استاندارد های حسابداری چیست ؟

استاندارد های حسابداری چیست ؟ به قوانین و مقررات دنیای حسابداری ، استاندارد بین المللی حسابداری یا international accounting standards گفته می شود. استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای از اصول و رویه‌هایی است که حسابدارها باید طبق آن عمل کنند. استانداردهای  حسابداری مجموعه ای از اصول، استانداردها و رویه های مشترکی می باشد که اساس سیاست های حسابداری مالی و شیوه های حسابداری را تعریف می نماید. به عبارت دیگر: استانداردهای حسابداری، مقررات حاکم بر چگونگی انجام کار و حرفه ی حسابداری می باشند و به نوعی می توانیم آنها را قلمرو فعالیت حسابداران معمولی، حرفه ای و بین المللی بدانیم. استانداردهای حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در تجارت، صنایع و کمپانی های اکثر کشورها را بهبود می بخشد.

امروزه علم اقتصاد و مسائل اقتصادی سریعا در حال تغییر و تحولات بسیار اساسی هستند‌ و به خاطر رابطه ای که بین علم اقتصاد و حسابداری وجود دارد، حسابداری نیز با مسائل بسیار جدیدی روبه رو شده است. همانند دیگر شغل ها حسابداری نیز دارای قواعد و شیوه هایی در برخورد با این تحولات است که به این قواعد استاندارد های حسابداری می گویند. ما در مقاله ” استاندارد های حسابداری چیست ” سعی می کنیم برخی از این اصطلاحات را توضیح دهیم و به بررسی اصول و رویه ‌های اساسی در حسابداری بپردازیم.

استاندارد های حسابداری چیست

تعریف دقیقی از استاندارد های حسابداری چیست و انواع آن:

باید بدانید شرکت های بین المللی از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی استفاده می نمایند که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین الملل تنظیم می گردد. این استانداردها دائما دستخوش تغییر و تحولات اساسی بوده است و همواره می توانند یک قانون را کنار بگذارند یا یکی را جایگزین دیگری کنند؛ اما در هر حالت، قواعدی است عملی و در دسترس که هدایت حرفه  ای حسابداری را به عهده دارد. این قوانین حاکم بر استانداردهای حسابداری بر اقتصاد ملی و سیاست اقتصادی و مالی اثر بسیار زیادی می گذارد. با اجرای دستورالعمل های حسابداری در مقیاس ملی، کشورها می توانند یک اصطلاح رایج در دنیای اقتصادی را اجرا نمایند و محاسبات دقیق، یکنواخت، هدفمند و صحیح را در مورد وضعیت مالی و نتایج واحدهای کسب و کار انجام بدهند. همچنین نبود استانداردهای حسابداری شفاف در برخی کشورها به منزله افزایش صدرصدی مشکلات در انجام کسب و کار می باشد.

استانداردهای بین المللی حسابداری (IAS) مجموعه ای واحد از استانداردهای حسابداری با کیفیت بالا را تشکیل می دهند که در تهیه صورت های مالی تلفیقی، از جمله ترازنامه، صورت سود، بیانیه تغییرات وضعیت مالی، صورت های مالی جریان و یادداشت های توضیحی نقش به سزایی دارند. در واقع استانداردهای حسابداری مربوط به تمام جنبه های مالی یک شرکت، از جمله دارایی ها، بدهی ها، درآمد، هزینه ها و حقوق صاحبان سهام  نیز می باشد.

استاندارد های حسابداری چیست و چه مواردی را مشخص می کند؟

استانداردهای حسابداری مشخص می کند که چه زمانی و چه رویدادهای اقتصادی باید شناسایی، اندازه گیری و نمایش داده بشود. نگاه های بیرونی مانند بانک ها، سرمایه گذاران و سازمان های نظارتی؛ بر استانداردهای حسابداری متکی هستند تا اطمینان حاصل کنند که اطلاعاتی بسیار دقیق ارائه شده است. این اعلامیه های فنی شفافیت در گزارش را تضمین کرده اند و مرزهای اندازه گیری های گزارشگری مالی را تعیین می کنند.

استاندارد های حسابداری چیست

استاندارد های حسابداری چیست و  معمولا شامل چه بخش هایی هستند؟

1) شرح مسئله :
تشریح و توصیف مشکلات رایج در حرفه و کارهای حسابداری .

2) بحث مستدل :
توضیح استدلالی راه های مقابله با مشکلات موجود در حرفه ی حسابداری .

3) ارائه راهکار مطلوب :
ارائه راه های بسیار مطلوب در راستای نظریه یا تصمیم گیری جهت رفع مشکلات  موجود در چرخه ی اقتصاد و گردش های مالی.

اهداف استاندارد های حسابداری چیست ؟

1) افشای روش ها و خط مشی های حسابداری مورد استفاده حسابدار جهت اطلاع دیگران از این موارد .

2) ارائه فرم یکنواخت و یک شکل برای صورت های مالی  که در گردش می باشند.

3) افشای موارد خاص در رابطه با تامین ملزومات ، برای استفاده کننده از اطلاعات جهت اعمال داوری یا نظریه فردی در موارد حسابداری .

4) ارائه تصمیمات رسمی یا غیررسمی مربوط به ارزش گذاری مجاز دارایی ها و تعیین رقم درآمد در اقتصاد.

استانداردهای حسابداری GAAP : را توضیح دهید؟

قوانین حسابداری در ایالت متحده ی امریکا دسته بندی شده است و تحت عنوان اصول پذیرفته می شود و حسابداری (Generally Accepted Accounting Principles) نامیده می شوند. موسسه حسابداران رسمی خبره، اولین مجموعه ای از استانداردهای حسابداری را توسعه، مدیریت و اعمال کرده است. در سال ۱۹۷۳ این مسئولیت ها به شورای استانداردهای حسابداری مالی تازه ایجاد شده بودند. استانداردهای حسابداری موجب می شود که صورت های مالی همیشه معتبر باشند و تصمیمات اقتصادی بیشتری را براساس اطلاعات دقیق و سازگار برای دولت ها ارائه دهند.

استاندارد های حسابداری چیست

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) :کدام اند؟

بسیاری از کشورها از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) استفاده ی بسیار فراوانی می کنند یا در حال همگرایی می باشند، که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی تاسیس شده اند. در بعضی از کشورها، اصول حسابداری محلی برای شرکت های منظم مورد استفاده قرار می گیرند، اما شرکت های فهرست شده یا باید مطابق با  IFRS نیز باشند، بنابراین گزارش قانونی قابل مقایسه در سطح بین المللی نیز است. یکی از رویدادهای بسیار مهمی که در سال های اخیر در جامعه حسابداری کشور به وقوع پیوسته می باشد، تدوین استانداردهای حسابداری ایران بر مبنای استانداردهای بین المللی حسابداری و الزام به رعایت آن در تهیه صورت های مالی می باشد.

مزایای استاندارد های حسابداری چیست:

اولین مزیت حوزه ی استاندارد حسابداری این است که کاربران صورت های مالی، انتظار دارند که شرکت ها از استاندارد های حسابداری منتشر شده می باشد که در ایجاد صورت های مالی پیروی کنند، این کاربران هنگام تفسیر نتایج گزارش شده، به فرضیات درج شده در استاندارد ها اعتماد کافی می کنند و با استفاده از مفروضات مشابه، صورت های مالی شرکت های مختلف را نیز تفسیر می کنند، بنابراین کاربران هنگام خواندن صورت های مالی از این دانش (استاندارد حسابداری) استفاده می کنند. مزیت دیگر مربوط به راهنمایی های داده شده به حسابداران در حوزه ی حسابداری می باشد.  هنگامی که مسائل گزارشگری مالی بوجود می آید، حسابدار می تواند برای تعیین کردن نحوه ثبت رویداد به «GAAP» مراجعه کند.

از دیگر مزیت ها می‌توانیم به این اشاره کنیم که سرمایه گذاران و مشاغل کوچک می توانند عملکرد شرکت ها را با هم مقایسه کنند لذا این امر می‌تواند به حسابدار کمکی اساسی کند که آیا یک کسب و کار یا صنعت سرمایه گذاری محکم می باشد یا خیر و همچنین برای تغییر مسیر یک کسب و کار یا یک صنعت باید چه کارهایی انجام دهد تا کارها به سمت مثبت ‌تری پیش بروند. لذا اگر در تمام دنیا از از این استاندارد ها پیروی نمایند می توانند به نتایج واضح و هدف مندی برسند و اگر عملکرد کسب و کار ها با این استاندارد ها به خوبی منطبق نباشد با مشکلات بسیار زیادی روبه رو خواهد شد. استاندارد حسابداری به آن ها کمک شایانی می‌ کند که چه اتفاق اقتصادی در چه زمانی باید شناسایی و اندازه‌ گیری شود و در نهایت شفافیت گزارش های مالی را بسیار بالا می برد.

تاریخچه استاندارد های حسابداری چیست؟ در سال ۱۳۷۱، کمیته تدوین استاندارد های حسابداری از سوی سازمان حسابرسی به خوبی راه اندازی شده است. این کمیته با هدف وضع استاندارد های ملی ایران بر اساس استاندارد های بسیار معتبر و با توجه به شرایط، برای ایجاد یکنواختی و برطرف کردن ناسازگاری ها ایجاد شده است. همچنین در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۵، پیش نویسی از بیانیه های کیمته تدوین استاندارد های حسابداری برای نظرخواهی عمومی، در نشریه سازمان حسابرسی منتشر گشته است و سرانجام در سال ۱۳۷۸ اولین مجموعه رهنمود های حسابداری از سوی این کمیته منتشر و برای دو سال اجرا شده است. استانداردهای ۱ تا ۲۲ اولین استاندارد ها بودند که توسط کمیته وضع شده است. آخرین استاندارد حسابداری ملی ایران، یعنی شماره ۳۳، مربوط به مزایای باز نشستگی کارکنان است که در ۱۳۹۲ وضع شده است.

تاریخچه استاندارد های حسابداری چیست؟

در سال ۱۳۷۱، کمیته تدوین استاندارد های حسابداری از سوی سازمان حسابرسی به خوبی راه اندازی شده است. این کمیته با هدف وضع استاندارد های ملی ایران بر اساس استاندارد های بسیار معتبر و با توجه به شرایط، برای ایجاد یکنواختی و برطرف کردن ناسازگاری ها ایجاد شده است. همچنین در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۵، پیش نویسی از بیانیه های کیمته تدوین استاندارد های حسابداری برای نظرخواهی عمومی، در نشریه سازمان حسابرسی منتشر گشته است و سرانجام در سال ۱۳۷۸ اولین مجموعه رهنمود های حسابداری از سوی این کمیته منتشر و برای دو سال اجرا شده است. استانداردهای ۱ تا ۲۲ اولین استاندارد ها بودند که توسط کمیته وضع شده است. آخرین استاندارد حسابداری ملی ایران، یعنی شماره ۳۳، مربوط به مزایای باز نشستگی کارکنان است که در ۱۳۹۲ وضع شده است.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین