روش های محاسبه سود چگونه است ؟

در مبحث بسیار مهم محاسبه کردن سود، بیشتر مردم دچار اشتباهات بسیار زیادی خواهند شد، نمی دانند سود بانکی چگونه محاسبه می گردد و روش های محاسبه سود چگونه است؟ در ابتدا باید به بررسی انواع و اقسام سود ها بپردازیم تا بعد از آن به محاسبه کردن سود برسیم. حتما تا به حال در زمان های مطالعه کردن تحلیل های مالی شرکت ها با واژه هایی مانند: سودهای  ناخالص، حاشیه سود و … ارتباطی را گرفته اید. اما چند درصد متوجه کلی مطالب شده اید، منظور از آنها چه چیزی بوده است؟ با شناختن این مبانی تصوری بسیار  جامع تر  را در اختیار خواهید داشت به توضیح بسیار مختصری درباره ی انواع سود ها زمانی را می گذاریم:

اگر کسب درآمد کردن حاصل از کل فروش یک شرکت را برای یک دوره ای بسیار خاص (مثلا 1 ساله) در نظر بگیرید و بهای تمام شده ای کالا ها و سایر خدمات به فروش رفته از آن را  کسر بنمایید، باقیمانده ی بسیار کلی را سود ناخالص نام خواهند داد.

سود عملیاتی: سود ناخالص اختلاف بین کل فروش و قیمت تمام شده را نشان داده است، اگر از سود های ناخالص هزینه های مشترک بین، فروش، هزینه های عملیاتی، واحد تجاری از جمله اجاره و بیمه،حمل و نقل و کرایه، حقوق و دستمزد و استهلاک و … را کم کنید حاصل آن را سود عملیاتی نام داده اند.

سود خالص: یکی دیگر از هزینه ها از جمله بهره، مالیات و  کلیه ی  جریانات وجوه ورودی و خروجی را باید در سود های عملیاتی اثر گذاری بنمایید. حاصل این تغییرات بسیار مهم و کاربردی در سود های عملیاتی و عددی که پس از محاسبه نمودن، کل کسورات به دست خواهد آمد  را سود خالص نام داده اند.

روش های محاسبه سود چگونه است؟

روش های محاسبه ی سود را توضیح دهید؟

  • fifo  فایفو

یکی از روش های محاسبه ی سود می باشد این روش، روشی است كه موجودی ها  به صورتی بسیار  منظم گردش داشته  و خواهند داشت  و همواره كالاهای بسیار جديد و بسیار تازه را در دسترس می گذارند؛ به عنوان مثال: در يك كارخانه رنگ سازی ممكن می باشد ابتدا قوطی های رنگ قديمی به فروش روند و از ماندن بسیار زياد و فساد آن جلوگيری نمایند به اين روش كه از اولين موجودی های اول استفاده ی بسیار زیادی شود روش اولين وارده يا فايفو نام داده اند.

ولی در مورد برخی از اقلام و موارد مهم ديگر موجودی روش اولين و ابتدایی ترین  صادره آن معمولا از آخرين محموله كه در سطح بالا قرار گرفته شده است صورت خواهد گرفت؛ اما داروها ويا سبزيجات يا كالاهای زود فاسد شدنی بايد ابتدا به مصرف مشتریان  برسد يعنی اینکه: كالاهای اول وارده اول صادر گردد به روش اولين صادره از آخرين وارده لايفو نام داده اند.

كاربرد اين روش بسیار مهم كه متداولترين روش ارزيابی و محاسبه ی سود   است گردش اقلام بهای تمام شده می باشد در اين روشی که گفتیم   با گردشی فيزيكی اقلام موجودی ها مطابقت مي نماید.

اجرای اين روش در اوقاتی که قيمت ها در حال افزايش می باشد باعث ايجاد کردن سود های بسیار ناخالص بسیار بیشتر خواهد شد، عليرغم مزايای بالا  سود بسیار بيشتر موجبات ماليات بر درآمد بيشتر را فراهم خواهد آورد،  درآمدهای جاری با اقلام بهای تمام شده ای قديمی قابل مقايسه می باشند ودر نتيجه كارايی و سودآوری بيش از واقع نشان داده خواهد شد، ضمن اينكه برای جايگزينی اقلام موجودی ها بهای بسیار  بيشتري نيز بايد پرداخت كنید.

تطابق دادن (مقابله) اقلام بهای تمام شده ای بسیار قديمی با درآمدهای جاری باعث  ايجاد شدن سوء ناشی از نگهداری موجودی ها است كه بنوبه خود موجب نشان دادن قدرت سود آوری بيش از واقع واحتمالا گمراهی گروه های ذینفع  خواهد بود.

بیشتر بخوانید مقاله روش های محاسبه سود : خدمات حسابداری در اصفهان
روش های محاسبه سود چگونه است؟
  • lifo  لایفو

مزيت بسیار عالی و عمده اين روش برای محاسبه ی سود اين می باشد كه در دوره افزايش قيمتها سود ناخالص به ميزان بسیار كمتری محاسبه و ماليات بر درآمد بسیار كمتری پرداخت خواهد شد. كه باعث بهبود وضعيت نقدينگی وگردش وجوه نقد می گردد، درآمد جاري با اقلام بهای تمام شده نزديك به قيمت های جاری مقايسه می شود و مقابله و در نتيجه ی این روش محاسبه ی سود ناخالص نيز سود آوری تجاری را بسیار بهتر نشان خواهد داد.

اگر اين روش بسیار کاربردی در چندین دوره ی مالی متوالی به كار بسته شود اقلام موجودی های کاملا منعكس در ترازنامه با ارزش به مراتب بسیار كمتر از قيمتهاي جاری در موقع افزايش دادن قيمت ها نشان داده خواهد شد به این موارد مبنای اقلام بهای تمام شده قديمی و کاملا  ارزان (كه باعث  پايين آمدن غير عادی بهای تمام شده كالای فروش رفته می باشد) محاسبه و ارزيابی خواهد شد وافزايش سود غير معقولی را به بار خواهد آورد.

در دوره هايی كه قيمت  در حال افزايش بسیار زیادی باشد اجرا کردن روش محاسبه ی سود لايفو موجب محاسبه نمودن سودهای  ناخالص بسیار كمتر در مقايسه کردن با روش فايفو خواهد شد، اگرچه سود بسیار كمتر باعث پرداخت کردن ماليات بسیار كمتری شده است، ولی سود  ارائه تصويری نادرست از قدرت سودآوری شركت يا واحد تجاری را به بار خواهد آورد، لذا اين است كه مسئولين كشورهاي صنعتی شركتها را موظف كرده اند تا جهت مقصد های مالياتی در صورت استفاده کردن از لايفو آن را در محاسبه کردن سود ناخالص به منظور گزارشگری مالی بکار بگیرند.

بیشتر بخوانید مقاله روش های محاسبه سود : امور حسابرسی در اصفهان
روش های محاسبه سود چگونه است؟

حاشیه ی  سود  در روش های محاسبه ی سود چیست؟

به طور بسیار ساده اگر هر کدام از سودهای محقق شده در روش های محاسبه ی سود که شامل سود ناخالص، عملیاتی و یا خالص را بر کل درآمد شرکت در آن دوره تقسیم و حاصل را در 100 ضرب نماییم، حاشیه ی  سود شرکت به واحد درصد به دست خواهد آمد و تبدیل خواهد شد.

برای نمونه: در شرکت یا کمپانی با فروش 2250 میلیارد تومانی، 70 میلیارد سود خالص محقق گردیده است، در نتیجه حاشیه سود خالص 3.1 است.

بیشتر بخوانید مقاله روش های محاسبه سود : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
روش های محاسبه سود چگونه است؟

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین