اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چیست؟

اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چیست؟ حسابداری از رشته های بسیار پرطرفدار می باشد که در چرخه ی اقتصادی نقش مهمی را دارد، این رشته زیرشاخه های بسیار مختلفی را دارد که یکی از مهم ترین زیر شاخه ها، حسابداری اموال (انئال منقول و غیر منقول) است.

بیشتر بخوانید اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست؟ : امور حسابرسی در اصفهان

اگر می خواهید بدانید حسابداری اموال چیست و  با مفاهیم پایه در حسابداری اموال آشنا شوید؛ فرصت را از دست ندهید و تا انتهای این مقاله با ما باشید.  در پایان مقاله اموال منقول و غیر منقول در حسابداری خواهید خواند که مدیریت اموال چه چیزی است، اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چه معنا و مفهومی دارند و بازار کار حسابداری اموال را خواهید شناخت؛ در کل درباره ی اموال منقول و غیر منقول باید به یک سری اطلاعات جامعی برسید که بتوانید به سایر حساب رسی ها در این موارد تسلط کافی را داشته باشید.

اموال منقول و غیر منقول در حسابداری

بررسی حسابداری و ثبت اموال منقول و غیر منقول در حسابداری 

در ابتدا برای بررسی کردن این مورد باید بدانید که حسابداری اموال را تعریف کنید؟ حسابداری اموال دارای تعریف بسیار مشخصی می باشد، اموال و تجهیزات و ماشین الات را در بر خواهد گرفت که جزو اموال ثابت یک سازمان می باشند که در مدت زمان های بسیار طولانی خریداری می شوند، به دلیل استفاده ی بلند مدت دچار استهلاک گشته اند و به خاطر بازدهی پایینی که دارند از رده خارج خواهند شد. بنابراین نیاز می باشد که بعضی اموال مجددا با دارایی های نو و جدید جایگزین خواهند شد. سایر سازمان ها با کمک گرفتن حسابداری اموال باید مخارج دارایی ها را محاسبه و گزارش نمایید.

بررسی حسابداری و ثبت اموال منقول و غیرمنقول  در توضیحات زیر تکمیل خواهد شد: ثبت کردن سایر اموال منقول و غیر منقول یکی از شاخه های مهم حسابداری اموال به حساب می آید. انواع اموال را به دو دسته ی کلی، اموال منقول و غیر منقول تقسیم می نمایند.

  • تعریف اموال منقول:

به اموالی می گویند که آن ها را منتقل و یا جابجایی می توان کرد. مانند: لوازم خانگی و یا ماشین و تجهیزات ماشینی در کل کلمه و واژه منقول به معنی قابل انتقال می باشد، اموالی که امکان جابجایی کردن و انتقال دادن را دارا باشد، جزو اموال منقول می باشد.

مانند: انواع ماشین الات صنعتی؛ انواع کامیون ها و سایر وسایل اداری.

  • تعریف اموال غیر منقول:

به اموالی می گویند که امکان جابجایی آن ها و یا منتقل کردن را به هیچ عنوان موجودیت نداشته باشد. مانند: زمین و ساختمان و ملک و… اموال غیر منقول به اموالی می گویند که کلا غیر قابل انتقال هستند، این مدل اموال را نمی توان جا به جا کنید و به عنوان نمونه: می توان به ملک های سایر تجاری و یا ساختمانن و زمین اشاره ای داشته باشیم…سایر محصولات کشاورزی که هنوز به مرحله ی برداشت نرسیده باشند، نیز جزو اموال غیر منقول می باشند.

به بیانی بسیار ساده تر برای پاسخ دادن به سوال اموال غیرمنقول می باشد، باید بدانید اموالی که یا به صورت ذاتی غیر قابلیت جا به جا شدن را داشته باشد و یا در صورت جابجایی آسیبی به آن و یا محل وارد گردد، میتواند آن را جز اموال غیر منقول به حساب بیاید.

البته این اموال تا هنگامی که از زمین جدا نشده باشند غیرمتنقول به حساب میایند ولی پس از استخراج  کردن از زمین به عنوان اموال منقول هستند. این اموا در هنگامی که منقول باشند ولی در صورت نصب کردن و یا متصل شدن به مکانی؛ امکان نقل و انتقال آن ها وجود نداشته باشد و به همین علت اموال غیرمنقول می باشد.

برای نمونه درختان و گیاهان تا زمانی که قطع نگردد، لوله های ساختمان، ابنیه و آسیای نصب شده در بنا و سایر تجهیزات آبیاری مانند چاه و محصولات کشاورزی قبل از درو کردن اموال غیرمنقول هستند. دارایی های مشهود که به آن ها دارایی های شهودی می گویند دارایی هایی می باشد، که به صورت فیزیکی است؛ همانند زمین، ملک، ساختمان، لوازم اداری، تجهیزات و ماشین ها  می باشد.

بیشتر بخوانید اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست؟: خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان
اموال منقول و غیر منقول در حسابداری

دارایی نامشهود را توضیح دهید؟

دارایی های نامشهود و یا دارایی های غیر شهودی دارایی های غیر فیزیکی می باشند، سرقفلی های مغازه که پیش تر مثالی زدیم برایش. هچنین بعضی از  امتیازات همانند امتیاز ثبت کردن اختراع نیز جزو دارایی های غیر شهودی است. همچنین دارایی جاری دارایی هایی می باشند که امکان تبدیل کردنشان را در یک دوره مالی به ارز وجود است، دارایی جاری نام داده اند.

از میان انواع دارایی های جاری: سهام های شرکت ها، حساب هایی با داشتن قابلیت های نقد شوندگی و کالاهای درون انبار های واحد تجاری اشاره ای داشته باشیم؛ در در مقابل این دارایی، دارایی های غیر تجاری کاملا برعکس دارایی های جاری به اموالی از واحد تجاری می گویند که امکان نقد کردن آن ها در یک دوره مالی وجود نداشته باشد مانند: ملک، ساختمان و تجهیزات اداری و …

بازار کار حسابداری اموال را توضیح دهید؟

دقت کنید که این رشته حساسیت بسیار زیادی دارد و نیازی اساسی به نیروی کار حرفه ای و اموزش دیده است و در صورتی که به این رشته علاقمند باشید لازم می باشد که در دوره های اموزشی بسیار مختلفی از آن شرکت نمایید و مدارک بسیار معتبری کسب کنید.

خواهید توانست این دانش را در دانشگاه های بسیار معتبر سرتاسر کشور فرا بگیرید، آنگاه خواهید توانست در آموزشگاه های بسیار معتبر آن را یاد بگیرید. دوره حسابداری اموال که در اموزشگاه برگزار می شود افراد را با صفر تا صد این زیر شاخه ی بسیار کاربردی از حسابداری آشنا خواهد کرد و به صورت گام به گام مفاهیم پایه و اصول این رشته را می آموزید.

جمع بندی پایانی اموال منقول و غیر منقول در حسابداری

تمام شرکت ها و سایر واحد های تجاری دارای اموال و دارایی هایی می باشند که قطعا در هر برهه زمانی گزارش های بسیار دقیقی از آن ها باید موجود باشد که دلیل سرمایه و سود ها و زیان ها را برحسب محاسبه ی اموال منقول و غیر منقول صورت خواهد گرفت. زیر شاخه اموال در حسابداری جزو یکی از رشته هایی می باشد که  همواره کاربرد های زیادی در تجارت ها و کسب و کار ها دارد.

این رشته پر کاربرد  نیازمند دارا بودن دانشی بسیار  تخصصی می باشد که به درک درست تری برسید که اموال منقول در حسابداری به اموالی اطلاق می گردد که قابلیت جابجایی را دارد و نقل و انتقال صورت می گیرد به شرط این مورد که در حین جابجا شدن هیچ آسیبی به اموال و محیط وارد نگردد مانند: خودرو، فرش، تلفن و… ولی مثلا اموال غیر منقول اموالی می باشند که امکان جابجایی در آن ها هرگز وجود نداشته باشد و در صورت جابجایی امکان آسیب زدن به محل های قرار گیری آن وارد گردد مثال: لوله نصب شده در ساختمان جزو اموال غیرمنقول است.

بیشتر بخوانید اموال منقول و غیرمنقول در حسابداری چیست؟ : خدمات مشاوره امور مالی و مالیاتی

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین