عوامل مؤثر بر جریان نقدی

در این مقاله به بررسی موضوع عوامل مؤثر بر جریان نقدی میپردازیم. باید بدانید که جریان‌ نقدی برای موفقیت هر کسب‌وکاری بسیار ضروری و مهم بوده است، دنبال کردن عواملی که بسیار مؤثر بر جریان‌های نقدی قرار گیرد، برای ادامه دادن مسیر های رشد بسیار مهم تلقی می باشد؛ هر کسب و کاری که فکرش را بکنید؛ برای موفقیت هر چه بیشتر و ادامه دادن مسیر خود نیاز به میزان قابل قبولی جریان نقدی وابسته است. برای ادامه دادن روند های جریانات نقدی، عواملی موثر وجود دارند که در ادامه ی این مطلب به شرح این موضوع خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

شناسایی کردن عوامل موثر بر جریانات نقدی، اشخاص و کسب و کارها را در شناسایی کردن و بهبود بخش های جریان نقدی، یاری می نماید که این کار موجب کاهش دادن هزینه ها خواهد شد و دقت مدیران و صاحبان کسب و کار را در مدیریت استراتژیکی که دارند، بشدت بالا خواهد برد. عوامل موثر برای جریان‌ نقدی وجود خواهند داشت. هر عامل اطلاعات عالی را ارائه می‌دهد. زمانیکه این اطلاعات باهم تحلیل گردند؛  شما را در شناسایی کردن قسمتهایی از جریان‌ نقدی که نیاز بهبود دارد، یاری خواهد داد، هزینه‌ها یا تلفات مالی را بشدت کاهش میدهد و دقت تصمیمات استراتژیک را در کسب‌وکار بیشتر خواهد کرد.

یادگرفتن نحوه ی  استفاده کردن از اطلاعات که به نفعتان باشد، می‌تواند جریان‌های نقدی را بهبود بدهد و به‌نوبه خود سطوح پایین شرکتتان را ارتقا بخشد.

عوامل مؤثر بر جریان نقدی

اجازه دهید در این مقاله به عوامل مؤثر بر جریان نقدی بپردازیم:

  • روزهای حسابهای دریافتنی

در مقاله عوامل مؤثر بر جریان نقدی به روزهای حساب های دریافتنی میپردازیم. روزهای حساب‌های دریافتنی، به شکل میانگین تعداد روزهایی می باشند که مشتری بدهی خود را پرداخت می‌نماید.  با فرض داشتن به اینکه پرداخت کردن در شرایط اعتباری شکل خواهد گرفت؛ مدت بازپرداخت ممکن می باشد که 30 روز باشد. درواقع مشتری 30 روز، برای پرداخت کردن صورتحساب های خود به‌طور کامل وقت کافی را دارد. بااین‌ وضعیت، مشتریان  به‌موقع بدهی خود را بازپرداخت نمی‌نمایند؛ بنابراین اگرچه اصطلاحاً 30 روز مهلت بازپرداخت وجود داشته باشد؛ با اینحال تعداد روزهای حساب‌های دریافتنی می‌تواند خیلی طولانی‌تر در مدت زمان موعد باشد.

فاصله بین زمانی که یک فاکتور شکل می گیرد و زمانیکه آن فاکتور به‌طور کامل پرداخت می‌گردد، می‌تواند بر جریان‌ نقدی در کسب‌وکار تأثیرات بسیار زیادی بگذارد.

روزهای حساب‌های پرداختنی، به‌طور میانگین تعداد روزهایی است که طول می‌کشد به یک فروشنده یا تأمین‌کننده وجه نقد پرداخت شود.

برای مثال، یک شرکت، به‌صورت ماهانه قهوه شرکت را تأمین می نماید. این شرکت: فروشنده است. احتمالاً شرایط پرداخت را 30 روزه تعیین خواهند کرد. این بدان معنی می باشد که شرکت 30 روز برای پرداخت کامل هر صورتحساب فرصتی را در بر دارد. برخلاف سایر حساب‌های دریافتنی، وجه نقد زود‌تر به فروشندگان و تأمین‌کنندگان در کسب‌وکار پرداخت می‌گردد که می‌تواند فشار نقدینگی زیادی را ایجاد نماید.

اگر یک شرکت مجبور شود؛ تمام نقدینگی خود را صرف تأمین‌کنندگان نماید، باید منتظر مشتریان برای پرداخت کردن باشد، فقط می‌توانند در سطح بسیار محدود و بدون هیچ‌گونه نقدینگی در بانک فعالیت خود را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید مقاله عوامل مؤثر بر جریان نقدی : امور حسابرسی در اصفهان
عوامل مؤثر بر جریان نقدی
  • روزهای کار در حال انجام

برای سازمان‌ های سایر محصولات محور، روزهای موجودی، به شکل میانگین تعداد روزهایی می باشد که محصولات قبل از فروش در انبار موجود بوده باشند.

برای یک سازمان یا شرکت خدمات محور، روزهای مربوط به کار در حالات انجام گرفتن، روزهای بین پرداخت دستمزد و مواد می باشد، این درحالیست که کار تمام‌شده است و فاکتور صادر می‌گردد.

یکی از راه­‌های بهبود دادن جریان‌ های نقدی در اینجا فرآیند ساده‌سازی مدیریت شغل می باشد. بهینه‌سازی نمودن گردش کار در بیشتر مشاغل، تعداد کارها و روزهای در حال انجام را کاهش خواهد داد و تأثیر مثبتی بر جریان‌ نقدی خواهد گذاشت. علاوه بر این، زمانی‌که یک کار سریع‌تر تکمیل گردد، مشتری رضایت بیشتری را خواهد داشت و حتی انگیزه قوی‌تری برای پرداخت سریع‌تر دارد.

سایر عوامل گروه های بعدی بر درصدهای بسیار خاصی تمرکز کرده است که تأثیر بسیار زیاد و عمده‌ای بر سایر کسب‌وکارها دارد. تغییرات بسیار جزئی در این درصدها باعث بهبود دادن جریان‌ نقدی کسب‌وکار شما یا موجب تخریب کردن آنها خواهد شد.

  • درصد تغییر قیمت

درصد تغییر قیمت ها و نرخ، نوسانات قیمت را نشان خواهد داد و می‌تواند شامل افزایش دادن یا کاهش دادن قیمتی یا تخفیف موقتی را در بر گیرد. عوامل بسیار زیادی وجود دارند؛ که پیش‌بینی آن‌ها تقریباً غیرممکن می باشد، مانند افزایش دادن قیمت های حامل‌های سوخت یا افزایش دادن قیمت ها و نرخ مواد غذایی.

شرکت باید توانایی سازگاری با این تغییرات اساسی را دارا باشد، به این علت که نظارت بر حاشیه سودتان بسیار مهم خواهد بود. اگر مشاهده می نمایید که حاشیه سودتان در حال کاهش می باشد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که قیمت ‌های خود را  ارزیابی نمایید.

بیشتر بخوانید مقاله عوامل مؤثر بر جریان نقدی : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
عوامل مؤثر بر جریان نقدی
  • درصد رشد درآمد

یکی از راه ها و روش‌های افزایش دادن جریان‌ های نقدی افزایش دادن فروش می باشد. به نظرتان این راه و روش، منطقی به نظر می‌رسد؟ افزایش دادن فروش‌ها برخی زمان ها موجب تشدید شدن مشکلات مربوط به جریان‌ نقدی می‌گردد. فروش نیازمند اساسی به پول دارد. باید برای تولید کردن محصولات و نگهداری آن در انبار پول بدهید؛  باید به بازاریاب خود برای فروختن محصولاتتان پول پرداخت نمایید. برای کسب‌وکار خدمات محور، افزایش دادن فروش به معنی افزایش دادن ساعات برای تکمیل کردن کار جدید می باشد.

به یاد بیاورید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشتری پولتان را به‌موقع پرداخت نماید. باید در بانک پول کافی برای پوشش دادن هزینه‌های نیروی کار و هزینه‌های عملیاتی را دارا باشید. اگر در حال حاضر منابع بسیار کمی را در اختیار دارید، افزایش دادن فروش، می‌تواند جریان‌ نقدیتان را به‌شدت کم کند.

  • درصد بهای کالاهای فروختهشده

بها و قیمت تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده (بهای تمام‌شده خدمات) بیشتر تمام بهایی می باشد که به‌شکلی مستقیم با تولید کردن محصولات یا ارائه دادن  خدمات ارتباط بسیار مستقیمی دارد.کاهش دادن بها و قیمت تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده به‌شکل بسیار مستقیم سطح های بسیار پایین را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید مقاله عوامل مؤثر بر جریان نقدی : خدمات حسابداری در اصفهان

مرحله های کاهش دادن بها و قیمت تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده می‌تواند شامل خرید مواد به‌صورت انبوه، مذاکره کردن با تأمین‌کنندگان شرکت و سازمان و یا کاهش دادن تلفات باشد.

از عامل مؤثر بر جریان‌ نقدی، بهای تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت. حتی اگر قادر هستید یک درصد بهای تمام‌شده را کاهش بدهید، تغییرات بسیار قابل‌توجهی در سطوح پایین به وجود می آید.

  • درصد سربار

سربارها هزینه‌هایی می باشند که هرماه اتفاق می افتند شامل اجاره، خدمات اینترنت، روشنایی، برق و حتی حقوق و دستمزد را هم در بر می گیرند. اگر این هزینه‌ها به‌ شکل ماهیانه به وقوع بپیوندد، به این معنا نمی بااشد که هرماه یکسان می باشند. یک‌ فصل تابستان گرم و یا زمستان سرد، به‌سرعت صورتحساب برق را افزایش خواهد داد. از طرف دیگر، یک ماه موفقیت‌آمیز برای گروه فروشتان به معنی پرداخت‌های کمیسیون بیشتر در آن ماه می باشد.

به‌منظور حفظ کردن درصد سربار تحت کنترل (که جریان‌ نقدی را بهبود خواهد بخشید)، باید بودجه خود را پیگیری نمایید. نظارت داشتن بر بودجه های واقعی در مقابل بودجه پیش‌بینی‌شده برای سربار، درصد سربارهای شما را پایدار می نماید و باعث می‌شود بتوانید در آینده ای نزدیک بودجه‌ریزی های عملیاتی بهتری را دارا باشید.

بیشتر بخوانید مقاله عوامل مؤثر بر جریان نقدی : آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین