نحوه استعلام بدهی مالیاتی

در این مقاله به بررسی موضوع نحوه استعلام بدهی مالیاتی پرداخته میشود. مالیات یکی از مهمترین منابع درآمد هر کشوری است. طبق قوانین کشور، تمامی شهروندان شاغل موظف به پرداخت مالیات برای توسعه و آبادانی کشور هستند. یکی از مهم ترین خدمات موجود در سامانه های مالیاتی، استعلام سوابق بدهی مالیاتی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت کننده مالیات از جمله شرکت ها می تواند با وارد کردن کد ملی یا شناسه ملی، پرونده مالیاتی خود را ملاحظه کرده و بدهی مالیاتی خود را استعلام بگیرید.

برای نحوه استعلام بدهی مالیاتی، داشتن پرونده الکترونیکی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی الزامی است. فایل الکترونیکی جهت اطلاع از وضعیت بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

لذا اشخاص حقیقی و حقوقی جهت رسیدگی به پرونده الکترونیکی باید به سازمان امور مالیاتی کشور و یا اداره کل ثبت شرکتها مراجعه نمایند. پس از مراجعه به این سازمان ها و ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیکی، نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت خواهند کرد. با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد صفحه اطلاعات کاربری خود شوند. پس از ورود اشخاص حقیقی و حقوقی به این سامانه، هر گونه بدهی مالیاتی که داشته باشند مشخص خواهد شد. علاوه بر آن، آنچه در این سامانه به شما نشان داده می شود، آدرس سازمان امور مالیاتی مربوطه جهت مراجعه حضوری می باشد.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی

روش‌های استعلام بدهی مالیاتی چیست؟

همانطور که گفتیم، به راحتی می توانید موارد مالیاتی را به صورت آنلاین پیگیری و استعلام کنید. اما در صورتی که به هر دلیلی امکان استفاده آنلاین از خدمات وجود نداشت می توانید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان یا کافی نت ها مراجعه و با ارائه مدارک لازم امور مالیاتی خود اعم از استعلام بدهی مالیاتی، پرداخت بدهی، اظهارنامه مالیاتی، و غیره یکی دیگر از راه های استعلام حضوری امور مالیاتی مراجعه به نزدیکترین امور مالیاتی یا اداره ثبت احوال است.

بهتر است برای انجام حضوری این امور، به دفاتر مورد اعتماد خود مراجعه کنید و در صورت امکان فردی آشنا به این موارد را به عنوان همراه داشته باشید تا مشکلاتی مانند جعل هویت، سوء استفاده از اطلاعات و … پیش نیاید.

  • استعلام مالیات با شناسه ملی

اشخاص حقوقی یا شرکت ها باید از شناسه ملی برای استعلام بدهی مالیاتی استفاده کنند. شناسه ملی کد منحصر به فردی است که به شرکت ها و بنگاه ها اختصاص می یابد و هویت آنها را در مراجع مختلف نشان می دهد. ممکن است شرکت ها قبلاً بدهی های مالیاتی داشته باشند یا به دلایلی جریمه شده باشند.

با استفاده از شناسه ملی می توانند وارد درگاه خدمات الکترونیک مالیاتی شده و سوابق مالیاتی، بدهی ها، پرداخت ها و … را مشاهده و اطلاعات لازم خود را استعلام کنند.

  • استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی

اشخاص حقیقی (اعم از صاحبان مشاغل، کارمندان و …) می بایست برای استعلام مالیاتی از کد ملی استفاده کنند. این افراد می توانند با استفاده از کد ملی وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی شده و سپس بدون نیاز به مراجعه حضوری، فرآیندهای مالیاتی خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید نحوه استعلام بدهی مالیاتی : سامانه مودیان در اصفهان
نحوه استعلام بدهی مالیاتی

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

یکی از گروه هایی که به عنوان مودیان طبقه بندی می شوند، اشخاص حقوقی هستند. این افراد از جمله افراد صاحب شرکت یا مؤسساتی هستند که باید اطلاعات مالی این شرکت ها یا مؤسسات را به صورت خوداظهاری به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند.

اگر اشخاص حقوقی در مدت معینی عوارض مالیاتی خود را پرداخت نکنند، به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته می شوند و طبیعی است که به دلیل داشتن این بدهی، افراد دارای یک سری منع قانونی هستند.

یکی از مهم ترین ممنوعیت های قانونی اشخاص حقوقی دارای بدهی مالیاتی، مصادره اموال و ممنوع الخروجی آنها است. بنابراین لازم است تمامی اشخاص حقوقی بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند تا چنین مشکلی برایشان پیش نیاید.

لازم به ذکر است استعلام بدهی مالیاتی این افراد از طریق شناسه ملی افراد انجام می شود. در واقع اطلاعات مالیاتی مودیان قانونی بر اساس شناسه ملی تعیین و ثبت می شود و افراد می توانند با کمک شناسه ملی از آخرین وضعیت و میزان مالیات قابل پرداخت خود مطلع شوند.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی اشخاصی هستند که مؤسسه یا شرکتی ندارند اما به دلیل شغل خود ملزم به پرداخت مالیات هستند. استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی با درج کد ملی در سامانه امور مالیاتی امکان پذیر است. مالیات بر دارایی، مالیات مشاغل و مالیات بر درآمد از جمله مالیات هایی است که اشخاص حقیقی مکلف به پرداخت آن هستند. اگر مردم بدهی خود را به موقع پرداخت نکنند، بدهی مالیاتی محاسبه و جریمه خواهند شد.

بهتر است افراد با گرفتن استعلام بدهی مالیاتی خود از وضعیت مالیاتی خود اطلاع پیدا کنند و بدهی خود را پرداخت کنند تا جریمه نشوند. افرادی که بدهی مالیاتی دارند با مشکلات زیادی از جمله ممنوع الخروج شدن مواجه هستند.

بیشتر بخوانید نحوه استعلام بدهی مالیاتی : مالیات من اصفهان
نحوه استعلام بدهی مالیاتی

استعلام بدهی مالیاتی شرکت های سهامی خاص

این شرکت ها تحت مجموعه اشخاص حقوقی هستند که برای این منظور استعلام بدهی مالیاتی آنها نیز مانند اشخاص حقوقی انجام می شود. این شرکت ها برای بررسی بدهی و سایر موارد مالیاتی باید شناسه ملی و اطلاعات هویتی خود را در سامانه وارد کنند.

لازم به ذکر است که اگر شرکتی بدهکار است و آن را پرداخت نکرده است باید بداند که با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. این مشکلات هم برای شرکت و هم برای صاحب شرکت ایجاد می شود. جریمه ها و محدودیت هایی برای شرکت و صاحب شرکت ایجاد می شود.

 استعلام بدهی مالیاتی مغازه

واحدهای صنفی و مغازه ها باید با توجه به نوع فعالیت خود مالیات پرداخت کنند. اگر صاحب مغازه هستید باید اظهارنامه مالیاتی را در زمان مقرر ارائه دهید تا بدهی برای شما ثبت نشود. در صورت عدم پرداخت مالیات و عدم پرداخت به موقع آن، ممکن است مشمول جریمه های مختلفی شوید. همچنین هنگام دریافت خدمات دولتی محدودیت هایی خواهید داشت.

برای مشاغل یا کسب و کارهای اینترنتی نیز شرایط و رویه های مشابهی وجود دارد و باید این مراحل را طی کنند. این افراد باید اطلاعات مالیاتی خود را بر اساس درآمد وارد کرده و مالیات خود را پرداخت کنند. مراحل پرداخت مالیات کسب و کارهای اینترنتی به این صورت است که ابتدا خودتان اظهارنامه مالیاتی می کنید سپس محاسبه و اظهار مبلغ انجام می شود و در نهایت باید مالیات پرداخت شود. در صورت عدم پرداخت مالیات، آن کسب و کار مشمول جریمه می شود و تا زمانی که بدهی خود را وصول نکند محدودیت هایی برای آن اعمال می شود.

بیشتر بخوانید نحوه استعلام بدهی مالیاتی : حسابداری در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین