آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری

در ابتدای بحث آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری باید بدانید، درصورتی که شرکت و یا کارخانه ای در اولین بار سال فعالیت های خود را شروع نهاده باشد، اولین رویداد شرکت به عنوان سند افتتاحیه شناخته خواهد شد.

در این شرکت ها و یا کارخانه ها برای ثبت نمودن سند های افتتاحیه تنها کاری که حسابداران باید انجام بدهند از این قرار می باشد که اقلام دارایی، بدهی و سرمایه شرکت را وارد سیستم نمایند. این نوع حساب ها در شرکت سند افتتاحیه نام خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید مقاله آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری : حسابداری استارتاپ چیست؟ 

برای ثبت کردن سند های افتتاحیه باید  حساب های موقت و سپس حساب های دائمی در سال قبل بسته گردند. اگر شرکت بیشتر از یک سال فعالیت نماید، سند افتتاحیه این شرکت از مانده حسابهای دائمی، رابط و انتظامی سال مالی گذشته شکل خواهد گرفت، که این مانده حساب ها خود از دارایی‌های جاری و غیر جاری، بدهی‌های جاری و غیر جاری و سرمایه شرکت را شکل می دهند.

توجه نمایید که برای ثبت سند های افتتاحیه در شرکت ها با بیش از یک سال کار اول باید ثبت های سال گذشته بسته گردند و سپس آن ها را مانند یک شرکتی که تازه فعالیت خود را آغاز نموده است، ثبت کنند.

آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری

آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری

 یکی از وظایف بسیار مهم حسابدار و یا کارشناس حسابداری ثبت اسناد افتتاحیه در شرکت است. در آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری باید  برای ثبت سند افتتاحیه اول باید حساب‌های سال گذشته بسته گردد، یعنی اول حساب‌های هزینه، سپس حساب های درآمد و حساب های سود بسته می شود.

بعد از بسته شدن حساب ها سند اختتامیه ثبت خواهد شد، در نهایت در سال مالی سند افتتاحیه ثبت می گردد. در واقع مانده های موجود در سند اختتامیه سالهای قبل به عنوان موجودی ابتدای دوره سند افتتاحیه سال جدید ثبت خواهد شد.

نحوه ثبت سند حسابداری افتتاحیه در شرکت نو پا

برای ثبت سند حسابداری در یک شرکت نو پا، اول باید سند افتتاحیه ثبت گردد، برای ثبت سند افتتاحیه باید مواردی ازقبیل صندوق، بانک، تنخواه و تمام دارایی‌های فعلی شرکت بدهکار ، سپس تراز افتتاحیه نیز بدهکار می باشد.  سپس حساب های پرداختنی، اسناد پرداختنی، جاری شرکا، پیش دریافت ها، سرمایه، وام و … بستانکار شده است و تراز افتتاحیه بدهکار می شود.

نکته ی بسیار مهم: سند افتتاحیه تنها سندی است که دارای پیوست نیست و اظهارنامه سال گذشته مشخص می نماید که سند افتتاحیه درست می باشد یا نه. درواقع تراز افتتاحیه یک نوع حساب واسطه ای است که در روز اول باز می باشد و در همان روز بسته خواهد شد. پس کارایی خاصی نداشته و نوعی حساب بی ناحیه می باشد؛ تنها در افتتاح حساب مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار می گیرد. بنابراین تراز افتتاحیه همان تراز اختتامیه است که برعکس می باشد و به جای خود باز گشته است.  در شرکت تازه تاسیس ابتدایی ترین سندی که ثبت می گردد باید سند افتتاحیه باشد و بقیه سند ها باید بعد از سند افتتاحیه ثبت گردد.

بیشتر بخوانید مقاله آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری : خدمات حسابداری در اصفهان
آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری

مراحل ثبت سند افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد را توضیح دهید؟

 برای ثبت کردن سند های افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد، اول باید اسناد حسابداری در سال قبل را تایید کنید. بعد از آن مرحله به مرحله حساب های سیستم را ببندید و در آخر پس از ثبت کردن سند های اختتامیه، می توان در سال مالی جدید سند افتتاحیه ثبت کنید. در ادامه به معرفی مراحل ثبت سند افتتاحیه در نرم‌افزار فرداد مطالبی را ارائه می دهیم.

  1. بستن حساب های هزینه

اول حسابهای هزینه را می بندیم. این کار در ماژول حسابداری از سربرگ عملیات پایان سال، گزینه بستن حساب، هزینه را انتخاب می نماییم. در پنجره ای که باز خواهد شد، معین خلاصه سود و زیان را انتخاب کنید و سپس گزینه تایید را انتخاب نمایید.

سپس از بالای صفحه گزینه ذخیره را انتخاب کرده و پیغامی مبنی بر صدور اسناد برایتان نمایش داده خواهد شد، در این بخش گزینه تایید را انتخاب کنید.

  1. بستن حساب های درآمد

برای بستن حساب های درآمد، در ماژول حسابداری از عملیات پایان سال، گزینه بستن حساب های درآمد را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می گردد از بخش پایین صفحه معین خلاصه سود و زیان را انتخاب کنید و گزینه تایید را انتخاب نمایید.  در پنجره ای که باز خواهد شد می توانید اطلاعات اسناد درامد خود را ببینید و درنهایت گزینه ذخیره را انتخاب نمایید.

پس از ذخیره اطلاعات پیامی را مشاهده می نمایید که در آن نوشته است “عملیات صدور سند با موفقیت انجام شد.” در این قسمت گزینه تایید را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید مقاله آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
  1. بستن حساب های سود و زیان

در مرحله سوم باید حسابهای سود و زیان را ببندید، برای این کار از سربرگ حسابداری های مالی، گزینه عملیات پایان سال را انتخاب کنید و سپس گزینه بستن حسابهای سود و زیان را انتخاب نمایید.

مرحله ی اول بستن حساب سود و زیان جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه بسیار مهم می باشد، در پنجره ای که باز می گردد معین خلاصه سود و زیان و معین سود و زیان انباشته را انتخاب کرده و سپس گزینه تایید را انتخاب نمی نمایید.

  1. ثبت سند اختتامیه

در مرحله چهارم در ماژول حسابداری مالی از سربرگ عملیات پایان سال گزینه سند اختتامیه را انتخاب کنید. اولین مرحله از ثبت سند اختتامیه جهت آموزش دادن ثبت سند افتتاحیه مهم را انتخاب نمایید؛ سپس در پنجره ای که باز می شود معین سند اختتامیه را انتخاب کرده و گزینه تایید را بزنید. اولین مرحله از ثبت سند اختتامیه جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه ارائه داده شد.

در پنجره ای که باز می گردد اطلاعات سند اختتامیه را مشاهده خواهید کرد و آن را ذخیره می نمایید؛ دومین مرحله از ثبت سند اختتامیه در نرم‌افزار فرداد جهت آموزش ثبت سند افتتاحیه را در ارائه  نمودیم.

  1. ثبت سند افتتاحیه

 در مرحله پنجم سال مالی جدید را انتخاب نمایید، در ماژول حسابداری مالی از سربرگ عملیات پایان سال گزینه سند افتتاحیه را بزنید.

از پنجره ای که باز می گردد سال مالی قبل را انتخاب کنید و سند اختتامیه مورد نظر را انتخاب کرده و در نهایت گزینه تایید را بزنید. بعد از آن در پنجره ای که باز می شود تاریخ سند را از ابتدای سال جدید ثبت نموده و سند را ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید مقاله آموزش ثبت سند افتتاحیه حسابداری : امور حسابرسی در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین