوان حساسیت بیشتری داشته باشد. بند وقتی شما به کسی کارت بانکی یا دستگاه کارتخوان خود را می‌دهید، کاملاً به او اعتماد دارید و او فقط سقف بانکی‌اش پر شده و حالا نیاز به کمک شما دارد و در مقابل این لطف، سعی می‌کند مبلغی از سود خودش را با شما شریک شود.

اما با توجه به قانون مالیات بر تراکنش های بانکی، سازمان امور مالیاتی به طور پیوسته از بانک مرکزی اطلاعات پولی و مالی اشخاص را  بر اساس کد ملی دریافت و نسبت به بررسی آنها اقدام می‌کند. البته از الان تا حدود یک تا دو سال بعد از شروع این همکاری برای هر دو طرف کاملاً خوشایند است. اما بعد از آن سازمان امور مالیاتی طی ابلاغیه‌ای شما را دعوت و از شما درخواست می‌کند که منابع مالی حسابهای بانک خود را مشخص کنید و با گزارشی جامع به مسئول رسیدگی‌کننده تحویل بدهید.

حال اتفاقی که می‌افتد و ما به کرات شاهد آن هستیم، این است که شما اصلاً منابع ورودی و خروجی حسابهای بانکی را ندارید و با مراجعه به شخصی که کارتخوان یا کارت خود را به او داده‌اید، ادعا می‌کند که حسابداری نداشته و اصلاً اسناد و مدارک را بایگانی نکرده است. اگر هم از ایشان بخواهید که با شما به سازمان امور مالیاتی بیاید، قطعاً بهانه‌جویی می‌کند و در ضمن ادعا می‌کند که خود شما قبول کردی و اجاره حساب را دریافت نمودی. حال شما می‌مانید با مجموع تمام بستانکاری حساب بانکی که در حکم درآمد تلقی می‌شود و علی‌رغم مالیات عملکرد، موظف به پرداخت جریمه کتمان درآمد نیز هستید.

سقف تراکنش بانکی چقدر است؟

برای تراکنش های بانکی سازمان امور مالیاتی سقفی معین نگردیده است و افراد به هر میزان که میخواهند میتوانند با حساب خود کار کنند فقط موارد درآمدی باید در قالب اظهارنامه به اداره دارایی اعلام گردد تا خدای ناکرده بحث کتمان درآمد پیش نیاید.

نرخ مالیات تراکنش های بانکی چقدر می باشد ؟

سازمان امور مالیاتی نرخ ثابتی برای مالیات تراکنش های بانکی تعیین نگردیده است و نرخ مالیات بر اساس صنف و نوع فعالیت متفاوت می باشد که ممیزین بر اساس رسته فعالیت و مستندات هزینه ای دریافت شده از مودیان نرخ مالیات تراکنش های بانکی را معیین می نمایند.

مالیات تراکنش های بانکی

موارد مشمول مالیات تراکنش های بانکی چیست؟

هر تراکنش بانکی که در حساب بانکی افراد ثبت گردد در خود ماهیت درآمدی داشته باشد، جز موارد مورد بررسی ممیزین مالیاتی قرار خواهد گرفت که از این رو به کلیه مودیان و افراد پیشنهاد میگردد موارد درآمدی خود را با اخذ کد اقتصادی در قالب اظهارنامه عملکرد چه بصورت حقیقی و یا حقوقی ابراز نمایند.

چه نوع تراکنش های بانکی مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار نمیگیرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد بحث اصلی در تراکنش های بانکی ، مبحث درآمدی و غیر درآمدی برای افراد می باشد از این رو هر تراکنشی که ماهیت درآمد در خود نداشته باشد و یا مالیات آن بر حسب معامله پرداخت شده باشد (خرید و فروش ملک، وسیله نقلیه و …) جز موارد حساس در تراکنش بانکی تلقی نمی گردد، اما نکته کلیدی در جلسه رسیدگی تراکنش های بانکی اثبات این موارد می باشد که حتما پیشنهاد میگردد مستندات خود را حداقل به مدت 5 سال در بایگانی نگه دارید.

موارد غیر مشمول مالیات در تراکنش های بانکی چیست؟

  • واریز های بابت هزینه های عمومی و روزمره زندگی
  • درآمد هایی که هنگام معامله مالیات آن پرداخت شده باشد
  • درآمد هایی زیر 15 میلیون تومان که مستندات آن در دسترس نباشد
  • جابجایی حساب های شخصی
  • سود بانکی
  • درآمد حاصل از خرید و فروش سهام
  • برداشت های شخصی از حساب شرکتی

دلیل ارسال پیامک قطع دستگاه کارتخوان از طرف سازمان امور مالیاتی چیست؟

یکی از پیامک‌هایی که  برای همه افرادی که دستگاه کارتخوان دارند، ارسال شده بود  با این مضمون است: «دارنده محترم کارتخوان، ثبت نام شما انجام شد. طی مدت 15 روز برای تکمیل اطلاعات به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه و اطلاعات خود را کامل کنید، در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما قطع خواهد شد.»

البته مودیانی هم که یک بار ثبت‌نام اینترنتی را انجام داده‌اند و مجدداً این پیامک برایشان ارسال شده است، مد نظر داشته باشند که در ثبت نام اینترنتی قبلی، صرفاً مرحله اول  اطلاعاتشان را کامل کرده‌اند و الان نیاز است که اطلاعات خود را تکمیل کنند. در همین رابطه باید دقت داشت که با تکیمل اینتاکد، گروه شغلی شما مشخص می‌شود و طبق ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که مسئول رسیدگی‌کننده طبق شواهد و مدارک تشخیص دهد که شما کتمان درآمد داشته‌اید، بر اساس ضریب سود صنفی یا گروه شغلی که در اینتاکد معرفی کرده‌اید، اقدام به محاسبه و برآورد مالیات شما می‌کند که این یکی از دلایل ارسال پیامک قطع دستگاه کارتخوان از طرف سازمان امور مالیاتی می‌باشد. البته جای نگرانی برای ثبت اینتاکد نیست.

خبر خوب اینکه شما با یک مشاوره به موقع مالیات بر تراکنش های بانکی با کارشناسان مؤسسه پدیده حساب می‌توانید بهترین اقدام را انجام بدهید. پس توصیه ما به شما این است که اگر دستگاه کارتخوان دارید و با آن کار نمی‌کنید یا به امانت دست یکی از اعضای خانواده یا دوستان صمیمی سپرده‌اید، حتماً اقدام به قطع آن نمایید. چون در این صورت شما به عنوان مؤدی فعال مالیاتی شناخته می‌شوید. لازم است همه شهروندان توجه داشته باشند که صرفاً امضای شما در دفتر اسناد رسمی برای شما ایجاد مشکل نمی‌کند، بلکه تکمیل اظهارنامه شغلی و ثبت دکمه تأیید نیز در حکم یک امضای محضری برای شما بار حقوقی سنگینی به همراه دارد.

مالیات تراکنش های بانکی

چگونه مالیات تراکنش های بانکی خود را کاهش دهیم؟

کاهش مالیات تراکنش های بانکی به عوامل متعدد بستگی دارد که از اصلی ترین موارد آن ارائه مستندات مثبته، تهیه فایل آنالیز گردش حساب ، انجام دقیق عملیات حسابداری،  حضور افراد مجرب در جلسات دفاعیه و … اشاره نمود که پیشنهاد می گردد حتما در این خصوص از افراد مجرب در شرکت حسابداری ، مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی دریافت نمایید.

مشاوره رسیدگی به تراکنش های بانکی

در این مقاله به طور ساده، با گوشه‌هایی از اتفاقاتی که در سازمان امور مالیاتی در رابطه با مالیات بر تراکنش های بانکی شاهد آن هستیم، آشنا شدید. لازم است توجه داشته باشید که موضوعات و قوانین مرتبط با مالیات بر تراکنش های بانکی، عموماً حاوی مباحث پیچیده حقوقی و قضایی هستند که تنها با یک مشاوره مالیاتی تخصصی می‌توان از تمام جزئیات آن آگاهی حاصل کرد و بیشترین بهره را برد. شما می‌توانید با تماس با موسسه حسابداری و مالیاتی پدیده حساب از مشاوره رسیدگی به تراکنش های بانکی و از آخرین تبصره‌ها و قوانین مالیاتی جدید مالیاتی مطلع شوید تا با خیالی آسوده پاسخگوی مسئول رسیدگی کننده باشید.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

سوالات متداول

اولویت اول برای تعیین حوزه مالیات بر اساس محل اشتغال افراد می باشد و اولویت بعدی آدرس محل سکونت فرد می باشد لازم بذکر است بر خلاف ذهنیت غلط اغلب افراد، حوزه مالیاتی تعیین شده هیچ ارتباطی با  محل شعبه بانکی ندارد.

با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی تراکنش های بانکی افراد بصورت سال به سال رسیدگی میگردد که از سال 1393 شروع گردیده و سال به سال پرونده ها مورد بررسی ممیزین قرار خواهد گرفت.

گزارشات حساب ها برای بررسی ممیزین از بانک مرکزی اخذ می شود از این رو مبنا کد ملی افراد می باشد و بر اساس گردش افراد مالیات اخذ میگردد حالا افراد به هر تعداد که  حساب بانکی داشته باشند هیچ تاثیر در این مورد نخواهد داشت.

بله، کلیه فرایند رسیدگی مالیات بر تراکنش بانکی با رسیدگی مالیات اشخاص یکسان می باشد.

طبق قانون تراکنش های 5 سال گذشته می تواند مورد رسیدگی اداره دارایی قرار گیرد.

مدت زمان تکمیل مستندات بصورت توافقی با ممیزین بصورت می پذیرد ولی معمولا این زمان بین 1 الی 4 هفته می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین