بیمه اختیاری چیست؟ درصد پرداخت بیمه خویش فرما چگونه است؟

درباره ی درصد پرداخت خویش فرما چه می دانید؛ آیا می دانید بیمه اختیاری چیست؟ در پاسخ دادن به این سوال باید بدانید که هزینه ای می باشد که به منظور استفاده کردن از مزایای بیمه خویش فرما، به مثابه ی یکی از انواع بیمه اختیاری، بیمه خویش فرما به سازمان تامین اجتماعی، توسط افراد به دولت پرداخت می گردد، نرخ هزینه های این مدل از بیمه ی دولتی و اختیاری، در سال ۱۴۰۱، مبلغ 27 درصد، معادل 1.399.380 تومان بوده است و برای پرداخت کردن، می توان از راه سامانه یکپارچه تامین اجتماعی اقدام به کسب اطلاعات دقیق تری نمود.

در واقع باید بدانید که بیمه تامین اجتماعی، در یک تقسیم بندی کلی، به دو گروه اصلی بیمه اجباری و بیمه اختیاری تقسیم بندی می شود، بیمه اجباری تامین اجتماعی، بیمه ای می باشد که به کلیه کارگرانی تعلق خواهد گرفت که در کارگاه های مشمول قانون اداره ی کار، کار می کنند و بیمه خویش فرما که هیچ اجباری ندارد، شامل دو نوع بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری یا خویش فرا است.

بیشتر بخوانید : امور حسابرسی در اصفهان

بیمه ی خویش فرما یا بیمه اختیاری، برای افرادی است که تحت پوشش سایر بیمه های دیگر نباشند و خدمات آن، شامل سایر خدمات درمانی، بیمه های بازنشستگی، ازکار افتادگی و فوت را در بر می گیرد. بهره مندی از سایر مزایای این بیمه ی اختیاری، مستلزم پرداخت کردن هزینه هایی می باشد که حق بیمه نام گرفته است و در رابطه با پرداخت، لازم می باشد به یک سری از نکات بسیار مهم توجهی اساسی کنید. در این مقاله، ابتدا به این سوال، پاسخی  ارزنده دادیم که بیمه اختیاری چیست؟ درصد پرداخت بیمه ی خویش فرما را هم برایتان ذکر کردیم.

بیمه اختیاری چیست؟ درصد پرداخت بیمه خویش فرما چگونه است؟

 بیمه اختیاری چیست؟

پیش از آنکه به این سوال در این مقاله، پاسخ درست دهیم که بیمه اختیاری چیست؟ بهتر است درنگ کرده تا کمی در مورد انواع بیمه تامین اجتماعی ، بیمه خویش فرما و بیمه اختیاری ، صحبت هایی داشته باشیم کرده و پس از توضیح مفهوم بیمه خویش فرما، به این سوال، پاسخ دهیم که حق بیمه خویش فرما چیست؟ درصد پرداخت بیمه خویش فرما را مطلبی ارائه کنیم.

بیمه تامین اجتماعی، که از سوی سازمان تامین اجتماعی کل کشور، به مشمولین بیمه، تعلق خواهد گرفت در یک تقسیم بندی اجمالی، به دو دسته ی  اصلی تقسیم می شوند که این دو گروه ، شامل: بیمه اجباری و بیمه خویش فرما.

بیمه اجباری تامین اجتماعی، بیمه ای می باشد که به کارگران، کارمندان تعلق می گیرد که در کارگاه، مراکز دولتی و غیر دولتی مشمول قانون کار وزارت، مشغول به کار باشند با این قوانین کار و تامین اجتماعی، کارفرما، موظف می باشد این کارگران را بیمه اجباری نماید. حق بیمه این نوع از بیمه تامین اجتماعی، بوسیله ی کارفرما و کارگر، به صورتی مشترک، پرداخت می گردد. بیمه خویش فرما، مدلی دیگر از بیمه تامین اجتماعی می باشد که بر خلاف بیمه گروه اول، اجباری نبوده است. این مدل از بیمه، خود به به دو نوع تقسیم بندی می شود: بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه خویش فرما.

بیمه اختیاری، که اصل مطلب این مقاله می باشد از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور، برای اشخاصی می باشد که تحت پوشش بیمه های دیگر نباشند و با ثبت نام کردن آن، متقاضی از تعهدات عنوان قانون تامین اجتماعی، بابت سایر خدمات درمانی، بیمه بازنشستگی(پس از رسیدن به سن بازنشستگی تامین اجتماعی) ،ازکار افتادگی و فوت کردن، بهره مند خواهند شد. خرید بیمه خویش فرما ، نیازمند شرایطی می باشد که این شرایط، عبارت می باشد از:

حداقل 30 روز، سابقه پرداخت کردن حق بیمه تامین اجتماعی: فردی که می خواهد تا برای بیمه اختیاری، ثبت نام نماید، لازم می باشد تا حداقل 30 روز، در یکی از کارگاه های مشمول قانون کار، فعالیت کند و کارفرما، در این مدت زمان، برای وی، بیمه رد کند. افرادی که دارای این سابقه نباشند، باید برای ثبت نام کردن بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اقدام باید کنند.

بیشتر بخوانید : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
بیمه اختیاری چیست؟

حداکثر سن 50 سال: حداکثر سن مجاز، برای ثبت کردن نام بیمه خویش فرما که یکی از مدل های بیمه اختیاری است، 50 سال می باشد. این شرط، دارای دو استثنا می باشد: افرادی که بیش از 50 سال دارند،  دارای سابقه بیمه قبلی، معادل مازاد سنی خود هستند و حتی، افرادی که دارای 10 سال سابقه پرداخت کردن حق بیمه قبلی اند، می توانند در طرح بیمه خویش فرما، به عنوان یکی از گونه های بیمه خویش فرما، ثبت نام نمایند. لازم به ذکر می باشد، سوابق بیمه، از طریق سامانه قابل مشاهده و دریافت می باشد.

نبودن تحت پوشش بیمه اجباری یا صندوق های بیمه: در صورتی که دارنده بیمه های اختیاری، به صورتی مجدد، در کارگاه های مشمول قانون کار، مشغول باشند و بیمه اجباری گردد یا اینکه مشمول صندوق‌ های بیمه ‌ای دیگر باشند، موظف می باشند تا این مساله را به سازمان تامین اجتماعی، اطلاع دهند و بیمه خویش فرما طرف را قطع نمایند.

افرادی که واجد شرایط می باشند، می توانند با مراجعه کردن حضوری، به یکی از شعب تامین اجتماعی یا با رفتن به سایت سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تامین ‏اجتماعی، به نشانی اینترنتی es.tamin.ir برای ثبت نام بیمه اختیاری در کمترین زمان ثبت نام کنند.

بهره مندی از درصد بیمه خویش فرما

 بهره مندی از سایر مزایای بیمه خویش فرما، یکی از زیرمجموعه های بیمه اختیاری، مانند سایر انواع بیمه، مستلزم به پرداخت هزینه ای می باشد که مطابق قوانین بیمه، حق بیمه نام دارد. به  بند 6 ماده قانون تامین اجتماعی: « حق بیمه، عبارت از وجوهی می باشد که به حکم این قانون و برای استفاده کردن از مزایای موضوع آن، به سازمان پرداخت می‌ شود. در پاسخ داد به این سوال که حق بیمه خویش فرما چیست، باید بدانید که حق بیمه خویش فرما، وجوهی بوده است که بر اساس نرخ هزینه قانونی و به منظور استفاده کردن از سایر مزایای بیمه اختیاری، به عنوان یکی از  بیمه خویش فرما، می باشد که به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت خواهد شد. در رابطه با حق بیمه های اختیاری سال 1401، لازم می باشد به یک سری از نکات اساسی توجه کنید. اهمیت  داشتن برخی از این نکات، تا اندازه ای می باشد که عدم رعایت کردنش ، باعث ابطال بیمه خویش فرما بیمه گذار می باشد.

بیشتر بخوانید  : خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی
بیمه اختیاری چیست؟

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین