مالیات تکلیفی چیست ؟

مالیات تکلیفی چیست ؟ منطور از مالیات تکلیفی را میدانید؟ همان طور که می دانبد همه افراد و اشخاص حقوقی و حقیقی  موظف به رعایت یک سری قوانین پرداخت مالیاتی هستند، شخص و اشخاص حقوقی باید در برابر خدماتی که دریافت می کنند مالیات را به دولت  پرداخت کنند، بهتر است بدانید مالیات تکلیفی چیست ؟ مالیات تکلیفی در واقع مالیاتی می باشد که به درآمد اشخاص حقوقی بر میخورد و پرداخت آن مثل یک تکلیف بر اشخاص حقیقی و حقوقی بسیار ضروری می باشد.

در مالیات تکلیفی بر اساس قانون خاص مالیاتی  مقداری دقیق تعیین شده ای باید باشد، به این صورت که از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی توسط پرداخت کننده درآمد کسر خواهد شد و پرداخت می گردد. برای درک بسیار راحت تر بهتر می باشد این موضوع که مالیات تکلیفی چیست و چگونه حساب کتاب می شود میتوانیم مالیات حقوق که توسط کارفرما از حقوق کسر و پرداخت می گردد را مثالی دقیقی بزنیم.

برای تعریف بسیار دقیق و عالی مالیات تکلیفی به زبان بسیار ساده میتوانیم بگوییم مالیات تکلیفی مالیاتی می باشد که وظیفه ی پرداخت به عهده ی شخص دیگری می باشد،  نه همان شخصی که مالیات مربوط به بوده است. برای مثال مالیات حقوق کارگران یک کارگاه مربوط به حقوق کارگر می باشد اما توسط کارفرمای کارگران باید پرداخت گردد.

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی چند درصد می باشد؟

برای پرداخت مالیات تکلیفی اولین سوالی که مد نظر می باشد، این می باشد که مالیات تکلیفی چند درصد خواهد بود و چگونه حساب کتاب می شود؟ درصد مالیات تکلیفی برای انواع مختلفی از کار ها و خدمات بسیار متفاوت می باشد و نمیتوانیم که یک عدد ثابت را برای شما در این مقاله بیان کنیم. برای نمونه مالیات تکلیفی حق الوکالله برابر با 5٪ است و یا مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام برابر با 4٪ است. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را بسیار بیشتر با انواع مختلفی از مالیات تکلیفی آشنا کنیم تا بهتر بدانید که مالیات تکلیفی چند درصد می باشد و بر چه اساسی این درصد تعیین می گردد.

انواع مختلف مالیات تکلیفی چیست ؟

 در بخش درصد مالیات تکلیفی به آن اشاره ای بسیار کوتاه داشتیم، برای محاسبه ی انواع مالیات تکلیفی نوع کار و شغل تاثیر بسیار مستقیمی در تعیین این درصد گذاشته است. در این بخش بسیار مهم و کاربردی می خواهیم شما را با انواع بسیار مختلفی مالیات تکلیفی آشنا نماییم تا بیشتر بفهمید که مالیات تکلیفی به چه مشاغل در دسترسی تعلق خواهد گرفت، چه کسانی مشمول پرداخت مالیات تکلیفی می شوند.

حقوق و دستمزد مالیات تکلیفی چیست ؟

متداول ترین و رایج ترین انواع مالیات تکلیفی مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد بوده است. معمولا برای تعریف بسیار دقیق مالیات تکلیفی مالیات حقوق را برایتان مثال میزنیم به این دلیل که: درک آن بسیار راحت تر و ملموس تر می باشد. در این نوع از مالیات که برایتان گفتیم در هر لحظه باید معافیت های مالیاتی را نیز در نظر بگیرید و نکات بسیار مهم و نحوه محاسبه مالیات حقوق را نیز در نظر بگیرید. باید بدانید در مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد باید میزان مالیات تعیین شده از طرف قوانین دولتی از حقوق کارگر توسط کارفرما کم می گردد،  این مالیات توسط کارفرما باید به سازمان امور مالیاتی کل کشور پرداخت گردد.

پیشنهاد مطالعه در مقاله مالیات تکلیفی چیست ؟ : خدمات امور مالیاتی در اصفهان

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی پیمانکاری

از دیگر انواع بسیار مختلف مالیات تکلیفی، مالیات تکلیفی پیمانکاری بوده است.

این مالیات هایی که گفتیم به قرار دادهای پیمانکاری مربوط می شود. در تعریف مشخص پیمانکار باید بدانیم: پیمانکار شخص حقیق و یا حقوقی است که موظف می باشد در برابر انجام وظیفه خود خدماتی را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد و مبلغی را به عنوان حق الزحمه ی افرد بر اساس قرارداد دریافت می نمایند، باید بدانید کارفرما باید قبل از آن که به پیمانکار مبلغی را واریز کند درصد تعیین شده ای را توسط سازمان مالیاتی کشور کسر نماید و این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی پیمانکاری به افرادش واریز کند.

به این ترتیبی که گفته شد وظیفه ی  کسر و پرداخت مبالغ بسیار کلان و حتی کم مالیات تکلیفی بر عهده کارفرما می باشد و پیمانکار هیچ نقشی برای پرداخت این مالیات هرگز نداشته است. بر اساس قانون میتوانیم بگوییم این مالیات برابر با 5٪ ناخالص دریافتی پیمانکار است که در قانون مالیاتی جدید این مقدار به 3٪ ناخالص دریافتی پیمانکاران کاهش می یابد.

مالیات تکلیفی مضاربه را تعریف کنید؟

مالیات تکلیفی مضاربه مالیات های مستقیم می باشد که این مالیات تکلیفی به وام های بانکی برای راه اندازی مشاغل و کسب و کار ها تعلق دارد. محاسبه مالیات تکلیفی مضاربه ای بسیار پیچیده است اما به طور کلی میتوانیم بنویسیم فردی که بر اساس قرارداد تعهد می نماید فعالیت اقتصادی خاصی را انجام دهد و سودی که از فروش و معامله یا کلا هر گردش مالی که از این فعالیت ها کسب می نماید را باید یک درصد بسیار معینی از این سود مضاربه را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازد.

در این قرارداد های مضاربه سرمایه گذاران بطورکلی ملزم به پرداخت این مالیات تکلیفی نمی باشند. این جمله به این معنی است که سرمایه گذار باید سودی که از این فعالیت اقتصادی کسب کرده است را دریافت کند و درصدی از آن را به عنوان مالیات بر اساس آنچه توسط قوانین مالیاتی تعیین شده است را کسر نمایند و آن را به انجام دهنده فعالیت اقتصادی واریز نمایند، تا او این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به اداره مالیات کشور واریز کند.

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی اجاره املاک

از دیگر انواع بسیار مختلف مالیات تکلیفی در مقاله مالیات تکلیفی چیست ، مالیات تکلیفی اجاره املاک است که این مالیات در گروه مالیات های بسیار مستقیم می باشد، مالیات تکلیفی اجاره املاک به این شکل است که اگر از اجاره ملک درآمدی عاید شخص حقوقی و حقیقی است و این ملک به شخص حقیقی اجاره داده شده باشد مالیات اجاره بر عهده مالک اصلی است نه دلال و واسطه، باید بدانید وقتی که ملک به شخص حقوقی اجاره میرود، مالیات تکلیفی اجاره املاک برعهده مستاجر که شخص حقوقی بوده است شکل می گیرد و باید مبلغی که به عنوان مالیات تکلیفی اجاره املاک تعیین می گردد را از اجاره کسر نمایند و به اداره مالیات آن را واریز کنند.

پس در یک خلاصه ی کلامی از مقاله مالیات تکلیفی چیست میتوانیم بنویسیم،  همه چیز به مستاجر ملک بستگی شدیدی دارد:  اگر مستاجر شخص حقیقی و حقوقی باشد باید مالیات تکلیفی اجاره املاک بوسیله ی مالک پرداخت می گردد و اگر مستاجر شخص حقوقی نیز می باشد باید توسط مستاجر این مالیات از اجاره کسر و به اداره مالیات واریز می گردد.

مالیات تکلیفی حق الوکاله

مالیات تکلیفی حق الوکاله از  انواع مختلفی از مالیات تکلیفی بوده است که باید توسط وکلا واریز شود، همان طور که حدس می زنید  وکلا برای انجام تمامی کار برای موکل خود باید قراردادی را بنویسید که در این قرارداد حق الوکاله وکیل نام برده می شود. بر اساس مبلغی که وکیل و موکل برای انجام گرفتن خدمات بوسیله ی وکیل به توافق بسیار زیادی می رسند درصدی از این مبلغ و نرخ و تعرفه به عنوان مالیات تعیین می گردد، طبق نوشته هایی که خواندید بر اساس قانون وکیل موظف به پرداخت این مالیات تکلیفی حق الوکاله به سازمان مالیاتی کشور هستید که باید بر اساس قانون درصدی را از این حق الوکاله کم شود و به عنوان مالیات واریز شود.

لازم به ذکر است در صورتی که وکیل از پرداخت این مالیات سرباز زند باید 20٪ جریمه واریز شود.

مالیات تکلیفی چیست

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی چیست ؟

نحوه و بررسی محاسبه مالیات تکلیفی بطور زیادی پیچیده است و برای کار های بسیار مختلف درصد های بسیار مختلفی به عنوان مالیات تکلیفی است. قانون گذار امور مالیاتی در این راستا برای آن که عدالت برقرار گردد، برای اقشار بسیار مختلف جامعه مالیات های تکلیفی بسیار متفاوتی را در نظر گرفته می شود. بطور کلی در واقع بر اساس حوزه فعالیت اقتصادی این درصد بسیار متغییر و متفاوت می باشد و همه چیز به شرایط کسب و کار بستگی دارد. برای آن که توانایی لازم را در این راستا در زمان بسیار معین مالیات تکلیفی خود را واریز نمایید.

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین