حق العمل کاری در قانون تجارت

حق العمل کاری در قانون تجارت ، به معنای وکالت برای انجام امور تجاری است. حق العمل کاری همان دستمزدی است که در ازای فروش کالا از صاحب کالا دریافت می شود. حق العمل کار تا زمان فروش و تحویل آن به مشتری و یا در زمان خرید و تحویل آن به آمر مسئولیت دارد.

بنابراین به کالای مورد معامله در حسابداری کالای امانی گفته می شود. آمر با هدف پنهان کردن هویت خود در آن معامله و یا آشنایی نداشتن به بازار کالا برای خرید و فروش از مزایای حق العمل کاری استفاده می کند. با مطالعه این مقاله با حق العمل کاری، وظایف و مسئولیت های حق العمل کار، مخارج و نحوه حسابداری حق العمل کاری آشنا خواهید شد. 

حق العمل کاری چیست؟

حق العمل کاری همان بهایی  است که طبق قراردادی که بین طرفین منعقد می شود تا مزدی در ازای معامله ای که  به خواست و حساب دیگری انجام می دهد، به شخص انجام دهنده کار پرداخت می شود.  شاید بارها عبارت کمیسیون را شنیده باشد، حق العمل کاری معادل فارسی این کلمه است. به رقمی، حق العمل کار از جانب شخص دیگر، معامله می کند و کارمزد حق العمل کار را در ازای معامله انجام شده طبق قرارداد با آمر دریافت می کند.   آمر شخصی است که دستور خرید و فروش و انجام معامله را به حق العمل کار می دهد. حق العمل کار در گمرک معنی متفاوتی دارد و حق العمل کار گمرک و یا کارگزاران گمرک  به شخصی اطلاق می شود که به نیابت صاحب کالا تمام امور ترخیص و گمرکی را انجام می دهند. 

افراد به بهانه های مختلف  به استفاده از حق العمل کاری روی می آورند. برای مثال فردی تخصص در رشته مورد نظر ندارد یا اینکه اعتبار خود را در بازار از دست داده و نمی خواهد طرف معامله قرار بگیرد.

بموجب ماده 357 قانون تجارت، حق العمل کار بنام خود و به حساب دیگری معامله می کند ولی  دلال به نام و حساب دیگری دلالی می کند. حق العمل کاری هم مثل دلالی عقد جایز، اذنی و معوض می باشد چون در مقابل عمل خود، حق العمل دریافت می کند. دلالی، حق العمل کاری و تصدی گری حمل و نقل اصولاَ تابع مقررات وکالت می باشند مگر مواردی که قانون تجارت استثنا کرده باشد.

وکالت نوع رایج تر و قدیمی تر مداخله و وساطت ثالث در معاملات است ولی  بازرگانان بنا به ضرورت، انواع دیگری از وساطت را مطرح نموده اند. در این میان حق العمل کاری شکل دستکاری شده وکالت است و حق العمل کار در عین حال که به وکالت معامله می کند تعهدات موکل در برابر طرف معامله را شخصاَ پذیرفته و در واقع در برابر وی نقش اصیل را ایفا می کند. قرارداد حق العمل کاری مابین آمر و حق العمل کار منعقد می شود. پس از انعقاد این قرارداد، حق العمل کار وارد انجام معامله با شخصی می شود که آن را طرف معامله می نامیم.

مهمترین دلیل استفاده از حق العمل کارها، مهارت عالی آنها در انعقاد قرارداد و یا داشتن روابطی برای یافتن مشتری و یا خریدار است. در مواردی که آمر تخصصی در فروش کالای خود نداشته باشد و یا هنگامی برای فراهم سازی بستر معامله برایش مقدور نباشد، از خدمات حق العمل کاری استفاده می کند. مواردی هستند که آمر صرفا جهت فاش نشدن هویتش در  معامله از این خدمات بهره می برد. استفاده از حق العمل کار در موارد مذکور باعث حصول نتیجه بهتر می شود. 

حق العمل کاری در قانون تجارت

اجزای  تشکیل دهنده ی قرارداد حق العمل کاری 

قرارداد حق العمل کار مطابق با قانون مورادی است که باید در آن ثبت شود:

  • طرفین معامله 

همانگونه که اشاره شد، حق العمل کار کالا را به دستور آمر خرید و فروش می کند. طبق قانون تجارت بند ۲ ، حق العمل کار در قرارداد بعنوان یک طرف معامله شناخته می شود. و در طرف دیگر شخص طرف معامله قرار دارد. بنابراین سه طرف در قرارداد حق العمل کاری نقش ایفا می کنند که مشمول حق العمل کار، آمر و شخص طرف معامله است. 

  • حق العمل

طبق قانون ۳۵۷ قانون تجارت در قبال خدمات ارائه شده توسط حق العمل کار ، آمر موظف به پرداخت کمیسیون یا همان کارمزد حق العمل است. این یکی از مهمترین شروط و عناصر قرارداد حق العمل کار است. 

  • اطلاع به امر

در کلیه مراحل لازم است آمر از روند کار اطلاع یابد. این یکی از مهمترین موارد قرارداد است که با توجه به شرایط نوسانی قیمت کالا ها در بازار بیشتر مورد اهمیت قرار گرفته است.حق العمل کاران گمرک فقط یک سال از تاریخ صدور پروانه کارشان اعتبار دارد و در صورت ادامه فعالیت در خواست تمدید آن ثبت شود. 

  • موضوع حقوقی 

وجود موضوعیتی که قرارداد حق العمل کار برای عقد آن ، حق الزحمه خود را دریافت می کند، به عبارتی اعطای اختیار به منظور انعقاد معامله در مقابل حق العمل.

  • تکالیف حق العمل کار

    • تکلیف به اطلاع رسانی
    • فروش اموال سریع الفساد
    • فروش اموال به جای مانده
    • رده وجه به آمر 
  • حفظ ادله ورود خسارت ظاهری

عدم تکلیف به بیمه کردن: به موجب ماده 360 قانون تجارت، حق العمل کار اصولاَ مکلف به بیمه کردن مال التجاره نیست مگر آن که آمر خلاف آن را دستور داده باشد.

حق العمل کاری در قانون تجارت
  • مسئولیت حق العمل کار

الف: معامله نسیه یا پیش قسطی
ب: فروش به کم تر از حداقل قیمت تعینی
ج: کار نادرست حق العمل کار

همه می توانند حق العمل کاری کنند؟

قانون تجارت قانون یا شرط ویژه ای برای انجام کار حق العمل کاری در نظر نگرفته است. هر فردی  که تمایل به فعالیتهای تجاری داشته باشد و در این زمینه مهارت داشته باشد می تواند حق العمل کاری انجام دهد. برای انجام این کار نیاز به دریافت مجوز یا پروانه فعالیت نیز احتیاجی نیست. بسیاری از اشخاص که در زمینه حسابداری فعالیت می کنند نیز در این زمینه فعالیت می کنند.

تفاوت دلالی با حق العمل کار

کار حق العمل عملی  بسیار شبیه به دلالی و واسطه گری در معاملات است، اما کمی متفاوت! تفاوت دلالی و حق العمل کاری این است که دلال فقط وظیفه معرفی طرفین معامله را دارد و اصولا نمی تواند نمایندگی یکی از طرفین را هم بر عهده داشته باشد، ولی  حق العمل کار خود بخشی از معامله و یکی از طرفین است. حق العمل کار علاوه بر اینکه در برابر طرف معامله تعهداتی را می پذیرد، در مقابل آمر نیز مسئولیت هایی دارد.

بنابراین حق العمل کار دو تعهد مستقیم دارد در حالی که دلال چنین تعهداتی ندارد. در عوض طرف معامله موظف است تعهدات پذیرفته را انجام دهد و در مقابل آمر نیز موظف است جزئیات معامله را به اطلاع آمر برساند و حاصل معامله را نیز در اختیار او قرار دهد.

در مورد تعهدات حق العمل کار این است که چنانچه حق العمل کار حسن انجام معامله را ضمانت نکرده باشد و کوتاهی هم نکند، مسئولیت عدم اجرای معامله از جانب طرف معامله به عهده وی نیست.

کارشکنی و حق العمل کار

 در صورتیکه حق العمل کار کارشکنی کرده و با سوء نیت قیمتی بالاتر از آن چه که پرداخته به حساب امر بگذارد یا مبلغی کم تر از آن چه که مال التجاره را فروخته به ایشان بدهد.

  • اولا مستحق حق العمل نخواهد بود.
  • آمر می تواند ایشان را به عنوان طرف معامله در نظر بگیرد.
  • به مجازات خائن در امانت خواهد رسید یعنی شش ماه تا سه سال حبس دارد.

حق العمل کاری با وکالت و نمایندگی  فرق دارد

تعریف ما از حق العمل کاری ناقص است چونکه حق العمل کاری با وکالت و نمایندگی متفاوت است. در وکالت یا نمایندگی، نماینده (وکیل) به نام آمر (موکل) فعالیت می کند و معامله می کند، ولی در حق العمل کاری ممکن است حق العمل کار نام آمر را به کار نبرد یا آن را رد کند.

در حق العمل کاری طرف معامله نمی داند واقعا معامله تحت امر چه کسی انجام شده و تنها حق العمل کار را در مقابل خود پیدا می کند. شاید در چنین شرایطی بتوانیم به جای عبارت وکالت از نیابت استفاده کنیم، اما احتمالا این عبارت هم معادل خوبی برای عبارت حق العمل کاری نیست.

بیشتر بخوانید حق العمل کاری در قانون تجارت : خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی
حق العمل کاری در قانون تجارت

شرایط تبدیل شدن به حق العمل کار گمرک

تبدیل شدن به حق العمل کار گمرک یا همان کارگزار گمرکی کار آسانی نیست. هیچکس نمی تواند چنین فعالیتی انجام دهد، مگر اینکه پروانه مخصوص این شغل را از اداره گمرک دریافت کرده باشد. پروانه کارگزاری گمرک علاوه بر نیاز به چندین شرط عمومی نیازمند برخورداری از کارت بازرگانی نیز هست. شرایط عمومی دریافت پروانه حق العمل کاری گمرک به شرح زیر است:

  • تابعیت ایران داشته باشد.
  • حداقل 25 سال سن داشته باشد.
  • سابقه محکومیت مجرمانه نداشته باشد – عدم سابقه قاچاق در گمرک (نیاز به گواهی کتبی مقامات مربوطه)
  • تحصیلات حداقل دیپلم دبیرستان – دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر در شرایط برابر حق تقدم دارند.
  • کارمند دولت نباشد.
  • در امتحان قانون امور گمرکی و آیین نامه گمرک پذیرفته شده باشد.

درباره کارت حق العمل کاری – مدت اعتبار و شرایط تمدید

ماده 380 آیین نامه اجرایی مشخص کرده که اعتبار پروانه حق العمل کاری تنها یک سال است. برای تمدید نیز شخص متقاضی باید قبل از انقضای اعتبار پروانه حق العمل کاری، با پرداخت بهای تمبر پروانه و ارائه دفتر مخصوص حق العمل کاری، برای تمدید کارت حق العمل کاری گمرکی خود درخواست دهد. در صورتی که تخلفی که محرومیت دائمی یا موقت از شغل حق العمل کاری را به دنبال دارد رخ نداده باشد، بعد از ملاحظه دفتر حق العمل کاری سال گذشته و پلمپ و امضای دفتر حق العمل کاری سال بعد مجددا یک سال پروانه را فعال می کند.

حق العمل کاری ورود كالا به گمرك

  • كالا قبلا توسط شركت حمل به انبارهای عمومی تحویل داده شده است، قبض انبار صادر، و به نام صاحب كالا ظهر نویسی گردیده
  • تنظیم اظهارنامه
  • تكمیل فرم پیشنویس اظهارنامه واردات
  • تایپ اظهارنامه
  • الصاق مدارك مورد نیاز به اظهار و لاك و مهر آن

مدارك مورد نیاز:

    1. برگه پیشنویس اظهار
    2. تصویر كارت بازرگانی معتبر
    3. تصویر كارت اقتصادی
    4. معرفی نامه یا تصویر وكالتنامه اظهاركننده یا حق العملكار
    5. تصویر كارت حق العملكاری
    6. پروانه بهره برداری
    7. قبض باسكول
    8. بارنامه
    9. ترخیصیه
    10. قبض انبار
    11. اعلامیه فروش ارز و نامه مجوز بانك (در سیستم بانكی)
    12. پروفرم(پیش فاكتور)
    13. ثبت سفارش
    14. گواهی بازرسی
    15. فاكتور
    16. فهرست عدلبندی
    17. گواهی مبدا
    18. بیمه نامه
    19. اصل و تصویر پروانه های صادراتی (حسب مورد)
    20. فیش پرداخت ۱۰% كرایه حمل (حسب مورد)
    21. مجوزهای لازم (حسب مورد)
    22. كاتالوگ، بروشور و …
بیشتر بخوانید حق العمل کاری در قانون تجارت : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
عوامل مؤثر بر جریان نقدی

اگر می‌خواهید حق‌العمل‌ کار گمرک شوید

هیچ شخصی به عنوان حق‌العمل‌کار در گمرک پذیرفته نمی‌شود، مگر اینکه پروانه مخصوص این شغل را از اداره کل گمرک گرفته باشد. پروانه حق‌العمل‌کاری در گمرک به اشخاصی داده می‌شود که دارای کارت بازرگانی و حائز شرایطی  باشند.

این شرایط عبارت‌اند از:

  1. تابعیت ایران
  2. داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  3. نداشتن محکومیت به جرم و جنایت و عدم سابقه قاچاق در گمرک به گواهی کتبی مقامات مربوطه
  4. حداقل داشتن دیپلم دبیرستان؛ دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر در شرایط مساوی حق تقدم خواهند داشت.
  5. کارمند دولت نباشد.
  6. پذیرفته شدن در امتحان قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن که از طرف گمرک هر سال یک‌بار به عمل خواهد آمد.

حدود حق العمل کار

در صورتی که حق‌ العمل‌ کار شخصا طرف معامله واقع شود و انعقاد معامله را بدون تعیین طرف معامله به آمر اطلاع دهد، خود طرف معامله مسئول خواهد بود. (ماده ۳۷۵ قانون تجارت) در صورتی که آمر از امر خود به حق‌العمل‌کار رجوع کند و حق‌العمل‌کار قبل از ارسال خبر انجام معامله برای آمر نسبت به وقوع این رجوع، آگاه شود، وی دیگر نمی‌تواند خود طرف معامله واقع شود. (ماده ۳۷۶ قانون تجارت)

بیشتر بخوانید حق العمل کاری در قانون تجارت : امور حسابرسی در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین