استعلام پرونده مالیاتی

بدهی مالیاتی به معنای مبلغی است که باید بابت مالیات پرداخت می شد و پرداخت نشده است. حال اگر شما هم تجربه بدهی مالیاتی دارید، ابتدا باید بدهی مالیاتی خود را استعلام کرده و سپس با استفاده از روش های پرداخت، این بدهی را تسویه کنید. در حال حاضر استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می شود.

روش های استعلام سوابق مالیاتی

در ادامه آموزش استعلام پرونده مالیاتی به روش های استعلام بدهی مالیاتی می پردازیم. چندین روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت:

استعلام پرونده مالیاتی
  • استعلام بدهی مالیاتی شرکت سهامی خاص

از آنجایی که در تعاریف قانونی کلیه شرکت های سهامی عام و خاص به آنها «اشخاص حقوقی» گفته می شود، لذا استعلام بدهی شرکت های سهامی خاص نیز مانند سایر اشخاص حقوقی با شناسه ملی امکان پذیر است. فقط اطلاعات خود را وارد کنید و به پنل مالیاتی خود دسترسی پیدا کنید.

  • مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی

سازمان امور مالیاتی بمنظور هوشمند سازی و ساده ‌تر کردن سامانه‌ های مالیاتی امکان استعلام سوابق مالیاتی با استفاده از کد ملی را فراهم کرده است. توجه داشته باشید که برای استعلام سوابق و بدهی مالیاتی خود در این روش فقط به کد ملی نیاز دارید.

برای استعلام سوابق مالیاتی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید.
  • یک کد 6 رقمی از طریق پیامک برای شما ارسال می شود که باید آن را در کادر وارد کنید:
  • در سمت راست بر روی گزینه “درخواست‌ها” کلیک کنید.

در مرحله بعد با وارد کردن شماره ملی خودتان می‌توانید همه سوابق مالیاتی و بدهی مالیاتی خودتان به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی را ببینید. برای روش استعلام پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی باید بگوییم که کارمندان، صاحبان مشاغل و دیگر اشخاص حقیقی جهت استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی باید کد ملی خود را در قسمت کادر و رمز عبور خود را در قسمت کادر بعدی وارد نمایید.

  • استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی دارای شناسه ملی

شناسه ملی یک کد منحصر به فرد است که به شرکت ها، موسسات و بنگاه ها اختصاص می یابد. اشخاص حقوقی باید از شناسه ملی برای استعلام بدهی مالیاتی خود استفاده کنند. برای این کار کافی است هنگام ورود به سامانه در قسمت کادر شناسه ملی و در قسمت بعدی رمز عبور خود را وارد کنید.

با توجه به محدودیت های مختلفی که داشتن بدهی مالیاتی برای مشاغل مختلف ایجاد می کند، پرداخت به موقع مالیات ضروری به نظر می رسد. کلیه اشخاص حقوقی می توانند با استفاده از شناسه ملی خود وارد سامانه امور مالیاتی شده و پس از مشاهده پرونده مالیاتی خود نسبت به پرداخت الکترونیکی اقدام نمایند. همچنین امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی، مشاهده خلاصه پرونده و مشاهده سوابق مالیاتی از این طریق وجود دارد.

بیشتر بخوانید استعلام پرونده مالیاتی : حسابداری در اصفهان
استعلام پرونده مالیاتی

استعلام بدهی مالیات بر دارایی :

مالیات منازل خالی از سکنه یکی از جدیدترین مالیات هایی است که سازمان امور مالیاتی موظف به محاسبه و وصول آن بر اساس قانون مصوب مجلس در پایان سال 1398 می باشد.اگر می خواهید از میزان بدهی مالیاتی ملک خود مطلع شوید، کافی است با استفاده از کد ملی خود وارد سامانه امور مالیاتی شوید و از منوی سمت راست «واحدهای مسکونی خالی» را انتخاب کنید.

پس از درخواست استعلام، پرونده ملک شما در کمتر از 48 ساعت بررسی می شود و در صورت عدم وجود بدهی مالیاتی می توانید گواهی آن را دریافت کنید. در صورت داشتن بدهی معوق باید آن را به صورت الکترونیکی از طریق سامانه پرداخت کنید تا گواهی عدم بدهی مالیاتی برای شما صادر شود. خوب است بدانید که برای مشمول مالیات خانه های خالی ملک شما باید دو ویژگی داشته باشد:

  1. حداقل 120 روز خالی بماند
  2. واقع در شهری با بیش از 100 هزار نفر

استعلام مالیات سکه با کد ملی :

طبق قانون افرادی که از سال ۱۳۹۶ تاکنون انواع سکه را از بانک مرکزی خریداری کرده اند، مشمول پرداخت مالیات سکه هستند. از آنجایی که خرید سکه از بانک مرکزی نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر است و فروش آن سودآور است، مالیات سکه نوعی مالیات بر درآمد است و نرخ مشخصی دارد که هر ساله تعیین می‌شود. البته تا تعداد مشخصی سکه از پرداخت مالیات معاف بوده و نیازی به محاسبه مالیات نیست.

این عدد در سال 1400 برابر با 5 سکه بوده و باید منتظر اعلام عدد جدید در سال 1401 باشیم. همچنین می توان مالیات سکه را از طریق درگاه خدمات الکترونیکی استعلام و پرداخت کنید تا مشمول جریمه مالیاتی نشوید.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی :

همانطور که می دانید مالیات نقل و انتقال برای همه خودروها یکسان نیست و این میزان برای هر خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد.

طبق قانون جدیدی که تصویب شده ابتدا باید مالیات نقل و انتقال خودرو پرداخت شود تا امکان تعویض پلاک فراهم شود. اما در گذشته امکان پرداخت این مالیات پس از تعویض پلاک و هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی وجود داشت. مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی حدود 1 درصد ارزش روزانه خودرو است، اما برای خودروهای خارجی حدود 2 درصد ارزش روزانه آن است.

در صورتی که قصد فروش خودروی خود را دارید، با وارد کردن شماره پلاک، شماره همراه و کد ملی می توانید قبل از انجام مراحل تعویض پلاک، نسبت به استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام نمایید. این موضوع باعث می شود مسائل انتقال با سرعت بیشتری انجام شود و این موضوع در سهولت این عملیات تاثیر بسزایی داشته است.

بیشتر بخوانید استعلام پرونده مالیاتی : مالیات من اصفهان
استعلام پرونده مالیاتی

استعلام بدهی مالیات بر دارایی :

اگر صاحب ملک هستید، باید بدانید که املاک نیز مشمول مالیات هستند. برای استعلام بدهی مالیات بر دارایی می توانید از پورتال الکترونیکی استفاده کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات لازم (شامل اطلاعات هویتی مالک، اطلاعات ملک و …) سابقه مالیاتی ملک شما مشخص می شود و از این طریق می توانید استعلام مالیات داشته باشید یا خیر. بعد از استعلام بدهی در صورت نداشتن بدهی گواهی عدم بدهی صادر می شود و در صورت داشتن بدهی مالیاتی پرونده تشکیل می شود و می توانید بدهی مالیاتی را پرداخت کنید.

استعلام بدهی مالیاتی فروشگاه :

مغازه ها و اصناف با توجه به نوع فعالیت باید مالیات پرداخت کنند. اگر صاحب مغازه هستید، باید اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر ارائه کنید و مبلغ مقرر مالیات را پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات، بدهی مالیاتی برای شما ثبت می شود و ممکن است مشمول جریمه های مختلفی شوید. همچنین عدم پرداخت مالیات ممکن است باعث ایجاد مشکل در کار شما شود و محدودیت های مختلفی برای دریافت خدمات دولتی داشته باشید.

در مورد افرادی که کسب و کار اینترنتی دارند نیز باید همین کار را کرد. این افراد نیز باید بر اساس درآمد خود اطلاعات مالیاتی را تکمیل کنند و مشمول مالیات می شوند. فرآیند مالیات کسب و کارهای اینترنتی شامل خود اظهاری مالیاتی، محاسبه و اظهار مبلغ و پرداخت مالیات است. در صورت عدم پرداخت این مبلغ، کسب و کار جریمه می شود و محدودیت های مختلفی تا زمان تسویه بدهی مالیاتی برای آن اعمال می شود.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین