حسابداری ثبت سهام چیست ؟

حسابداری ثبت سهام چیست ؟ خرید سهام از راه های عالی برای سرمایه گذاری امن است در حقیقت این سرمایه گذاری روی سهام به به افراد امکان دستیابی به سود شرکت در صورت سوددهی را می دهد. در این زمان حسابدار وظیفه مکتوب کردن افزودن سهامدار جدید به شرکت یا انتقال سهام در سیستم مالی را بر عهده دارد.

حسابداری ثبت سهام امری  ضروری در شرکت‌های سهامی است که باید دقبق مورد بررسی قرار گیرد. همه  شرکت‌های سهامی برای تامین  امنیت سرمایه شرکت و سهام اشخاص  باید از بخش حسابداری قوی برخوردار باشند. یکی از وظایف مهم حسابدار برای ثبت سهام، به انتقال یک سهم یا خرید آن توسط سهام‌دار جدید بستگی دارد که اطلاعات مربوط به آن باید در سیستم حسابداری ثبت شود  در اینصورت هیچ مشکلی بین سهام‌داران شرکت پیش نخواهد آمد. حسابدار پس از ثبت سهام موردنظر در سیستم حسابداری امور مربوطه، کنترل کرده و تقسیم‌بندی آن را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

حسابداری فروش اقساطی چیست ؟

اهمیت  حسابداری ثبت سهام

ثبت سهام یک شرکت مربوط به سهام‌داران جدید می‌شود یا سهام مورد نظر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. در کل باید تمام فرآیندهای در حال انجام در دفتر ثبت سهام به ثبت برسند؛ در غیر این صورت اعتبار سهام‌داران در شرکت به طور کامل صفر خواهد شد. این نوع حسابداری امکان هر نوع کلاهبرداری را به صفر می رساند.

ثبت سهام می‌تواند به طورچشمگیری در سوددهی مالی شرکت موردنظر تأثیر مستقیم بگذارد. حسابداران فعال در این زمینه پس از انجام امور مربوط به ثبت سهام می‌توانند درباره اموری همچون سود سهام کارهایی را انجام دهند.

به‌منظور کاهش خطا و سهولت دسترسی به اطلاعات، نرم افزار های ویژه ای در بازار موجود است که نیازمند آموزش هایی تخصصی است.

شرکت های سهامی در هنگام ثبت در اداره ثبت شرکت ها موظفند که مبلغ سرمایه ثبت شده خود را به حساب بانکی واریز و گواهی سپرده به اداره ثبت شرکت ها ارائه کنند. البته شرکت های سهامی می توانند موقع  ثبت ۳۵ درصد از مبلغ سرمایه را به حساب بانک واریز و الباقی مبلغ در تعهد سهامداران باقی مانده و ظرف مدت پیش بینی شده در اساسنامه تسویه می گردد.

انواع حسابداری‌ های ثبت سهام (از لحاظ امنیت)

1- سهام‌هایی که بدون ثبت می‌توانند بین سهام‌داران انتقال داده شوند و برای آن نیاز به ثبت مکتوب  نیست.

2- سهام‌هایی  با ارزش بالا که  باید حسابداری ثبت شرکت مورداستفاده قرار گیرد؛ زیرا در غیر این صورت سهام مورد نظر دچار مشکلاتی خواهد شد. در اینجا نیاز است تا حسابداران موردنظر از دانش کافی درباره آن برخوردار باشند؛ زیرا عدم بهره‌مندی از علم کافی در این زمینه ضررهای جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید مقاله حسابداری ثبت سهام چیست ؟ : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
حسابداری ثبت سهام

مزایای ثبت سهام

حسابداری ثبت سهام ظاهرا  از اهمیت بالایی برخوردار نمیباشد  ولی اگر به طور دقیق‌تر بنگریم  این نوع حسابداری به این دلیل که با مبالغ بزرگ سروکار دارد از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در واقع این نوع حسابداری همه چیز را درباره اولین ثبت سهام، انتقال سهام، سود سهام و غیره به‌صورت کتبی درج خواهد کرد؛ به همین دلیل کاملاً طبیعی خواهد بود که در صورت استفاده از سیستم حسابداری موردنظر به میزان کمتری مشکلات سهامی میان افراد پیش بیاید.

تا زمانی که در این سیستم شرکتی موارد مربوط به انتقال سهام، ثبت سهام و غیره درج نشود، سهام‌داری فرد فاقد ‌اعتبار خواهد بود. در این نوع حسابداری شرکت‌  می‌تواند به طور دقیق‌ به سیستم مالی تسلط داشته باشد و مجموعه موردنظر را از نظر سوددهی رشد دهد. جهت ثبت سهام در اداره ثبت شرکت‌ها نیاز است تا بخش حسابداری، حساب بانکی را که سرمایه کل شرکت در آن قرار دارد به وجود آورده و مبلغ موردنظر را به آن منتقل کند. پس از این مرحله لازم  است داده های  حساب شرکت موردنظر به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

اهداف ثبت اسناد حسابداری

  • ایجاد انضباط و ترتیب: با گذر زمان اسناد دچار بی نظمی یا فراموشی می شوند وثبت آن ها در زمان اولیه اجازه نمی دهد که این اتفاق بیفتد.
  • ایجاد اسناد و مدارک معتبر: که  جلوی ضرر های احتمالی در آینده  و در زمان های مختلف قابل استناد می باشد.
بیشتر بخوانید مقاله حسابداری ثبت سهام چیست ؟ : امور حسابرسی در اصفهان
حسابداری ثبت سهام

مهمترین  اسناد و ثبت های حسابداری 

  1. ثبت حسابداری شرکت های بازرگانی
  2. ثبت حسابداری شرکت های خدماتی
  3. ثبت حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی
  4. ثبت حسابداری شرکت های دولت
  5. ثبت حسابداری شرکت های پبیمانکاری
  6. ثبت حسابداری شرکت های وارد کننده
  1. تنظیم صورت های مالی و ارائه گزارشات صورت های مالی که  مهمترین ثبت های حسابداری هستند و با آنها  بهتر میتوان داده های مالی را بررسی کرد. این امر باعث  میشود مدیران راحت تر بتوانند برای امور مالی تصمیم گیری کنند.
  2. اصلاح حساب های دفتر کل سبب میشود اطلاعات مدام به روز و آپدیت شوند و نقش مهمی در ارائه داده های مالی صحیح دارند و به همین دلیل جزو مهمترین ثبت های حسابداری محسوب می شوند.
  3. اسناد خرید و فروش و معاملات مالی از مهمترین ثبت های حسابداری است  که بر اساس تاثیری که معاملات بر معادله حسابداری دارند مورد آنالیز قرار میگیرند و در دفتر روزنامه ثبت میشوند.

سود نقدی سهام و مثال ثبت آن         

در مورد توزیع سود نقدی سهام، سه تاریخ مهم مطرح است: تاریخ پیشنهاد سود سهام توسط هیأت مدیره. تاریخ تصویب سود سهام توسط مجمع عمومی عادی صاحبان سهام. تاریخ پرداخت سود سهام تاریخ پیشنهادی سود سهام توسط هیأت مدیره همان تاریخ مندرج در  ترازنامه است  که بدهی قطعیت ندارد، در تاریخ تصویب سود سهام توسط مجمع عمومی عادی صاحبان سهام به دلیل اعلام سود سهام، بدهی قطعیت می‌‌یابد.

تاریخ تصویب سود سهام توسط مجمع عمومی عادی، تاریخ مؤثر شناسایی سهام داران مشمول دریافت سود سهام تلقی می گردد. یعنی سهام دارانی که در تاریخ مجمع عمومی عادی، سهام دار شرکت محسوب شوند به آن ها سود سهام تعلق می گیرد، حتی اگر بعد از تاریخ مجمع عمومی عادی، سهامشان را فروخته باشند.

طبق بند ۱۰ استاندارد حسابداری، رویدادهای پس  از تاریخ ترازنامه، واحد تجاری نباید سود سهام مصوب بعد از تاریخ ترازنامه یا سود سهام پیشنهادی  به عنوان بدهی در تاریخ ترازنامه شناسایی شود.

۱- در تاریخ تصویب سود نقدی سهام توسط مجمع عمومی عادی صاحبان سهام ثبت زیر انجام می‌شود:

  • سود انباشته ¸ سود پرداختنی

۲- در تاریخ پرداخت سود سهام نیز ثبت زیر صورت می‌گیرد:

  • سود سهام پرداختنی , وجوه نقد

ذکر مثال

شرکت سهامی عارف در تاریخ 29/12/1399 مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال سود نقدی سهام پیشنهاد می کند. در تاریخ 31/4/1400 تمام سود نقد پیشنهادی، توسط مجمع عمومی صاحبان سهام تصویب شد. سپس در تاریخ 29/12/1400 سود سهام به سهام داران پرداخت گردید. ثبت‌های لازم را با هم ببینیم:

پیشنهاد سود از  هیأت مدیره تنها  در یادداشت‌ توضیحی صورت‌های مالی اعلان  می‌شود.

31/4/1400
سود انباشته ۱.۰۰۰.۰۰۰
سود سهام پرداختنی ۱.۰۰۰.۰۰۰

29/12/1400
سود سهام پرداختنی ۱.۰۰۰.۰۰۰
وجوه نقد ۱.۰۰۰.۰۰۰

در پایان بر اساس اصول و استاندارد حسابداری چون در تاریخ ترازنامه تعهدی ایجاد نشده پس ثبت حسابداری صورت نمی گیرد. پس فقط افشا می‌شود.

بیشتر بخوانید مقاله حسابداری ثبت سهام چیست ؟ : خدمات حسابداری در اصفهان
حسابداری ثبت سهام

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین