نکات محاسبه حقوق و دستمزد

هزینه ی حسابداری و نکات محاسبه حقوق و دستمزد یکی از مهمترین ارکان هر بنگاه  اقتصادی می باشد به همین دلیل بخشی از دوره های حسابداری به حسابداری حقوق و دستمزد  پرداخته است که از قسمت‌های بسیار مهم و ضروری می باشد و  به معنی محاسبه، ثبت و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان در یک مجموعه ی کاری و اقتصادی می باشد.

مقاله نکات محاسبه حقوق و دستمزد شامل این موارد: پیگیری و ثبت رویداد مالی کارکرد پرسنل، مزایا پاداش و مالیات و سایر کسورات خواهد بود. حسابداری حقوق و دستمزد در رابطه با محاسبه و پرداخت حقوق به کارمندان شرکت و یا کارخانه می باشد. صاحبان کسب‌وکار می‌توانند یک حسابدار که آموزش حسابداری بازار کار را گذرانده باشد، مسئول این بخش از امور حسابداری داشته باشید. مدیران نیز با شرکت در دوره‌های آموزش حسابداری حقوق و دستمزد بهتر می‌توانند وضعیت این بخش را به خوبی کنترل نمایید  و اطمینان حاصل کنید، که کارکنان حقوق خود را در زمان و وقتی بسیار خوب و مناسب دریافت کرده‌اند.

نکات محاسبه حقوق و دستمزد

اهمیت یادگیری نکات محاسبه حقوق و دستمزد را بیان کنید؟

نکات محاسبه حقوق و دستمزد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده اند، حسابداری حقوق و دستمزد  هم که فکر می‌کنید اصلا ساده نمی باشد. مواردی مانند: مالیات حقوق، مزایای جانبی، مسائل تأمین خواسته و پرداخت اضافه کاری را شامل می شود. در فرایند حسابداری حقوق و دستمزد نحوه‌ ای که یک حسابدار باید حقوق و مزایای پرسنل را محاسبه می کنند و مالیات حقوق  و بیمه پرسنل را کسر می نمایند دارای اصولی بسیار دقیقی می باشد.

سازمان‌های بسیار بزرگ وظایف حسابداری حقوق و دستمزد را برون‌سپاری می‌نمایند و یا انجام تمام کارهای این بخش را به مدیریت حقوق و دستمزد حسابدار واگذار می‌ نمایند. از سویی دیگر که بررسی کنید، برخی صاحبان کسب‌وکار کوچک یا بزرگ با کسب کردن تجربه خود مسئولیت حسابداری حقوق و دستمزد کسب و کار خود را عهده دار می شوند. در کسب­ وکارهای بسیار گسترده مانند شرکت­ها و واحدهای تولیدی بزرگ، بیشترین هزینه­ ها و مخارج صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان خواهد شد

که انجام مراحل پرداخت حقوق ها و موارد مالی، ثبت و تهیه گزارش از آن­ها، و تاثیراتی که مبلغ پرداختی یا همان حقوق و دستمزد بر امور مالی کل مجموعه می­گذارد به یک سیستم حسابداری بسیار دقیق نیاز دارد. در کشور ایران باتوجه به وجود مالیات بر درآمد، کارفرما وطیفه دارد برای کمک به دولت در محاسبه میزان مالیات بر درآمد لیست کارکنان خود را  با میزان حقوق دریافتی  به سازمان مالیات کشور بدهد.

 طبق قوانین بیمه و تامین اجتماعی نیز کارفرماها می بایست، لیست جداگانه  اطلاعات کارکنان و میزان حقوق  هر یک از آن­ها را هر ماه به سازمان تامین اجتماعی تحویل بدهد. تنظیم کردن  لیست­های مذکور مطابق با قوانین و آیین­نامه های سازمان­ نیاز به تخصص بسیار زیادی دارد و  حساب کتاب آن توسط حسابدار حقوق و دستمزد بر می آید.

حسابداری حقوق و دستمزد در شرکت­های متوسط و بزرگ، یکی از واحدهای بسیار مهم می باشد؛ محاسبه‌ی حقوق و دستمزد مواردی است مانند: حقوق، پاداش و حق کمیسیون به کارکنان، مالیات حقوق و پرداخت اضافه کاری و حق بیمه هستند. اگر صاحب کسب‌وکاری حتی کوچک هستید که حسابداری حقوق و دستمزد را مدیریت می‌کنید، شما مسئولیت زیر را دارا خواهید بود:

پیشنهاد مطالعه در مقاله نکات محاسبه حقوق و دستمزد : خدمات حسابداری در اصفهان

نکات محاسبه حقوق و دستمزد
  • گزارش زمان و ساعات کار در نکات محاسبه حقوق و دستمزد

اولین موردی که در طی حسابداری حقوق و دستمزد باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید این می باشد که اطلاعات روزانه، هفتگی و ماهانه ساعات و مدت ‌زمان کارکردن، کارگران  را جمع‌آوری نماید. ثبت زمان کار با یک عدد ثابت (حقوق پایه) شروع خواهد شد، پس از آن ممکن  می باشد مرخصی، اضافه کاری و … نیز اضافه گردد و در محاسبه و میزان حقوق کارکنان تأثیر بسیار زیادی بگذارد و کارگران ساعتی ممکن می باشد هر هفته، تعداد ساعات متفاوتی از هفته را کار کنند.

نکات محاسبه حقوق و دستمزد در رابطه با پرداخت حقوق و دستمزد به پیمانکاران مستقل نیز صورت می گیرد. تعداد بسیار زیادی از کسب‌وکارها پیمانکاران مستقلی را استخدام می‌ نمایند که وظایف شغلی مربوط به آنها مثل کارگران شرکت می باشد. این کار برای جلوگیری از فشارهای مالیات حقوق و دستمزد و حق بیمه کارگران و … بوده است.

  • نحوه محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه

برابر مفاد قوانین اساسی  مدنی جمهوری اسلامی ( ماده ۳۷ قانون کار )، ماه شمسی ۳۰ روز برای کارکردن در نظر گرفته شده است،  در قانون کار، مزد و مزایای متعلقه به کارگر بر مبنای ۳۰ روز محاسبه می شود . البته پرداخت مزد و مزایای متعلقه، در ماههای ۳۱ روزه تقسیم بر ۳۰ گشته  و در عدد ۳۱ ضرب می شود، در ماه های ۲۹ روزه نیز بر عدد ۳۰ تقسیم خواهد شد و در ۲۹ ضرب می شود.

به این صورت تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای ماه ۳۰ روزه می باشد، و پرداخت آن بر مبنای تعداد روزهای ماه انجام می شود. وقتی از سوی شورایعالی کار، حداقل مزد کارگران اعلام می شود، مبلغ بر مبنای ماه شمسی (۳۰ روزه) اعلام شده است، ولی هنگام پرداخت آن می بایست به تناسب تعداد روزهای ماه مورد نظر محاسبه شوند.

با توجه به اینکه ساعات کاری در روز ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است پس هر شخص باید در ماه ۳۰ تا ۷٫۳۰ کار کند که میشود ۲۲۰ ساعت، اگر جمعه ها و نصف روز پنج شنبه ها و سایر روزهای تعطیل را کسر کنی؛ خالص کارکرد کارگر معلوم خواهد شد.

برای مثال: شخصی در سی روز ۱۸۰ ساعت کار می کند و حقوق یک ماه را می گیرد در واقع قسمتی از حقوق که دریافت کرده بابت ساعاتی  می باشد که شخص فعالیتی ندارد. در قانون کار ۴۴ ساعت کار در هفته اعلام شده است و یک روز جمعه هم استراحت کامل است ولی حقوق پرداخت می گردد.

پس : ۴۴ ساعت تقسیم بر ۶ روز کاری = ۷٫۳۳ که همان ۷ ساعت و بیست دقیقه است.  روز جمعه هم باید حقوق پرداخت شود پس مشخص خواهد شد روز کاری از نظر قانون کار ۷٫۳۳ می باشد  و این را در ۳۰ روز ضرب کنید عدد ۲۲۰ ساعت در ماه بدست می آید که شما حقوق ماهانه فرد را بر اساس ۳۰ روز یا ۲۲۰ ساعت محاسبه می کنید.

نکات محاسبه حقوق و دستمزد
  • روش محاسبه برخی از مزایا در نکات محاسبه حقوق و دستمزد

مزایای اضافه کاری = ساعات اضافه کاری ضربدر ۱۴۰% ضربدر ۲۲۰ ساعت تقسیم بر حقوق پایه ی کارگر ماده ۵۸  برای هر ساعت کار درشب وو شیفت شب تنها به کارگران غیر‌نوبتی ۳۵% اضافه بر‌مزد ساعت کار عادی تعلق می دهد. ( کارهای نوبت کاری )؛ ماده ۵۹ – در شرایطی بسیار عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل را مجاز می داند : (ساعات شب کاری از ۲۲ تا ۶ بامداد می باشد)

 الف: موافقت کارگر

ب: پرداخت ۴۰% اضافه بر‌مزد هر ساعت کار عادی (اضافه کاری)

ج: تعطیل‌کاری = ساعات تعطیل کاری ضربدر ۱۴۰% ضربدر ۲۲۰ ساعت تقسیم بر حقوق پایه

ماده ۶۲ – روز جمعه از این قرار است، روز تعطیل هفتگى کارگران با استفاده از مزد بوده است. کارگرانى که به هر نحو روزهاى جمعه کار مى‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰% اضافه بر مزد دریافت می نمایند.

شب کاری = ساعات شب کاری ضربدر ۱۳۵% ضربدر ۲۲۰ ساعت تقسیم بر حقوق پایه می باشد.

  1. نوبت کاری بین صبح و عصر: حقوق = ساعات نوبت کاری ضربدر ۱۱۰% ضربدر ۲۲۰ ساعت تقسیم بر حقوق پایه صورت می گیرد.
  2. نوبت کاری بین صبح و عصر و شب: حقوق = ساعات نوبت کاری ضربدر ۱۱۵% ضربدر ۲۲۰ ساعت تقسیم بر حقوق پایه را شکل می دهد.
نکات محاسبه حقوق و دستمزد

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین