مراحل مشاوره مالیاتی

در این مقاله به بررسی موضوع مراحل مشاوره مالیاتی پرداخته میشود. به اهمیت مشاور مالیاتی دقت داشته اید؟ میدانید که بر تعداد کسب‌ و کارهایی که با اداره مالیات دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، هروز اضافه می‌شود. وضع کردن قانون های بسیار جدید، پیچیدگی‌های زیاد و چالش‌های بسیار مختلف، سایر ابهامات و … تنها قسمتی از دلایلی می باشد که بسیاری از امور مالیاتی را برای سایر کسب‌ و کارها یا اشخاص، مسیر را پیچیده کرده است.

این مدل از مسیرها نه‌ تنها  وقت و انرژی خیلی زیادی از شرکت‌ ها را می تواند بگیرد، بلکه در آخر آن‌ها را به سوی پرداخت مالیات‌ های سنگین‌ تری هدایت خواهد کرد. دقیقاً در اینجاست که یک مشاور مالیاتی نجات‌ بخش خواهد بود. کسب‌ و کارها، شرکت‌ها و اشخاص بسیار مختلفی خواهند توانست نسبت به دریافت کردن سایر مشاوره‌ های مالیاتی در زمینه‌ های بسیار گوناگونی اقدام نمایند و بدین‌ شکل خودشان را از شر مشکلات مالیاتی رها می سازند.

مشاور مالیاتی از آن شغل هایی می باشد که آینده ای بسیار پر ترقی دارد. به طور کلی رشته ها و مشاغل مربوط به حوزه مالی بسیار گسترده هستند. بنابراین، شاخه های فرعی و تخصصی زیاد و در نتیجه انتخاب های بسیار متنوعی در آن برای سایر افراد علاقه مند وجود خواهد داشت. یکی از این شاخه ها مشاوره مالیاتی می باشد.

با توجه  داشتن به دامنه هایی بسیار گسترده مالیات، شغل مشاور مالیاتی احتمالا افق روشن افرادی می باشد که در حوزه های مالی تحصیل می نمایند یا علاقه مند می باشند به تحصیل کردن.

مراحل مشاوره مالیاتی

مراحل مشاور مالیاتی را نام ببرید؟

اصول وموازین اخلاقی که مشاور مالیاتی دربررسی کردن پرونده های مالیاتی شرکتها رعایت می نمایند شامل موارد زیر می باشد:

  1. استقلال،‌ بی­طرفی و بی ­نظری
  2. افشاء حقایق
  3. رازداری
  4. منع تبلیغ
  5. اهمیت

مسئولیت مشاوران مالیاتی در پذیرش پرونده مالیاتی را بگویید؟

در سایر قوانین ایران راجع به مسئولیت های مشاوران مالیاتی قوانین خیلی خاصی تصویب نگردیده است. با این وضع طبق عرف مسئول هر خسارتی در قبال سهل انگاری مشاور مالیاتی می باشند. مشاور مالی برای خدمتی که انجام می دهد، باید صلاحیت فنی را دارا باشد و در انجام دادنش دقت کافی را مبذول نماید. 

در اثر اهمال یا قصور در انجام دادن وظیفه یا عدم آشنایی، یا کمبود صلاحیت فنی، خسارتی متوجه شرکت خواهد شد، مشاوران مالیاتی باید همگی عواقب آن را گرئن بگیرند،  اگر ثابت گردد که مشاور مالیاتی عمداً و یا با سوء نیت در شرح دادن وظایفش عملی کرده است، زیان قابل توجهی به کارفرما وارد خواهد آورد، در این حالت مشاور مالیاتی هم جرم حقوقی و هم کیفری را به جور خواهد کشید.

مشاور مالیاتی قبل از پذیرش پرونده مالیاتی چه مواردی را برسی می نماید؟

تراز های آزمایشی در سطحی معین از مدیران شرکت اخذ و بررسی می کند که آیا شرکت مورد نظر مشمول ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم هست یا خیر. اگر مشمول گردد طبق قانون تجارت، حسابدار های رسمی برای مورد رسیدگی در مجمع عمومی عادی یا فوق العاده منتخب می باشد یا خیر.

همچنین کنترل می نماید حسابدار های رسمی انتخابی در مجمع عمومی در روزنامه رسمی شرکت چاپ شده است و حسابرس پس از برگزاری کردن مجمع عمومی انتخاب خواهد شد.

بیشتر بخوانید مقاله مراحل مشاوره مالیاتی : امور حسابرسی در اصفهان
مراحل مشاوره مالیاتی

مشاور مالیاتی صورت جلسه رسیگی ممیزان مالیاتی را مطالعه خواهد کرد، تا اطمینان حاصل نماید که تراز آزمایشی کل و معین قبل و بعد از بستن حساب ها در موعد مقرر به سازمان مالیاتی تسلیم شده است یا خیر. و همه گزارشات ارائه گردیده با اظهار نامه های مالیاتی و سایر دفاتر قانونی شرکت منطبق نمایند.

مشاور صورت مالی حسابرسی شده را مطالعه خواهد کرد. تا متوجه گردد که اظهار نظر حسابرس و بندهای گزارش حسابرسی تبعات مالیاتی را پی می دارد یا نه.

اگر گزارش حسابرس مردود و یا جزو شرکت های لیست سیاه سازمان مالیات بر ارزش افزوده بود، از پذیرفتن پرونده مالیاتی خودداری خواهد کرد. طبق تجربه امکان فرار مالیاتی و کتمان کردن درآمد در شرکت ها بسیار زیاد می باشد.

سایر اقدامات مشاور مالیاتی بعد از پذیرش پروند مالیاتی، برای تنظیم لایحه مالیاتی

  1. اخذ کردن رونوشت از کلیه ی مستندات و شواهد و کاربرگ های گروه رسیدگی سازمان مالیاتی، برای استفاده کردن از نقاط ضعف گزارش ممیزان مالیاتی، ایجاد کردن شفافیت، رفع نمودن ابهام و تهیه ی مستندات قابل اتکا برای تنظیم کردن لایحه مالیاتی. و اخذ نسخه از اظهارنامه مالیاتی عملکرد، سایر صورت های مالی حسابرسی شده، فهرست دفاتر اخذ شده از اداره ثبت شرکت، اظهار کردن نامه های مالیات بر ارزش افزوده ی بهار، تابستان، پاییز و زمستان به انضمام صورت معاملات فصلی ماده 169
  2. بازدید کردن از دفاتر قانونی شرکت و کنترل سند های ثبتی با مستنداتی که دارد، ترازنامه، اظهارنامه و دفاتر شرکت. برای اطمینان کردن از تطابق کلیه اقلام ثبتی با اظهارنامه مالیاتی، دفاتر شرکت، صورت های معاملاتی ماده 169 واظهار نامه کردن مالیات بر ارزش افزده فصول سال. و اطمینان از ارسال کردن به موقع اظهارنامه مالیاتی عملکرد و تکالیف قانونی
  3. مطالعه ی بسیار دقیق صورت های مالی حسابرسی برای شناسایی کردن بندهای بسیار موثر مالیاتی و تهیه کردن مستندات حسابداری برای دفاع کردن از پرونده
  4. کنترل به تحریر درآوردن دفاتر قانونی طبق ماده 95 قانون مالیات مستقیم
  5. کنترل عدم مغایرت داشتن لیست حقوق 12 ماهه با لیست های ارسالی به سازمان مالیاتی برای اطمینان پیدا کردن از صحت ثبت کردن حقوق کلیه تایم شیفت های پرسنل های قراردادی و لیست محاسبه کردن حقوق
  6. اطمینان از انطباق دادن مستندات واردات و صادرات من جمله: نوع کالا، پروانه های گمرکی و کلیه خرید و فروش داخلی با مستندات و گزارشات ارسالی با گزارشات ارسال شده دیگران
بیشتر بخوانید مقاله مراحل مشاوره مالیاتی : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
مراحل مشاوره مالیاتی

 مشاور مالیاتی کلید طلایی موفقیت

مالیات ها در واقع پولی می باشد که دولت‌ ها هم از اشخاص حقیقی و هم از شرکت‌ ها و کسب‌ و کارهای بسیار مختلف به‌ ازای ارائه خدماتی که دارد، دریافت می‌ نمایند.

در خیلی از کشورها، پرداخت کردن مالیات الزامی می باشد و وقتی که این پرداخت  ها به‌ موقع، صحیح و کامل پیش نرود، مشمول جریمه‌ های بسیار سنگینی می شود. به همین علت مالیات را عضو جدایی‌ ناپذیر از هر شرکت یا سازمانی می باشد که نیاز به رسیدگی بسیار مداومی خواهد داشت.

گستردگی زیاد بحث های مالیات در کنار کمبود داشتن زمان، نا آشنایی با قوانین و ادبیات حقوقی و پیچیدگی‌ های اداری موجب گردیده است که خیلی از افراد نتوانند از پس امور های مالیاتی برآیند. این در صورتی می باشد که کمک گرفتن از مشاوره‌ های مالیاتی به‌عنوان کلید طلایی راه گشای این مشکلات خواهد شد.

مشاور مالیاتی چگونه کنترل دفاتر روزنامه و کل شرکت را انجام می دهد؟

مشاور چک می نماید که ثبت های شرکت از صفحه اول شروع شود، پلمپ دفاتر در موعد های بسیار مقرری در اداره ی ثبت شرکتها اخذ شده باشد؛ دفاتر شرکت ها از پلمپ خارج باشد؛ مشاور بررسی میکند تاخیر ثبت اسناد در دفاتر شرکت بیشتر از 15 روز نباشد و طبق استانداردهای مهم حسابداری ایران ثبت گردیده باشد. 

وظیفه ی بسیار مهم و ضروری مشاور بررسی کردن انتقال دادن کلیه اسناد ثبت شده در دفاتر روزنامه به دفتر کل را عهده دار مشاور مالیاتی می باشد. وقتی که که از سیستمهای نرم افزاری استفاده می شود، در پایان هر ماه تراز آزمایشی کل در دفاتر روزنامه وکل ثبت باید شود.

مشاوران مالیاتی همگی صفحات دفاتر روزنامه وکل را بازبینی می کنند. تا از عدم نوشته شدن اسناد حسابداری در حاشیه های دفاتر، تراشیدن و حک کردن دفاتر، عدم جای گذاری سفید گذاشتن در بین خطوط، سلامت همه صفحات دفاتر کل و روزنامه، عدم بستانکار شدن مانده موجودی های نقدی و سایر حساب های بانکی و خلاف ماهیت مانده سایر حساب های شرکت و ثبت کردن کلیه عملیات شعبه در دفاتر مرکزی هزینه ها و درآمد شرکت  اطمینان حاصل کنند.

سایر اقدامات مشاوران مالیاتی در کنترل کردن درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی

اقدامات مهم مشاوران مالیاتی در این خصوص بررسی موارد زیر می باشد:

  • ثبت کردن همه ی درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی در دفاتر و برابری کردن جمع درآمدهای عملیاتی و غیر آن، در دفاتر با اظهار نامه مالیاتی عملکرد
بیشتر بخوانید مقاله مراحل مشاوره مالیاتی : خدمات حسابداری در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین