اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار

خرید کردن اوراق بهادار اصطلاحی می باشد که در بازار با آن روبرو شده‌اید و آن را از اطرافیان خود نیز پی برده اید.

ولی این اوراق دقیقاً کدام موارد اند و چه کاربردی دارند مسئله ی مهمی می باشد؟ پرداختن به اوراق بهادار و راه های خریدن آن‌ها معمولاً قسمت به قسمت در مقالات بسیار مختلفی در اینترنت موجود است. ولی در این مقاله سعی نموده ایم که به‌شکل بسیار کامل و جامع همه ی موارد مربوط به این اوراق را  بررسی نماییم.

اگر تا این لحظه با این اوراق کاری نداشته‌اید و برایتان جذابیتی ندارد، باید بدانید که در حال حاضر یکی از راه‌های بسیار عالی کسب درآمد در ایران خرید کردن اور‌اق بهادار است؛ ازاین‌رو بر هر فردی که برای آینده ی مالیش به دنبال استقلال مالی می گردد، نیاز می باشد تا با این اوراق و نحوه خرید و فروش آن‌ها آشنا باشد.

اوراق بهادار (Securities) هر نوع ورقه یا مستندی می باشد که متضمن حقوق مالی قابل نقل‌ و‌ انتقال برای مالکش قرار گیرد. به‌ بیان‌ دیگر اوراق بهادار گونه ای ابزار مالی می باشد که قابلیت نقل‌ و‌‌ انتقال را دارد. این اوراق از هر نوع آن شامل: سهام ممتاز، حق تقدم، سهام جایزه، اوراق مشارکت، مشتقات، اختیار معامله، قرارداد آتی و صکوک است، نوعی ارزش مالی را برای مالک آن به‌ همراه خواهد آورد.

شرکت یا نهادی که اوراق بهادار را صادر می‌نماید، به‌عنوان صادرکننده (توزیع‌کننده) شناخته خواهد شد. این اوراق در بازار سرمایه به سه بخش کلی «اوراق بدهی»، «اوراق حقوق صاحبان سهام»، «ابزارهای مشتقه» تقسیم بندی می‌گردد.

اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار

اوراق بهادار نوعی ابزار مالی می باشد؟

بله! اصطلاحاً به هر برگه‌ای که دارای پشتوانه مالی و ارزش مالی را دارا باشد و قابل نقل‌ و انتقال به… را در بربگیرد، او‌راق بهادار نام می گیرد. یک نهاد و یا سازمان مسئول صادر کردن این اوراق است که اصطلاحاً صادرکننده اوراق نام دارد.

این اوراق از طرف دولت و نظام مالی کشور تضمین‌خواهد شد و ارزش مالی آن‌ها پابرجا می باشد. یکی از مشخصه‌های اصلی این اوراق افزایش دادن و نوسان قیمت آن‌ها بر اصل عرضه و تقاضای بازارهای مالی خواهد بود. ازاین‌رو خرید کردن اورا‌ق بهادار از دو جنبه می‌تواند برای خریدار سوددهی فراوانی نیز دارا باشد. هم تقاضای بیشتر موجب افزایش قیمت ها می باشد و هم افزایش ارزش صادرکننده این اوراق باعث افزایش دادن قیمت آن‌ها گردد.

این برگه‌ها ازجمله دارایی‌های نامشهود هر شخص حقیقی تلقی می‌گردند. اوراق بهادار نوعی ابزار مالی می باشد که یا موقعیت مالکیت شخص حقیقی را در شرکت‌هایی که به‌طور عمومی در بورس معامله انجام می دهد را (سهام)، نشان می‌دهد، یا نشان‌دهنده گونه ای رابطه طلبکاری از یک‌نهاد دولتی یا شرکت است‌ (اوراق مشارکت) یا نماینده حقوق مالکیتی می باشد، که به‌صورت اختیار خرید یا فروش نمایش خواهد داد.

در واقع اوراق بهادار از هر نوع(سهام، اوراق قرضه و مشارکت یا اختیار معامله) است، نوعی ارزش مالی را نشان خواهد داد.

۱اوراق بدهی کدام است؟

اوراق بدهی یا اوراق قرضه اسناد یا اوراق بهاداری می باشند که به‌ آن شرکت انتشاردهنده متعهد می‌گردد مبالغ مشخصی(بهره سالانه) را در وقت هایی خاص به دارنده آن پرداخت نماید و در موعد مشخص(سررسید) اصل مبلغ را بازپرداخت نماید. دارنده اوراق مذکور به‌عنوان بستانکار حق دریافت کردن اصل و سود آن را دارا است، ولی هیچ مالکیتی در شرکت نمی گذارد.

انواع اوراق‌ بدهی را تحت عنوان اوراق خزانه دولتی، اوراق صکوک شرکتی، اوراق مشارکت ‌دولتی و شرکتی، اوراق مرابحه، اوراق استصناع، اوراق منفعت، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی‌ سپرده، سهام ممتاز و اوراق بهادار وثیقه‌ای می توان اشاره ای داشت.

بیشتر بخوانید مقاله اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار : امور حسابرسی در اصفهان
اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار

اینکه به چه علت این اوراق، اوراق بدهی نام می گیرد، به علت ویژگی‌های بسیار مختلف این اوراق می باشد. در درجه اول به این علت این  است که عمدتا شرکت‌هایی که مشکل منابع مالی فراوانی دارند یا نقدینگی کافی برای انجام گرفتن کارهایشان ندارند، به‌جای اینکه از بانک وام بگیرند با انتشار این اوراق به‌نوعی اقدامی مالی می باشد به جمع‌آوری نقدینگی سرمایه‌گذاران کرده که اصطلاحاً در علوم مالی به آن تامین‌مالی جمعی نام داده اند.

این کار به این علت انجام می‌گیرد که شرکت برای ادامه فعالیت‌هایش یا انجام دادن پروژه‌های جدیدترش نیازمند به پول است. از جنبه های دیگر در علم اقتصادی بدهی هم نوعی دارایی ارزشمند تلقی خواهد شد، به این علت که از راه خلق آن و بازپرداخت آن در آینده صاحب دارایی بسیار بیشتری می‌شوید.

متقاضیان  انتشار اوراق بدهی  دولت‌ها می باشند و اوراق بدهی دولتی یکی از معتبرترین نوع اوراق بدهی در جهان شناخته شده است که در عین حال ریسک اعتباری کشورها را هم نمایان می‌نماید. در واقع هرچه اوراق بدهی دولتی یک کشور ارزشمندتر باشد، به معنای این حیقیت است که اقتصاد و دولت آن کشور از شرایط بهتری برخوردار بوده است.

۲سهام یکی از اوراق بهادر است.

در میان اوراق بهادار در بازار، سهام متداول‌ترین ورقه بهادار به حساب می آید. سهام، دارای ارزش اسمی می باشد و تعداد آن برای هر شرکت، بسته به میزان سرمایه آن شرکت متغیر خواهد بود؛ ارزش اسمی هر سهم عادی در بورس اوراق بهادار برابر با ۱۰۰ تومان یا ۱۰۰۰ ریال بوده است. تعداد سهام عادی هر شرکت حاصل تقسیم سرمایه آن بر ارزش اسمی هر سهم می باشد.

سهام عادی یک نوع دارایی مالی می باشد که نشان‌دهنده مالکیت شخص حقیقی آن در یک شرکت می باشد. گفتنی است سهامداران صاحب سود سهام سالیانه، دارای حق رای در مجامع آن شرکت اند و برخوردار از منافع افزایش یا کاهش قیمت سهام نیز می باشند؛ برخلاف دارندگان اوراق بدهی که  فقط سود و ارزش اسمی دریافت می‌ نمایند، دارندگان سهام قادر می باشند تا از سود سهام خود منفعت کسب نمایند.

بیشتر بخوانید مقاله اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار

۳اوراق بهادار مشتقه چیست؟

قراردادهای مشتقه گونه ای از قراردادهای مالی به حساب می آیند که ارزش خود را از کالای فیزیکی(دارایی پایه) یا مالی می‌‌‌‌گیرند. دارایی پایه به شکل سهام، کالا، نرخ‌های بهره، صنعت ساخت‌و‌ساز یا هر نوع دارایی دیگر نیز است.

اوراق مشتقه نوعی اوراق بهادار با قیمتی می باشند که ارزش آن به یک یا چند دارایی که از آن مشتق می‌شوند، بستگی بسیار زیادی دارد. خود مشتقه قراردادی می باشد بین دو یا چند طرف بر اساس یک یا چند دارایی. ارزش مشتقه به‌وسیله نوسانات دارایی مبنا تعیین می‌گردد. رایج‌ترین دارایی‌های مبنا در روبرو آمده است: سهام، طلا، کالاها، ارز، شاخص‌های بازار و…

اوراق مشتقه به‌صورت بسیار کلی یا در بازار بورس یا در بازارهای متشکل خارج از بورس معامله می‌گردند. اوراق مشتقه خارج از بورس بخش بزرگ‌تری از مشتقه‌ها را تشکیل خواهند داد و قانون‌گذاری نشده‌اند، درصورتیکه مشتقه‌های معامله شده در بورس استانداردسازی گشته اند. اوراق مشتقه معامله شده خارج از بورس ریسک بیشتری نسبت به مشتقه‌های استاندارد را دارند.

به‌صورت کلی مشروح امروزه چهار نوع اوراق مشتقه اصلی مورد معامله است؛ که شامل «قراردادهای سلف»، «قراردادهای آتی»، «قراردادهای اختيار معامله» و «قراردادهای معاوضه» می‌شود.

بیشتر بخوانید مقاله اوراق بهادار چیست؟ سامانه دریافت اوراق بهادار : خدمات حسابداری در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین