راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی

راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی : فاکتور رسمی و غیر رسمی نامی بسیار آشنا برای کسانی می باشد که در حال انجام دادن معامله و خرید و فروش های روزانه برای مصارف بسیار گوناگونی می باشند؛ هر کسی که مشغول کسب و کار در واحد تجاری می باشد حتماً با فاکتور آن هم از نوع فاکتور رسمی و غیر رسمی سر و کار داشته است و می داند که فاکتور سندی می ماند که ضمن خرید یا فروش کالا از طرف فروشنده به خریدار متحمل می شود.

انواع فاکتور ها حاوی اطلاعات بسیار مفیدی درباره چیستی و چگونگی کالای مورد معامله می باشند که مبدا، مبلغ و تاریخ معامله در آن ثبت می گردد. به خاطر اهمیت فاکتور در معاملات و پیگیری خریدها و از همه مهم تر نظر به اهمیت فاکتور برای سازمان امور اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، می خواهیم در مقاله راهنمای فاکتور رسمی و غیر رسمی را بررسی نماییم.

راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی

فاکتور رسمی چیست؟

در ابتدای مقاله راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی به بررسی تعریف فاکتور رسمی میپردازیم. فاکتور رسمی فاکتوری می باشد که مطابق قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم گردد و مورد تایید این اداره دارایی واقع گردد. هر سند یا فاکتوری که دست نویس یا پرینت کامپیوتری بوده است و تاییدیه مبنی بر معامله میان خریدار و فروشنده  را دارا باشد؛ ضمن آن که قوانین و الزامات وزارت اقتصاد و امور دارایی در آن رعایت گردد، فاکتور رسمی نام می گیرد.

از فاکتور های رسمی برای معامله های بسیار بزرگی که کالا وخدمات در حجمی بسیار زیاد و کلان معامله می گردد، استفاده می ­شود. شرکت های بسیار بزرگی که کالا و خدمات را برای عرضه در بازار دیگری خریداری می نمایند، هرگز بدون داشتن فاکتور رسمی معاملات کلان را انجام نخواهند داد؛

مطابق ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور، صدور کردن فاکتور های رسمی را برای کلیه واحدهای تجاری عضو نظام وظیفه الزامی و بسیار ضروری می داند.

ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید سازمان امور اقتصاد و دارایی کدام اند؟

در ابتدای مقاله راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی به بررسی تعریف ویژگی های فاکتور رسمی میپردازیم.

  1. نام کامل، شماره ملی، کدپستی، آدرس کامل و شماره تلفن شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان فروشنده در آن ثبت گردد.
  2. نام کامل، شماره ملی، کد پستی، آدرس کامل و شماره تلفن، شماره اقتصادی و شماره ثبت خریدار در آن درج گردد.
  3. چاپ شماره سریال بر روی تمامی فاکتور، شماره سریالی که بر روی تمامی فاکتورهای رسمی درج می گردد با چاپ ماخی یا افست و به رنگ قرمز و برجسته می باشد. دقت نمایید که این شماره با «0001» شروع می گردد.
  4. جزیئات معامله انجام شده به طور کامل بر روی آن نمایش داده می شود.
  5. مشخصاتی بسیار کامل کالا یا خدماتی که عرضه شده می باشد، شامل: کد کالا یا خدمات، توضیح کالا یا خدمات  تعداد  کالا وخدمات ارائه شده، مبلغ کل، مقدار تخفیف، میزان مالیات، عوارض وکسری ها و در آخر جمع مبلغ باید در آن درج گردد. دقت نمایید تخفیف باید قبل از محاسبه مالیات و ارزش افزوده در فاکتور اعمال گردد.
  6. شرایط مازاد فروش و نحوه انجام معامله بدون خط خوردگی باید درج گردد.
  7. مهر وامضای خریدار و فروشنده که نشان دهنده تایید اعتبار و صحت اطلاعات درج شده بر روی فاکتور باید باشد.

فاکتور رسمی چگونه صادر می گردد؟

در ابتدای مقاله راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی به بررسی چگونگی صدور فاکتور رسمی میپردازیم. در حال حاضر با استفاده از نرم افزارهای حسابداری صدور فاکتور رسمی بسیار ساده است. با استفاده از نرم افزارهای حسابداری  مدل های بسیار مختلفی از فاکتور رسمی، فاکتور فروشگاهی، فاکتور غیر رسمی فاکتور شخصی، پیش فاکتور، فاکتور انبار و فاکتور های نمایشی را در کوتاه ترین زمان ممکن صادر می نمایند.

صدور فاکتور رسمی برای چه کسانی ضروری است:

برخی به غلط تصور نمایند که صدور فاکتور رسمی مختص به فروشگاه های بسیار بزرگ می باشد اما خوب  بدانید صدور فاکتور رسمی برای همه خریداران واحدهای اقتصادی کوچک و بزرگ که شامل مالیات بر ارزش افزوده می باشند بسیار ضروری بوده است. هیچ فرقی نمی کند که شخص حقیقی یا حقوقی خریدار کالا باشد یا مبلغ خریداری شده کم یا زیاد اعمال گردد، وقتی که کالای خریداری شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار بگیرند، فروشنده باید در قبال خرید انجام شده به مشتریان فاکتور رسمی تحویل دهد.

فروشندگان کالا و خدمات باید در زمانی که کالا یا خدمات ارائه شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده می گردد، فروشنده متعهد بماند که در قبال وجه دریافتی از مشتریان به آنها فاکتور رسمی تحویل دهد.

دلایل نیاز به چاپ فاکتور رسمی را بیان کنید؟

فاکتور رسمی برای اطمینان پیدا کردن از معامله انجام شده و صحت اطلاعات طرفین معامله ضرورت بسیار زیادی دارد.

فاکتور عیر رسمی از سوی مراجع و نهادها هیچ مورد تایید نمی باشد و فقط جنبه اطلاع رسانی را پیدا می کند، از آنجا که فاکتور رسمی سند و مدرک بسیار معتبری برای معامله انجام می گیرد، در صورت بر هم خوردن یا به وجود آمدن اختلاف میان خریدار یا فروشنده، یا استفاده از فاکتور رسمی  حق وحقوق قانونی را پشتیبانی می نماید زمانی که واحد اقتصادی فاکتور رسمی نداشته باشد، نمی­تواند از هیچ کدام از حق و حقوق خود در معامله انجام شده پیگیری و پشتیبانی نماید.

بدون داشتن فاکتور رسمی نمی­توانید ادعایی مبنی بر پرداخت یا دریافت مبلغ کالا وخدمات انجام شده ارائه نمایید.

بیشتر بخوانید مقاله راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی : امور حسابرسی در اصفهان
راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی

فاکتور غیر رسمی یا صوری چیست؟

فاکتوری که برای اطلاع مشتری و جهت اطلاع از قیمت کالای خریداری شده از مکانی، صادر گردد و مطابق هیچ قانونی نباشد، فاکتور غیر رسمی نامیده اند.

نحوه ی تشخیص دادن فاکتور غیر رسمی و رسمی برای سازمان امور مالیاتی به این صورت می باشد: از آنجا که ارائه دادن فاکتور های غیر رسمی برای مشتریان غیر قانونی می باشد برای سازمان امور مالیاتی اهمیتی بسیار زیادی دارد که فاکتور های صادر شده از سوی کدام واحد اقتصادی مورد تایید می باشد؟ با روش هایی بسیار خاص  فاکتور رسمی را از غیر رسمی قابل تشخیص می باشد.

سازمان امور مالیاتی بررسی و کنترل فروشندگان کالا و خدمات می تواند رسمی بودن یا غیر رسمی فاکتور را به خوبی تشخیص دهد. سازمان امور مالیاتی کشور با بررسی های بسیار دقیق فروشنده کالا میتواند جعلی بودن فاکتور را با سرعت بسیار زیاد تشخیص دهد و با بررسی صحت شناسایی طرفین مورد معامله و فاکتور صادر شده  را از طرف واحد های اقتصادی  که فاکتور صادره از سوی شرکت منحل شده باشد یا غیر فعال صادر نشده باشد را با سرعت پیگیری نماید.

سازمان امورمالیاتی بابررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده واحد تجاری رسمی بودن یا غیر رسمی بودن فاکتور را مشاهده می نماید. دقت نمایید تناسب میان کالا و خدمات ارائه شده را با فعالیت ثبت شده صادر کننده فاکتور مقایسه کرده و اسناد حمل بار را بررسی و مطالعه می نماید؛ سازمان امورمالیاتی با بررسی مستندات پرداختی همانند چک بانکی، فیش واریزی و غیره صحت فاکتورها را بررسی می نماید.

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی را ذکر نمایید؟

برای تشخیص دادن فاکتورهای رسمی از غیر رسمی  به فرمت و اطلاعات ذکر شده در ان توجهی اساسی نمایید. فرمت فاکتور های رسمی مطابق استاندادرهای سازمان اموراقتصاد و دارایی می باشد و فاکتور های غیر رسمی  فقط جنبه اطلاع رسانی را برای خریداران دارند که از استانداردهای لازم محروم می باشد.

فاکتورهای غیر رسمی  برای مشتریانی که خرید شخصی انجام داده اند صادر می گردد، اما فاکتورهای رسمی برای شرکت های بسیار بزرگی که خریدهای بسیار زیاد و کلان به منظور عرضه در بازار های دیگر انجام داده اند، صادر می گردد.

تفاوت های دیگر فاکتورهای رسمی و غیر رسمی در اطلاعات درج شده می باشد، به صورتی که در فاکتورهای رسمی اطلاعاتی بسیار کامل طرفین معامله و کالا و خدمات عرضه خواهد شد و نیز عوارض و مالیات درج می گردد در صورتی که فاکتور های غیر رسمی نیاز به ثبت ریز هیچ اطلاعاتی را ندارند.

بیشتر بخوانید مقاله راهنمای استفاده از فاکتور رسمی و غیر رسمی : خدمات مشاوره مالیاتی در اصفهان

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

آخرین اخبار و مقالات

اخبار

آخرین اخبار پدیده حساب

ویدئو های آموزشی

آموزش های متنوع حسابداری

مقالات

مقالات مرتبط با حسابداری

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

مطالب مرتبط

خدمات پدیده حساب

  • امور مالیاتی
  • امور حسابرسی
  • امور ثبتی
  • امور حسابداری
  • نیروی انسانی
  • اعزام نیرو
  • وکالت اداری
  • تامین اجتماعی

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره رایگان فقط کافیست شماره تماستان را در فیلد زیر وارد کنید. همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

لینک های مرتبط

  • قوانین اداره مالیات
  • استاندارد های حسابرسی
  • دانلود نرم افزار پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین